וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המין בקריית גת: של מי הכישלון?

שני אלוני

1.6.2014 / 13:27

האיום שטומנת בחובה אלימות מינית לחברה זוכה ליחס שונה מסוגים אחרים של פגיעה - למשל על ידי ארגוני טרור. זאת הסיבה שלמורים ולרשויות היה קושי לזהות את הפרשה החדשה

כשקוראים את פרטי הפרשה בקריית גת שנחשפה בימים האחרונים, קשה שלא להרגיש שמדובר באירוע רב-נפגעים, או בפיגוע חברתי רחב היקף. פיגוע שכל המעורבים בו הם קורבנות. אישה לוקה בנפשה המוכרת היטב לרשויות הרווחה, פגעה מינית בעשרות נערים, חלקם מתחת לגיל 14 שהוא גיל ההסכמה הקבוע בחוק הפלילי.

יש מי שכבר מחפשים את הזווית המגדרית. "איך היו נראות הכותרות אם היה מדובר בגבר?", מיהר ד"ר יצחק קדמן לשאול. אני מאמינה שהכותרות היו עגומות ומדאיגות לא פחות. גם אם מדובר בנערות בראשון לציון שמנוצלות מינית על ידי גברים וגם אם מדובר בנערים שנופלים קורבן לאישה מעורערת בנפשה, כך או כך מדובר בכישלון שלנו כמבוגרים. כישלון של מערכת החינוך, מערכת הרווחה ושל כל אחד מהמבוגרים בחייהם של הנוער שלא הצליחו למנוע את הטירוף שאליו נקלעו.

אחד מכל חמישה

אם עשרות בני נוער היו נופלים קורבן לפעילות עוינת של ארגון טרור, יש להניח שהארץ הייתה גועשת. מיד היה מתקיים דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת והייתה מאושרת תוספת תקציבית בהולה לתקציב הביטחון לטיפול בנושא.

אבל כשמדובר באיום חברתי כמו אלימות מינית, כזה הפוגע כבר היום באחד מכל חמישה קטינים במדינת ישראל, על פי מחקרים עדכניים, היחס שלנו שונה. אנו מחפשים את האשם בנערות המתלבשות בצורה "מפתה", או בנערים בני פחות מ-14 שמעבירים סרטונים בווטסאפ. אנו משלימים עם העובדה שמרבית המורים והעובדים הסוציאליים במדינת ישראל אינם מוכשרים כלל לזהות את סימניה של האלימות המינית, לאתר נפגעות ונפגעים ואין להם כלים למנוע פגיעה מינית. כחברה איננו משקיעים כמעט במניעה ואיתור נפגעים. אנו מעדיפים לשלם את מחיריה הכבדים של האלימות המינית על קורבנותיה בניהם: טיפול בהפרעות אכילה, טיפול בהתמכרויות לאלכוהול וסמים, זנות, עבריינות, מקלטים לבני נוער דרי-רחוב והרשימה עוד ארוכה.

כל התופעות החברתיות הקשות שהוזכרו כאן אינן גזירת גורל, יש כלים למזער את נזקיה של האלימות המינית על קורבנותיה. לו שר החינוך, שר הרווחה ושרת הבריאות היו מבינים את גודל הבעיה שעומדת בפניהם, הייתה מתקיימת כבר היום ישיבה דחופה של ועדת הכספים של הכנסת להקמת תכנית לאומית למניעת אלימות מינית בקרב בני נוער. תכנית כזו תעלה למדינת ישראל הרבה פחות מטיפול בהשלכות הקשות שיש לפגיעה מינית על הנפגעים ממנה. למעשה, אחד מכל חמישה ילדים ממתין לישיבה דחופה כזו, ברגעים אלו ממש.

הכותבת היא מנהלת מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית - חיפה והצפון

קווי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית פועלים 24 שעות ביממה:

לנשים 1202 לגברים 1203

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • זנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully