וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוזמן להתאבד": יותר מפקדים אלימים כלפי חייליהם

21.5.2014 / 15:00

דוח נציב קבילות חיילים מציג עלייה בתלונות. כ-60% נמצאו מוצדקות. אלימות מפקדים, מגורים לא ראויים ללינה וליקויים במערך המילואים הם חלק מנושאי הדוח. ומה עם הפייסבוק?

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל

נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף (במיל') יצחק בריק, חשף היום (רביעי) את הדוח השנתי, ממנו עולה כי חלה עלייה בהיקף התלונות. על פי הדוח, בשנת 2013 נרשמה עלייה של כ-300 קבילות חיילים ביחס לשנת 2012, ובחמש השנים האחרונות עלייה של למעלה מ-1,000 קבילות. נושאי הטיפול העיקריים בשנה האחרונה היו יחס אלים של מפקדים ושימוש בשפה בוטה מצדם, שירותי הרפואה לחיילי צה"ל וכבוד העצורים והכלואים בבסיסי הכליאה הצבאיים. במרכזו של הדוח ניצב נתון מדאיג: 59.8% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות, כשממוצע הזמן לטיפול בקבילות הוא 48 ימים. רוב הקבילות היו של חיילים בשירות סדיר – 4,172 מתוך 7,158 קבילות.

מהדוח עולה כי 36% מהתלונות שהוגשו היו של חיילים נגד מפקדיהם – עלייה של 3% לעומת 2012. חלק מהקבילות כללו טענות אודות אלימות מילולית חריפה של מפקדים, שבחלק מן המקרים המוזכרים אף לגלגלו על חשבון פקודיהם והפצירו בהם לשים קץ לחייהם. אחד המקרים המוזכרים בדוח, הוא של חייל אשר שלף סכין יפנית ואיים כי יפגע בעצמו. מפקדו, כך נכתב, לגלג עליו, ואמר לו: "נראה אם יש לך אומץ". החייל בתגובה חתך את עצמו בידו. במקרה נוסף, אמר נגד לחייל, שהתוודה בפניו על מצבו האישי הקשה: "אין שום בעיה - תעלה לגג ותתאבד". באירוע חריג אחר, אמרה רופאה בוועדה רפואית בלשכת הגיוס למועמד: "אתה מוזמן להתאבד".

עוד בנושא צבא וביטחון:
קצין ש"סטר לחייל בישבנו" יישלח לחצי שנת מאסר
תיעוד: הפלסטינים שנהרגו ליד כלא עופר ביום הנכבה
בשל הקיצוצים: גנץ ביטל את כל אימוני המילואים

אילוסטרציות חיילים. דובר צה"ל
עלייה של כ-300 קבילות לעומת 2012/דובר צה"ל

לא רק עידוד להתאבדות מוזכר בדוח, כי אם גם מקרים חמורים נוספים של זלזול מופגן של מפקדים בחיילים. באחד מהם, שאלו חיילים את מפקד המחלקה שלהם היכן מיקום המפגש המתוכנן, וזה השיב להם: "יש לכם אייפון, בהצלחה", ו-"תאספו כסף מאזרחים ותיקחו מונית". באירוע אחר, קצין בכיר השווה נגדת שביצעה משימה להתנהלות הנאצים, ומפקד פלוגה שחייליו סבלו מבעיית מעיים ביקש לבדוק אישית את צרכיהם של החיילים בשירותים.

לצד האלימות המילולית, הזכירו מחברי הדוח גם אלימות פיזית של ממש. נגד שרצה להעיר לוחם בשעה מוקדמת בבוקר היכה אותו בכתפו, שפך עליו מים, ניער את המיטה והפיל אותה. במקרה נוסף, נגד שפך בקבוק אקונומיקה על חיילת ואף גרם לפינויה לבית החולים ולחופשת מחלה ממושכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תמונות הזדהות של חיילים שהופיעו בעמוד הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי. אפריל 2014. עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי", אתר רשמי
רק קבילה אחת הנוגעת לפייסבוק. חיילים מביעים תמיכה ברשת ב"דוד הנחלאווי"/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"

הדוח חושף גם יחס נוקשה של מפקדים לפקודיהם ולעתים אף פגיעה בכבודם. באחד המקרים, מוזכר מפקד שלא התיר לחייל לבקר את אביו שעבר התקף לב. בקבילה נוספת, נטען כי קצין כתב לחייל במסרון: "נמאס לי מהבית זונות שהמוקד והלשכה עושים (...) גם אפטרים בבוקר, גם איחורים, גם שמים זין, בסוף אני אוכל את הצעקות".

מסדרים לחיילים תחת שמש קופחת

בכל הנוגע למצב במחנות צה"ל, הדוח מעלה תמונה מדאיגה של חדרי מגורים שאינם ראויים ללינה, מרצפות שבורות, קירות מחוררים, גגות דולפים ורעועים ומפגעי בטיחות קשים, כדוגמת שקעי חשמל חשופים. בבסיסי רמת הגולן, למשל, נמצאו מתקני תברואה מבזים, מתקני שירותים מצחינים, בורות ספיגה שעולים על גדותיהם ללא ניקוז הולם, מחסור במים חמים, פטריות ועובש, ברזים שבורים ועוד. כמו כן, במחנות רבים אותרו בין היתר עמודי טלפון שבורים, גדרות פרוצות, פרות רועות בסמוך למגורי החיילים וחדרי הנצחה מוזנחים. הנציב דחה את טענות הקצינים מפיקוד צפון כי מדובר בהשלכה של הקיצוצים אלא בבעיית משמעת והעלמת עין מוונדליזם.

בתי הכלא מהווים כבר עשרות שנים מוקד לתלונות חיילים, וגם מהדוח השנתי הנוכחי לא נעדרות תלונות לגביהם. אובדן פיקדונות חיילים בכניסתם למאסר, עיכוב בניתוחים, כליאה בניגוד להמלצת פסיכיאטר צבאי, מסדרים שנערכו לכלואים תחת שמש קופחת למשך שעות רבות וללא אספקת מי הם דוגמאות למקרים הנזכרים בדוח.

גם במערך המילואים נרשמו ליקויים משמעותיים, למרות החשיבות שמייחסים למערך זה בצמרת צה"ל. הדוח מציג פגמים טכניים ומהותיים במערך הקישור הצה"לי, בהם קיצור שירות ללא אישור החייל, אי מתן החזר הוצאות נסיעה על שירות מילואים פעיל ופגמים בהזנת ימי מילואים.

כמו כן, למרות ריבוי השימוש בפייסבוק על ידי חיילים בשירות סדיר והעיסוק הגובר של צה"ל במחאה ברשתות החברתית, ציין הנציב רק קבילה אחת של קצין מפלוגה מבצעית נגד עיתון "במחנה", בטענה כי העיתון פרסם בפייסבוק הודעה בה צוין שמו באופן שפגע בו. בעקבות הקבילה, הסיר עורך העיתון את שמו של הקצין והבהיר לחייליו כי אם יש חשש לפגיעה, עליהם לצנזר את פרטי החיילים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully