וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפצפים על המדינה: בנייה אסורה במזרח ירושלים

12.6.2014 / 21:22

למרות ההידברות וההסכמים שהושגו עם המדינה, התושבים ממשיכים לבנות בשטח שמיועד לגן הלאומי במורד הר הצופים: "בניית הגן תמנע את חלוקת העיר במו"מ עתידי". צפו בתמונות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
על אפה ועל חמתה של מדינת ישראל. מבנים שמוקמים למרות ההסכמים שלפיהם תופסק הבנייה/מערכת וואלה, צילום מסך

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אסרה אמנם על בנייה בשטח המיועד להקמת הגן הלאומי למרגלות הר הצופים בירושלים, אך לידי וואלה! חדשות הגיעו תמונות מהימים האחרונים, שבהן נראים מבנים חדשים מוקמים בשטח. בין השאר, נראה כי הוקצו שטחים לבנייה באמצעות מחפרות עפר והורחבו מבנים ומפעלים קיימים הנמצאים במקום בניגוד לחוק.

בנייה לא חוקית במזרח ירושלים היא אינה דבר חדש, ובחלק מהשכונות אין לתושבים כל דרך להרחיב את השכונה באופן חוקי משום שלא קיימת להן תכנית מתאר מסודרת. כך, במשך שנים נבנו בתים חדשים ללא אישור ועם חיבור פיראטי לתשתיות. קשה לפספס את הבנייה הזאת בעיקר במחנה הפליטים שועפט ובשכונות שמעבר לגדר ההפרדה, המתאפיינות בבעיות של תכנית המתאר, ומשום כך הבנייה שם חייבת להיות בלתי חוקית.

עם זאת, הבנייה הבלתי חוקית בתחומים שמיועדים לגן הלאומי במורד הר הצופים אינה מתרחשת מכורח הנסיבות ומשום שלא קיימת תכנית מתאר מסודרת לאזור. היא מתרחשת על אפה ועל חמתה של מדינת ישראל שכבר ניסתה להגיע להסדרים עם תושבי השכונות שמנסים לבנות באזור הגן המיועד. במסגרת ההסכם, המדינה התחייבה לא להתחיל בבניית הגן ואילו תושבי השכונות התחייבו להפסיק את הבנייה במקום, המשתלטת על שטחי הגן המיועד ו"קובעת עובדות בשטח".

עוד בוואלה! חדשות:
ארה"ב מאיימת: ננקוט פעולה צבאית קצרת טווח בעיראק
מדוע לא עודכן היועץ וינשטיין על החשד נגד שטרית?
5 ימים מתחת לאדמה: מבצע חילוץ מהסרטים בגרמניה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
השכונות שמתרחבות לכיוון השטח שמוקצה לגן הלאומי, ללא היתרי בנייה/מערכת וואלה, צילום מסך

בנובמבר האחרון נחשף בוואלה! חדשות כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה את בנייתו השנויה במחלוקת של הגן הלאומי "מורדות הר הצופים" במזרח ירושלים. ארבעה עררים הוגשו בהזדמנויות שונות למועצה הארצית לתכנון ובנייה נגד ההחלטה לבנות את הגן הלאומי. בין המערערים היו תושבי שכונת א-טור, תושבי השכונות עזריה ועיסאוויה, עמותת "במקום", ארגון "עדאלה" (המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל), המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי ועמותת עיר עמים.

בחודש מאי השנה החליטה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה לדחות את העררים ולאשר את התוכנית, אך גרעה 40 דונם מתוך 740 הדונם עליהם תוכנן הגן במקור. "לאחר דיון ובחינת ההתנגדויות החליטה הוועדה המחוזית לאשר את התכנית בכפוף לצמצום התוכנית בגבולה הצפוני, והתאמתה לגבול השטח המיועד לפארק מטרופוליני בתכנית המתאר החדשה", נכתב בהחלטת הוועדה. בהמשך, הוועדה הורתה לצדדים להגיע לפשרה בהידברות ביניהם, והדגישה את הצורך בשימור הסדר הקיים. "בתום 60 ימי הידברות יודיעו הצדדים אם הגיעו להבנות כלשהן המייתרות את הדיון בעררים או בחלק מהסוגיות התלויות ועומדות במסגרתם. חשוב שמשך הזמן הניתן על ידינו ינוצל לקידום הדיון תוך שהצדדים מקפידים במהלכו לשמר את המצב הקיים בשטח מבלי לשנותו".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מבנים ומפעלים קיימים הורחבו. הבנייה הבלתי חוקית/מערכת וואלה, צילום מסך

כאמור, הבנייה בשטח נמשכת גם ללא ההיתרים. התושבים הערבים שמתגוררים בשכונות הסמוכות להקמת הגן, מתנגדים להקמתו בטענה שהוא נבנה על קרקעות השייכות להם. כמו כן, הם טוענים כי בנייתו תמנע מהם את האפשרות להתרחב כאוכלוסייה – כיוון שלא יוכלו להרחיב את הבנייה.

לעומתם, אלה המצדדים בתוכנית גורסים כי לשטח הגן משמעות חשובה. רשות הטבע והגנים ועמותת רגבים טוענות כי בגן יש ממצאים ארכיאולוגים חשובים והוא ישמש "ריאה ירוקה", נקייה מבנייה, ממנה יוכלו ליהנות גם התושבים הערבים בשכונות. בין טענותיהם, הם מוסיפים כי כל שטח שייגרע מהתכנית יהפוך לחלק מעיסאוויה. לדבריהם, התוכנית היא בעלת חשיבות אסטרטגית כיוון שזה שטח ששולט על צירים חשובים כמו הכביש לכיוון מעלה אדומים, ובנייתו גם תמנע את האפשרות לחלק את ירושלים במשא ומתן עתידי.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"הגן נבנה על קרקעות השייכות לערביי מזרח ירושלים". השטח המוקצה לגן הלאומי במורד הר הצופים/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully