וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחרור שליט: 101 ניסיונות חטיפה - ושניים שהצליחו

אחיקם משה דוד

15.6.2014 / 18:39

גורמי מודיעין בישראל זיהו עלייה במוטיבציה מצד ארגונים פלסטיניים לחטוף ישראלים כקלף מיקוח לשחרור אסירים, החל מאוקטובר 2011. מחצית מההתארגנויות תוכננו על ידי אסירי פתח

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, דוד קורן, שלומי גבאי, דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

חטיפתם של שלושת תלמידי הישיבה בלילה שבין חמישי לשישי לא הגיעה בהפתעה למערכת הביטחון. מאז שחרורו של גלעד שליט משבי חמאס באוקטובר 2011 זיהו גורמי המודיעין בישראל עלייה במוטיבציה מצד ארגוני טרור לחטוף חיילים ואזרחים ישראלים. על פי הנתונים, 101 ניסיונות חטיפה בוצעו במהלך שלוש השנים האחרונות, כששניים מהם אף הצליחו – חטיפתו ורציחתו של החייל תומר חזן בספטמבר 2013 והמקרה הנוכחי.

על פי ההערכות בשירות הביטחון הכללי, למאמץ העז למימוש פיגועי החטיפה שותפים כל ארגוני הטרור הפלסטיניים, בראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי. יחד עם זאת, בשב"כ מעריכים כי גם ארגון פתח, החושש מאיבוד השליטה לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי בגדה, מעורב בניסיונות חטיפת ישראלים כדי לצבור נקודות זכות ברחוב הפלסטיני.

חטיפת הנערים - הכותרות האחרונות
הותר לפרסום: אחד הנערים התקשר למשטרה ולחש - "חטפו אותי"
חבריו של אייל מדברים: "מכירים את חוסנו הנפשי"
גורם מצרי: "התערבנו במשבר, עשוי להיפתר בקרוב"
מה עושה השר ליברמן בזמן דיון הקבינט בחטיפה?

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס עם אסירים משוחררים. רמאללה, דצמבר 2013. AP
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס קבלת פנים לאסירים משוחררים ברמאללה, דצמבר 2013/AP

המוטיבציה של הארגונים הפלסטיניים מונעת כל העת על ידי לחץ בלתי פוסק של האסירים הביטחוניים הכלואים בבתי הכלא בישראל, בדגש על אסירי פתח. בחודשים האחרונים מזהים בשב"כ עלייה משמעותית במעורבות בתכנון ובהכוונה של אותם אסירים, כאשר כמחצית מההתארגנויות לחטיפה תוכננו של ידי אסירי פתח.

מתחילת השנה, בוצעו 14 ניסיונות חטיפה. בין היתר, חשפו אנשי השב"כ בחודש אפריל האחרון תשתית שתכננה לבצע פיגוע חטיפה. חברי החוליה קיבלו הנחיות להכנת מקום מסתור עבור החטוף, רכישת אמצעי לחימה וחומרי הרדמה והשגת כלי רכב גנוב, ואף הונחו לצאת לערב הסעודית לפגישה עם גורם טרור שהיה אמור לממן את ההתארגנות לחטיפה.

היעד לחטיפה היו אמורים להיות חיילים באזור שכם. כל ההכוונה והתכנון של הפיגוע נעשתה, כאמור, מתוך כתלי הכלא בישראל באמצעות טלפונים סלולריים שהוברחו פנימה ואגרות מוסלקות שהועברו על ידי בני משפחה שהגיעו לבקר את המחבל שתכנן את הפיגוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אירוע חריג ובולט במיוחד בחודשים האחרונים היה ניסיון לבצע פיגוע חטיפה בתוך שטח ישראל. מחבל מהג'יהאד האיסלמי, ששהה בישראל באופן בלתי חוקי, ניסה לפני כחודשיים להיכנס לבית ביישוב אבטליון, במועצה האזורית משגב שבגליל המערבי, כשהוא חמוש בסכין, במטרה לחטוף את אחד מיושבי הבית. בני המשפחה הצליחו להבריח אותו.

פיגוע החטיפה של החייל תומר חזן, שתוכנן על ידי אסיר תנזים הכלוא בישראל, הוצא אל הפועל לפי התכנון, אולם מציאת הגופה מנעה את הכוונה המקורית – פיגוע מיקוח לשחרור אסירים. מלבד זאת, בשנת 2013 סוכלו לא פחות מ-52 כוונות לביצוע פיגועי חטיפה.

בין היתר, הצליח השב"כ לסכל בינואר 2013 חולייה של הג'יהאד האיסלמי שנתפסה סמוך למחסום אייל, מזרחית לכפר סבא, כשהיא בהערכות לקראת חטיפת ישראלי והעברתו לדירת מסתור בג'נין בסיוע אזרח ישראלי. באירוע נוסף שאירע בחודש פברואר, חוליה של הזרוע הצבאית של חמאס מאזור בנימין, שאנשיה הוכוונו על ידי גורמי חמאס ברצועת עזה, הייתה בשלבי הכנה מוקדמים ביותר לביצוע חטיפה ועברה הדרכה בחומרי נפץ, אך חבריה נעצרו לפני הביצוע. הם סיפרו בחקירתם כי תכננו לחטוף חייל באזור בנימין ואף בחנו אפשרות לדרוס אותו ואז להשתלט עליו באמצעות סכין ולהכניסו לרכב המילוט.

שנתיים לשחרור שליט. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
מתחילת השנה, בוצעו 14 ניסיונות חטיפה. גלעד שליט נפגש עם ראש הממשלה נתניהו עם שחרורו משבי חמאס/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בחודשים מרץ ואפריל 2013 סוכלו שתי חוליות חמאס מאזור חברון שתכננו לבצע פיגועי חטיפה. בשנת 2012, במהלכה היה מבצע "עמוד ענן", סוכלו כ-33 התארגנויות. בין היתר, מיד לאחר המבצע בחודש דצמבר, חשף שב"כ תשתית טרור של חמאס באזור חברון, שעסקה בניסיונות לשקם את הפעילות הצבאית של הארגון. חברי החוליה סיפרו בחקירתם כי התכוונו להוציא לפועל פיגוע חטיפה של מנת להביא את ישראל לשולחן המו"מ ולשחרר אסירים פלסטינים.

במקרים נוספים באותה השנה בלטה פעילות של ארגון החזית העממית, שחוליות טרור שלו היו בשלבים מתקדמים מאוד של התארגנויות לחטיפה, במטרה להביא לשחרור מזכ"ל הארגון, אחמד סעדאת, שנשפט ל-30 שנות מאסר על ביצוע פיגועי טרור ותכנון רצח השר רחבעם זאבי באוקטובר 2001.

גם ארגון פתח, כאמור, לא הפסיק לנסות ולשקם את מעמדו בגדה המערבית באמצעות שחרור אסירים. בסוף שנת 2012 סיכל שב"כ תשתית צבאית של התנזים מכפר דהריה, ליד חברון, שהסתייעה בישראלים תושבי הנגב ותכננה לבצע חטיפה של חייל צה"ל. החוליה כבר קבעה את מתווה החטיפה ואת מיקומה - בטרמפיאדה באזור רמאללה, וחבריה אף ערכו סיורים מקדימים על מנת לאסוף מידע מודיעיני על האזור, אולם שב"כ הצליח למנוע את כוונתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully