וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני יכול להבין למה ישראל מרגלת באגרסיביות"

2.6.2014 / 8:03

ג'ף שטיין, העומד מאחורי הפרסומים על ריגול נגד ארה"ב, אומר לוואלה! חדשות כי וושינגטון חוששת מהדלפות לרוסיה, ולדבריו יש "אינספור סיפורים" בנושא. בירושלים מתעקשים: "המצאות"

ביל קלינטון, 1993. AP
ביל קלינטון משוחח בטלפון בחדר הסגלגל/AP

אחרי הפרסום השלישי בשבועות האחרונים על ריגול ישראלי נגד ארצות הברית, בירושלים ממשיכים להכחיש בתוקף את הדיווחים בנושא. בסוף השבוע פרסם המגזין האמריקני "ניוזוויק" קטעים מספר חדש, שבו נטען כי בסוף שנות התשעים האזינה ישראל לשיחת טלפון בין נשיא ארצות הברית דאז, ביל קלינטון, לבין נשיא סוריה באותה העת, חאפז אסד. הכתבה ב"ניוזוויק" מצטרפת לשתי כתבות קודמות במגזין, שבהן הופיע מידע רב על פעולות ריגול לכאורה של ישראל על אדמת ארה"ב.

גורם ששימש בתפקיד מודיעיני בכיר בסוף שנות התשעים אמר לוואלה! חדשות בעקבות הפרסום כי "זה שישראל עוקבת אחר אישים שונים בעולם הערבי - זה לא סוד". לדבריו, "אם המנהיג הערבי שעוקבים אחריו משוחח עם מנהיג אמריקני, זה עדיין לא אומר שישראל עוקבת אחר המנהיג האמריקני. יש מרחק גדול בין שני הדברים". בכתבה ב"ניוזוויק" נטען כי בתמליל השיחה בין קלינטון לאסד, נשמע אך ורק קולו של נשיא ארצות הברית. על כך אמר הגורם הבכיר לשעבר: "בלי להיכנס לפרטים טכניים, אפילו אם הדברים הללו נכונים, זה עדיין לא אומר שישראל האזינה בכוונה לצד האמריקני".

בישראל מכחישים האזנות: "מנסים להלבין את פעילות סנודן"

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם השר דן מרידור. Charles Dharapak, AP
"מעולם לא שמעתי על דבר כזה מהאמריקנים". מרידור עם הנשיא אובמה/AP, Charles Dharapak

כדי לחזק את דבריו, הגורם הבכיר הזכיר את הפרסומים שלפיהם ישראל ידעה על שיחות הגרעין החשאיות שהתנהלו בין איראן לארצות הברית במפרץ הפרסי לאורך שנת 2013, עוד לפני שהנשיא ברק אובמה עדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. "האם זה אומר שישראל האזינה למחלקת המדינה בוושינגטון? ברור שלא. אבל מה קורה אם ישראל עוקבת אחר גורם איראני, והגורם האיראני נפגש עם גורם אמריקני, או משוחח אתו בטלפון?".

דן מרידור, שהיה יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בשנים 2001-1999, אמר כי לא ידוע לו על טענות כלשהן מצד ארצות הברית על ריגול ישראלי באותה תקופה. "אין דבר כזה, ואם מישהו אומר בדיעבד שהיה, הוא כנראה ממציא", אמר מרידור בשיחה עם וואלה! חדשות. הוא הוסיף כי בכל שנותיו במערכת המדינית-ביטחונית, "מעולם לא שמעתי על דבר כזה מהאמריקנים. ישראל לא מרגלת בארצות הברית, נקודה. זה נכון שגופי מודיעין בישראל כותבים הערכות בנוגע לעמדותיה של ארצות הברית בנושאים שחשובים לישראל – על סמך מידע גלוי שמתפרסם בכלי התקשורת – אבל בכך אין כל חדש וזה בוודאי לא מהווה ריגול".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בית הכלא בוטנר שבו ג'ונתן פולארד נושא את מאסר העולם שנגזר עליו. קרולינה הצפונית, אפריל 2014. GettyImages
"מאז פולארד כולם יודעים את הגבולות". כלא בוטנר בקרולינה הצפונית/GettyImages

גם יצחק מרדכי, שכיהן כשר הביטחון בשנים 1999-1996 ולאחר מכן כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אמר דברים דומים בשיחה עם וואלה! חדשות: "בתקופתי כשר הביטחון לא שמעתי פעם אחת טענות מצד האמריקנים על ריגול ישראלי. היחסים הביטחוניים והמודיעיניים התנהלו בשקיפות מלאה, כולל בתחומים הטכנולוגיים. שר ההגנה של קלינטון, וויליאם כהן, היה חבר אישי שזכיתי לארח אצלי בבית. מעולם לא שמעתי ממנו או מאנשיו בדל טענה בנושא הזה, כי לא היו שום פעולות ריגול, גם לא בעצימת עין או בעקיפין". מרדכי הוסיף: "מאז פרשת פולארד כולם יודעים בדיוק מה הגבולות".

"הדיווחים לא מתבססים על שמועות"

מי שעומד מאחורי שלושת הפרסומים ב"ניוזוויק" על הריגול הישראלי הוא הפרשן הוותיק לענייני ביון, ג'ף שטיין, שחשף לאורך השנים כמה פרשות גדולות בתחום. בין השאר, בשנת 2009 פרסם שטיין כי הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) האזינה לשיחת טלפון בין חברת הקונגרס ג'יין הרמן לבין גורמים בכירים בישראל. במהלך השיחה הציעה הרמן לפעול מול משרד המשפטים האמריקני כדי להקל בעונשם של שני עובדי השדולה הפרו-ישראלית אייפא"ק שנאשמו בריגול לטובת ישראל, בתמורה לכך שאייפא"ק תסייע לה להיבחר לתפקיד יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט. הרמן הכחישה בתוקף את הדברים.

טקס יום ירושלים בגבעת התחמושת, מאי 2014. יואב דודקביץ'
"לישראל יש שיקולים ביטחוניים אחרים ממדינות אחרות". ראש הממשלה נתניהו/יואב דודקביץ'

שטיין ביקש להדגיש בשיחה שקיים אמש עם וואלה! חדשות כי הוא אינו מונע מאג'נדה אנטי-ישראלית, וכך גם המקורות שעליהם התבססו הכתבות שלו בנושא. "בתחילת השנה ביקרתי בישראל ושוחחתי עם גורמים בכירים ביותר במדינה, בעבר ובהווה. אי אפשר לשבת בבית קפה בתל אביב ולא לחשוב על הטילים של חיזבאללה שמכוונים לעבר ישראל. לישראל יש שיקולים ביטחוניים אחרים ממדינות אחרות. אני יכול להבין למה ישראל נוהגת באגרסיביות כפי שהיא נוהגת בכל הנוגע לאיסוף מידע מודיעיני".

אחת הטענות שנשמעו בישראל היא שהעיתוי של הכתבות שלך, דווקא עכשיו, קשור לרצון של בכירים בממשל האמריקני לנקום בישראל על שורת המחלוקות בין המדינות.
"זה פשוט לא נכון. אני כמעט ולא מדבר עם גורמים בכירים בוושינגטון. הכתבות שלי מתבססות בדרך כלל על אנשים בדרג המקצועי, שאף אחד בישראל בכלל לא מכיר את השמות שלהם. לרוב המקורות שלי אין שום אג'נדה בנושא ישראל, ורובם דווקא מעריכים את התרומה המודיעינית של שיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית. שיתוף הפעולה המודיעיני והביטחוני בין המדינות הוא מצוין. עם זאת, הרבה אנשים במערכת המודיעינית אצלנו מוטרדים מהאגרסיביות של הריגול הישראלי בארצות הברית. אין כאן עניין של נקמה, רוב המקורות ששוחחו אתי מעריכים את ישראל, אבל הם באמת מודאגים מתופעות הריגול".

שגרירי ארה"ב בישראל לשעבר: "לשחרר את פולארד". רויטרס
"חשש שסודות אמריקניים ידלפו לגורמים בעייתיים". פולארד/רויטרס

אז למה בעצם הסיפורים האלה יוצאים דווקא עכשיו?
"אני לא קמתי יום אחד בבוקר והחלטתי ללכת לחפש 'לכלוך' על ריגול ישראלי בארצות הברית. מה שקרה זה שכלי תקשורת אחרים פרסמו בהרחבה שגורמי מודיעין תדרכו חברי קונגרס והסבירו להם מדוע מערכת הביטחון מתנגדת לתת לישראלים פטור מוויזות, בטענה שזה יקל על ישראל לרגל על אדמת ארצות הברית. לאחר שהדיווחים הללו התפרסמו, התחלתי לשוחח עם מקורות שאני סומך עליהם מאוד, ואספתי עשרות סיפורים ואנקדוטות בהקשר הזה. הייתי יכול לכתוב 50 אלף מילה בנושא אם הייתי רוצה. יש אין-ספור סיפורים, וכולם התרחשו אחרי פרשת פולארד ב-1985".

מעבר לכך שזה מרגיז שמדינה שהיא בעלת ברית קרובה מרגלת אחריך, מה בעצם כל כך מדאיג את המקורות שלך?
"חלק מהם מודאגים מחדירה של הפשע המאורגן הרוסי למוסדות השלטון בישראל, ובכלל מתופעות של שחיתות בישראל", אמר שטיין. הוא מציין בהקשר הזה כי רק בשבוע שעבר קרא בכותרות מישראל כי שמו של רמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי נקשר לפרשת שחיתות גדולה – זו בנמל אשדוד. הוא מוסיף כי "מאז פרשת פולארד יש שמועות על כך שמסמכים שפולארד הדליף לישראל הגיעו לבסוף לידי הרוסים. חלק מהמקורות שלי אומרים שמדובר באגדה, אחרים אומרים שזה נכון, אבל קיים חשש אמיתי שסודות אמריקניים שמגיעים לידי ישראל, כולל טכנולוגיות רגישות, ידלפו לגורמים בעייתיים".

שטיין הוסיף: "כאשר שירתי כקצין מודיעין בווייטנאם בשנות השישים, היה לנו שיתוף פעולה מודיעיני ומבצעי עם צבא דרום וייטנאם, אבל היו גבולות ברורים לגבי מה מותר לשתף איתם ומה אסור. הסיבה לכך הייתה שידענו שהקומוניסטים מחזיקים מרגלים בקרב בעלי הברית שלנו. כלומר, גם כאשר יש בעל ברית שאנחנו ממש נלחמים לצדו, יש דברים שהוא לא צריך לדעת".

האם פולארד הוא הסיבה להדלפות?

דני אילון, שהיה שגריר ישראל בוושינגטון בשנים 2006-2002, משוכנע שגל הכתבות הנוכחי של שטיין בנושא הריגול הישראלי מבוסס על מידע מוטעה. כך למשל, שטיין כתב כי לאורך השנים התקיימו שיחות נזיפה רבות בין גורמי מודיעין בארצות הברית לבין בכירים בשגרירות ישראל בוושינגטון בנושא הריגול. אך לדברי איילון, לא היו דברים מעולם. "לא היה שום דבר כזה", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות. "בתקופה שלי התפוצצה פרשת אייפא"ק, שהתבררה כהגזמה בפני עצמה, אבל גם אחרי הפרשה הזו לא התקיימה שיחה מהסוג שמתואר בכתבות". איילון סבור כי "העיתוי של הכתבות בנושא יותר מדי מוזר, ובוודאי לא מקרי. אלה פרסומים מגמתיים וחסרי שחר".

דני אילון. ערן גילווארג
"העיתוי של הכתבות בנושא יותר מדי מוזר, ובוודאי לא מקרי". דני אילון/ערן גילווארג

מי לדעתך עומד מאחורי הדברים?
"אין לי מידע קונקרטי בנושא, מן הסתם, ולכן כל מה שאני אומר הוא בגדר השערה בלבד: יכול להיות שמדובר באנשי מודיעין בדימוס שנפגעו מפרשת פולארד וכועסים על העיסוק הנרחב שהתקיים בתחילת השנה באפשרות שהוא ישתחרר מהכלא. זה בוודאי קשור גם לדיון על הענקת פטור מוויזות לישראלים. צריך לקחת בחשבון שייתכן שישנם גם גורמים מסחריים בארצות הברית שרואים בטכנולוגיה הביטחונית הישראלית גורם מתחרה, ומעוניינים לפגוע באמינות שלנו. אבל כאמור, אלה השערות בלבד. מה שאני יכול לומר בוודאות זה שאני מעולם לא שמעתי מהאמריקנים טענות בנושא הזה".

שטיין אמר בתגובה על דבריו של איילון כי הריגול הישראלי "לא נתפס כאיזה סוד גדול, כולם יודעים שזה קיים. חשוב להבין שהדיווחים שלי לא מתבססים על שמועות. כאשר אנשים משתפים אותי במידע מהסוג הזה השאלה הראשונה שאני שואל היא 'איך אתה יודע?'. אני מסקר את התחום הזה שנים רבות, כתבתי בהרחבה על ריגול רוסי, סיני ואיראני נגד ארצות הברית, אבל משום מה רק כאשר אני כותב על ישראל מגיעות מיד ההכחשות הנמרצות הללו, כמו גם האשמות באנטי-ישראליות ואנטישמיות, שכל מי שמכיר אותי יודע שזה קשקוש".

עוזי ארד, לשעבר יועץ לביטחון לאומי בכנס של מכון פישר, מאי 2011. נמרוד סונדרס
יש גורמים שרוצים להביך ולקנטר. עוזי ארד/נמרוד סונדרס

פרופ' עוזי ארד, שהיה היועץ לביטחון לאומי בשנים 2011-2009 ולפני כן שירת במשך שנים רבות במוסד, פסל על הסף את הפרסומים האחרונים של שטיין: "אני חושב שעומדים מאחורי זה גורמים שרוצים להביך ולקנטר את ישראל. שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל ביקר פה לאחרונה והכחיש את הדברים. ראש הממשלה נתניהו אמר בקולו מול המצלמות שישראל לא מרגלת אחר ארצות הברית, נקודה. אני לא חושב שהם היו אומרים את הדברים הללו בצורה כל כך חד-משמעית אם זה לא היה נכון".

גם על כך יש לשטיין תשובה ברורה: "אין סיכוי ששר ההגנה האמריקני יביך את ישראל, בעלת ברית כל כך קרובה, במהלך ביקור ממלכתי במדינה. אבל כמו שכתבתי, הריגול הישראלי הוא ממש לא סוד. עם זאת, לדרגים הפוליטיים בארצות הברית יש קושי לקיים דיון פתוח ואמיתי בנוגע לישראל. אני באופן אישי מעריך את הברית עם ישראל ואת ישראל כמדינה, אבל זה לא אומר שאני לא יכול לכתוב על טענות שיש לגורמים במערכת המודיעין כלפי ישראל. לצערי, בדרגים הפוליטיים הבכירים, ביקורת על ישראל היא עניין רגיש מדי".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully