וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח ונעלמים: הקשיים של תלמידי 5 יחידות במתמטיקה

דוח טראמפ חושף את מכבש הלחצים שמופעל על המורים, מגיע מההורים ומחלחל גם לתודעת התלמידים - וגורם לנשירתם מהמסלול. "ההורים לחצו אז נשארתי ב-5 יחידות, ואז הגיעו הכישלונות"

אילוסטרציה. ShutterStock
"רציתי שהילד יעשה חמש, גם בשבילו"/ShutterStock

ברקע בחינות הבגרות הקרבות, ובמרכזן בחינת הבגרות במתמטיקה שתתקיים מחר (חמישי), קרן טראמפ הפועלת לשיפור הישגי החינוך בישראל פרסמה דוח עדכני שבוחן את מצבו העגום של המקצוע. בין היתר, נבדקו האופן שבו הוא נלמד וכן הלחץ שמורגש בקרב תלמידי מסלול חמש היחידות בבתי הספר התיכוניים, שבחלק גדול מהמקרים מביאים לנשירתם ממנו. זאת, חרף מדיניות משרד החינוך להעלאת שיעור הלומדים במסלול, במטרה להשאירם בו.

מהדוח עולה כי המורים המלמדים במסלול חשים לחץ רב, הן מצד ההורים והן מצד בתי הספר. "בגלל לחץ של בית הספר אנחנו מתגברים ילדים שהקול הפנימי שלנו אומר לנו לשלוח אותם לארבע יחידות, אבל אנחנו שותקים וממשיכים לתגבר כדי לשמר אותם", סיפרה אחת המורות בקבוצות המיקוד. "אם ההורה רוצה שהילד יעשה חמש יחידות, אנחנו, בלב כבד, מאפשרים זאת", הוסיפה מורה אחרת. אחד ההורים המצוטטים בדוח, אישר את דבריה: "המורה המליצה על ארבע יחידות, ואני ידעתי שלילד יהיה קשה, אפילו קשה מאוד, אבל רציתי שיעשה חמש, גם בשבילו. ידעתי שאם אלך למנהל זה יסתדר".

אילוסטרציה. ShutterStock
"הבנות במסלול חרשניות יותר, לבנים זה בא בקלות"/ShutterStock

הדוח גם בחן את הנושא המגדרי, שהביא לכך שבמסלול לומדים יותר בנים מבנות. נמצא כי תלמידים רבים ייחסו את הקבלה לכישרונם האישי, אך התלמידות ייחסו זאת לחריצותן. "הבנות בחמש יחידות הן משקיעות, הן יותר חרשניות מהבנים, שלהם זה בא בקלות", השיבו רוב התלמידים בקבוצות המיקוד. אחת המורות סיפרה כי הבנים לוקחים את הקבלה למסלול כמובן מאליו, "אבל הבנות שנמצאות מתאימות לפי ההישגים והרצינות שלהן, לא בטוחות בעצמן שהן באמת מתאימות".

נתוני הדוח, שהוכן והוגש על ידי החוקרים לאה פס וחיים לפיד, נאספו לאחר בחינת הבגרות שנערכה בקיץ 2013, והם העדכניים ביותר בנושא. הדוח מורכב מאסופת קבוצות מיקוד ומשאלונים, שניתנו לתלמידים ולתלמידות שלומדים במסלול לחמש יחידות מתמטיקה וגם לכאלה שנשרו ממנו. כמו כן, השתתפו במחקר גם מורים והורים לתלמידים שלומדים במסלול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"ההורים לחצו, אז נשארתי. ואז הגיעו הכישלונות"

הן קבוצת התלמידים והן קבוצת התלמידות הגדירו את הכניסה למסלול חמש היחידות כהלם וכזעזוע שנבעו מהקושי, מה שהוביל עד מהרה לנשירה ממנו. הם תיארו דפוסי הוראה קשוחים יותר בהם אין כמעט התעכבות על נושאים קשים. "המורים מלמדים בצורה שלדעתי לא מתאימה לתלמידים בתיכון, אלא לאוניברסיטה. זה גורם להרבה תלמידים לעזוב", אמרה אחת התלמידות בקבוצות המיקוד. סיבה נוספת לנשירה היא הירידה בציונים שגורמת לתלמידים להרגיש נחותים. "משקיעים ומקבלים 60. תמיד קיבלתי ציונים גבוהים, מעל 90, ופתאום נפילה כזו", תיאר אחד התלמידים את החוויה החדשה. "ההורים לחצו וביקשו מהמורה להשאיר אותי ולתת לי עוד ניסיון, אז נשארתי. אחרי זה הגיעו שוב הכישלונות וכשהמורה דיברה איתי, כבר ירדתי לארבע יחידות".

על אף העזיבה הגבוהה מהמסלול, מהדוח עולה כי התלמידים, ההורים והמורים מייחסים למקצוע המתמטיקה חשיבות גדולה ויוקרה, בעיקר במסלול חמש היחידות. המתמטיקה נתפסת בעיניהם כמפתח להצלחה בעתיד, כאפשרות להגיע למקצועות המבוקשים במוסדות להשכלה גבוהה ולפתח בעתיד קריירה מקצועית מבטיחה ומכניסה. עם זאת, תלמידים מסויימים חולקים עליהם. "לי ברור שאני אמשיך במקצוע ריאלי ולכן מתמטיקה זה חשוב בשבילי, ואפילו קל לי יותר", מספר אחד התלמידים. "אבל יש איתי תלמידים שילכו לכיוונים אחרים בחיים, ועכשיו הם לוקחים שיעורים פרטיים ולפעמים מתוסכלים אבל ממשיכים. למה? כי אמרו להם שזה חשוב, אבל למה זה בכלל חשוב?"

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ הגיב על ממצאי הדוח: "החודשים הראשונים במגמת חמש היחידות הם קריטיים ורגישים במיוחד. אני פוגש בעבודתי מורים מעולים רבים שמעוניינים לסייע ליותר תלמידים להתמיד ולהצליח. לשם כך הם זקוקים לתמיכה ולגיבוי ממנהל בית הספר, לכלי אבחון מקצועיים שיאפשרו להם לאתר קשיים של תלמידים בזמן אמיתי ולמכינות קיץ שיצמצמו את פערי הכניסה. אין לי ספק שמורי חמש היחידות יוכלו למלא את משימתם בהצלחה גדולה יותר, לו מערכת החינוך תגדיר יעדים ברורים ושאפתניים להגדלת מספר בוגרי חמש יחידות ותעניק למורי חמש היחידות תמיכה, גיבוי ותנאים המתאימים לחשיבות, לעומק ולעומס של המסלול היוקרתי".

בימים אלו אוספים בקרן טרמאפ נתונים אודות אחוז התלמידים הנושרים מחמש יחידות במתמטיקה לארבע יחידות ואפילו לשלוש יחידות. נכון להיום, נמדדו 29.71% אחוזי נשירה בקרב התלמידים. פרוייקט האיסוף עדיין מתקיים, ובעתיד תתבהר תמונת המצב לגבי אחוזי הנשירה וייתכן שאחוז הנושרים יגדל.

עוד בוואלה! חדשות:
"ב. יאיר" היא החברה החשודה בהלבנת מיליונים לאברג'יל
הרוגים ביום הנכבה: ירי צה"לי מכוון או פברוק פלסטיני?
תינוק טבע באמבטיה בדירה בתל אביב; מצבו אנוש

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully