וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמר חתימה טובה: מפת הסיכויים במרוץ לנשיאות

27.5.2014 / 0:03

המרוץ היצרי ורווי ההכפשות ייכנס בבוקר לישורת האחרונה. ששת המועמדים, למחציתם סיכוי ריאלי, ימסרו ליו"ר הכנסת את החתימות שגייסו. מי יצליח להשתחל לסיבוב השני?

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(יו"ר הכנסת אדלשטיין מכריז על מועד הבחירות לנשיאות)

אחד המרוצים היצריים ועמוסי ההכפשות שהיו אי פעם לתפקיד נשיא המדינה ייכנס הבוקר (שלישי) רשמית לישורת האחרונה, כששת המועמדים יגיעו ללשכתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וימסרו לו את הטפסים עם החתימות שגייסו. ראשון יגיע ח"כ רובי ריבלין, שנחשב למועמד בעל הסיכויים הגדולים ביותר להחליף את שמעון פרס. ריבלין יגיע ללשכתו של יו"ר הכנסת ב-9:30, ומיד אחריו יגיע ח"כ בנימין בן אליעזר, שנחשב גם הוא למועמד בעל סיכויים טובים להיבחר, או לכל הפחות לעלות לסיבוב השני. לאחר מכן יגיעו גם השופטת (בדימוס) דליה דורנר, ח"כ מאיר שטרית, דליה איציק ופרופ' דן שכטמן. בעוד שבועיים, 10 ביוני, ייערכו הבחירות במליאת הכנסת.

עוד על הדרך לבית הנשיא:
מי בכלל צריך נשיא? דעה
שכטמן בפנים, דורנר ואיציק בדרך
רגע לפני: ניסיון לפייס בין ריבלין ונתניהו

ראובן ריבלין, בנימין נתניהו. טלי מאייר, אמיל סלמן, עיבוד תמונה
ניסיונות הפיוס העלו חרס. ריבלין ונתניהו/עיבוד תמונה, טלי מאייר, אמיל סלמן

כדי להתמודד לתפקיד יש להחתים לפחות עשרה חברי כנסת על טופס בקשת התמודדות. באופן רשמי, ניתן להגיש את הטופס עד היום בחצות הלילה, כך שיש אפשרות תיאורטית שמועמדים נוספים ששמם הוזכר יחליטו לרוץ. עם זה, הסיכויים לכך הם אפסיים.

תמונת המועמדים הנוכחית מהווה כאב ראש רציני בראש ובראשונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שאיננו נלהב מהאפשרות שאיש מהם ייכנס למשכן הנשיא. נתניהו שקל תחילה לבטל את מוסד הנשיאות, ולאחר מכן ניסה להביא לדחיית הבחירות. משלא הצליח להוציא אל הפועל את שתי התכניות הללו, פנה אל אפיק אחר והחל לחפש מועמד חיצוני שיסכים לרוץ לתפקיד. ואולם, לפי שעה גם המאמצים הללו לא נשאו פרי. נתניהו יצטרך אם כן להכריע אם לתמוך בריבלין, המועמד היחיד משורות הליכוד – שיחסיו עמו מתוחים ועכורים – או שלא להתערב במרוץ. האפשרות שינקוב בשמו של מועמד אחר היא קלושה.

בנימין בן אליעזר – פואד. תל אביב, אפריל 2014. AP
כל הסיעה תומכת, חוץ מיחימוביץ'. בן אליעזר/AP

בתוך הליכוד מופעלים על נתניהו לחצים כבירים כדי שיתמוך בריבלין. בכירי המפלגה, בהם השרים גדעון סער וישראל כץ וסגני השרים אלקין, אקוניס וחוטובלי, כבר חתמו על טופס ההתמודדות של ריבלין. בסך הכול חתמו ליו"ר הכנסת לשעבר 16 ח"כים מסיעות שונות. בכירים אחרים כמו שר הביטחון משה יעלון וסגנו דני דנון אמנם לא חתמו, אך קראו לתמוך במועמד הליכוד. יחד עם שורה של חברי כנסת כמו צחי הנגבי, מירי רגב וחיים כץ, נתניהו נמצא במיעוט מובהק בתוך סיעתו. למרות זאת, המאמצים לקיים פגישה ליישור ההדורים בינו לבין ריבלין לא צלחו, חרף ניסיונות תיווך אינטנסיביים של יעלון ושל כץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למי יתנו הח"כים הערבים והחרדים את קולם?

ח"כ בן אליעזר (העבודה) קיבל מיד עם תחילת המרוץ את חתימותיהם של 13 ח"כים – כל חברי סיעתו מלבד שלי יחימוביץ' שאינה תומכת במועמדותו. בסביבתו של בן אליעזר הסבירו כי לאחר שאספו את החתימות הדרושות, הקדישו את מרב המאמצים לשיחות שכנוע עם חברי כנסת בבקשה שיתמכו בו, וויתרו על הניסיון לגייס חתימות נוספות. על פי ההערכות, בן אליעזר צפוי לגרוף כמה קולות מהסיעות החרדיות הודות להיעדרותו מההצבעה על חוק הגיוס (שגרמה ליו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד להטיל וטו על בחירתו). בבן אליעזר צפויים לתמוך גם ח"כים ממרצ ומהסיעות הערביות. בהנחה שריבלין הוא אכן המועמד המוביל, נראה כי על ה"קרב" מולו בסיבוב השני מתמודדים באופן צמוד למדי בן אליעזר ודליה איציק.

דליה איציק בישיבת מפלגת קדימה נובמבר 2009. אורי לנץ
ראש בראש מול בן אליעזר על הסיבוב השני. איציק/אורי לנץ

איציק, יו"ר הכנסת לשעבר, הודיעה אתמול רשמית על החלטתה להתמודד. היא נהנית מתמיכה של חברי כנסת ב"יש עתיד", בש"ס, במרצ ובסיעות הערביות. עם זה, מה שצפוי לזכות אותה במקום בסיבוב השני הם קולותיהם של 11 חברי ישראל ביתנו. עד כה חתמו לאיציק שתי חברות כנסת ממפלגתו של אביגדור ליברמן – סופה לנדבר ופאינה קירשנבאום. נתון זה צפוי לגדול בקרוב, שכן ראש הממשלה ושר החוץ סיכמו עם איחוד הסיעות הליכוד וישראל ביתנו כי ליברמן יתמוך בכל מועמד שיציג נתניהו. משראש הממשלה לא מצא מועמד שכזה, סביר להניח שליברמן, שלו ידידות ארוכת שנים עם איציק, ירגיש חופשי לקדם את מועמדותה, גם אם לא בפומבי.

לתפקיד מתמודדים גם ח"כ מאיר שטרית, חתן פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן והשופטת (בדימוס) דליה דורנר. השניים האחרונים השלימו ביממה האחרונה את איסוף החתימות הנדרשות. בעוד שהסיכויים של ריבלין, איציק ובן אליעזר לעלות לסיבוב השני נחשבים טובים, הסיכויים של שלושת המועמדים האחרים לעשות זאת פחותים בהרבה. בסביבת שכטמן הסבירו כי אין לראות בקושי שלו לגייס חתימות רמז לסיכוייו לתפקיד, וכי חברי כנסת שלא הרגישו בנוח לחתום לו בפומבי מחשש שיסתכסכו עם חבריהם לסיעה צפויים להצביע עבורו מאחורי הפרגוד.

(עדכון ראשון: 23:31)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully