וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הרוגים בשיטפונות בבלקן: "כמו צונאמי"

כמה ימים של גשמי זעף גרמו לנהרות בסרביה ובבוסניה לעלות על גדותיהם, והם הציפו עשרות אלפי בתים וסחפו מוקשים. חשש לתחנות כוח גדולות. "שיטפון שלא רואים כל 1,000 שנים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

לפחות 37 בני אדם נספו בימים האחרונים כתוצאה משיטפונות עזים שפקדו את סרביה, את בוסניה-הרצגובינה וחלק קטן מקרואטיה. מדובר בשיטפונות העזים ביותר שידע הבלקן זה יותר ממאה. קדמו להם כמה ימים של גשמי זעף, שכמות המשקעים שירדה בהם שקולה לכמות של שלושה חודשים.

עוד חדשות מהעולם:
אסון בקולומביה: אוטובוס נשרף, 31 ילדים נהרגו
גנרל בדימוס הסתער על טריפולי במאבק באיסלאמיסטים
האסון בטורקיה: בכירי חברת הכרייה נעצרו לחקירה

שיטפונות בעיירה אוברנובק בסרביה. 18 במאי 2014. רויטרס
"קטסטרופה". חילוץ תושבים בעיירה אוברנובק בסרביה/רויטרס

הנהרות הגדולים עלו על גדותיהם, הציפו עשרות אלפי בתים וכן כבישים רבים ומסילות ברזל, וגרמו לסחף של מוקשים שהוטמנו במלחמה שניטשה באזור באמצע שנות התשעים. באזורים רבים בסרביה ובצפון בוסניה יש עדיין התרעות מפני גל נוסף של הצפות.

ראש ממשלת סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' הודיע אמש (ראשון) כי 12 גופות נוספות אותרו בעיירה אוברנובק השוכנת 30 קילומטרים מדרום-מערב לבירה בלגרד, ואשר נפגעה באופן החמור ביותר. בכך האמיר מניין הנספים במדינה ל-17. ווצ'יץ' הגדיר את המצב "קטסטרופה", ואמר כי הרשויות עושות כל שביכולתן להתמודד עם הנזקים בנפש וברכוש. "זה שיטפון שלא רואים כל 1,000 שנים, בוודאי שלא כל מאה", אמר בישיבת ממשלה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שיטפונות עזים בעיירה אורסג'ה. בוסניה, 18 במאי 2014. רויטרס
"איש לא יכול היה להתנגד". העיירה הבוסנית אורסג'ה מוצפת/רויטרס

גובה המים בנהר סאווה עלול לפגוע בתחנת הכוח הגדולה במדינה הנמצאת באוברנובק ומספקת את מרבית צריכת החשמל של סרביה. חיילים, שוטרים ותושבים ערמו שקי חול במקומות שונים לאורך הנהר על מנת לבלום את התפשטות המים. יש חשש גם לתחנת כוח אחרת, בקוסטולק שממערב בלגרד, המספקת חמישית מהצריכה. אתמול פרץ נהר מלאווה הסמוך לתחנה זו ופרץ מחסום שני שנבנה סביבו.

בבוסניה השכנה נספו לפחות 19 בני אדם. כרבע עד שליש מהאוכלוסייה – כמיליון בני אדם – מושפע מהשיטפונות, בעיקר תושבים בצפון-מזרח המדינה, האזור שנפגע באופן הקשה ביותר. מפקד המשטרה המקומית גוג'קו ואסיק הסביר כי המצב קשה במיוחד בעיר דובוג', שם "מי השיטפונות היו כמו צונאמי, בגובה של שלושה עד ארבעה מטרים". לדבריו, "איש לא יכול היה להתנגד".

אזרחים שבתיהם נהרסו בשיטפונות באוברנובק ופונו לבלגרד הבירה. סרביה, 19 במאי 2014. רויטרס
תושבי אוברנובק שפונו למקלט זמני בבלגרד, הבוקר/רויטרס

זלג'קה קוויג'נוביק, ראשת הממשלה של הרפובליקה הסרבית האוטונומית בבוסניה, השוותה את אסון הטבע למלחמה שהתחוללה באזור בשנים 1995-1992 ואשר גבתה את חייהם של כמאה אלף בני אדם. "הנזק הוא כזה שקשה לזכור כמותו, אפילו אחרי המלחמה", אמרה.

בקרואטיה השכנה הודיעה הממשלה כי אדם אחד מת ושניים אחרים נעדרים במזרח המדינה, באזור הגובל בסרביה ובבוסניה. הצבא המקומי השתמש בכלים אמפיביים לפנות כ-3,000 תושבים מבתיהם המוצפים.

ההשפעה הכלכלית של השיטפונות עצומה, בייחוד על המגזר החקלאי החיוני ביותר במדינות אלה, והנזק שנגרם עד כה נאמד במאות מיליוני דולרים. רוסיה וכמה מדינות אירופיות שיגרו סיוע הומניטרי ולוגיסטי לאזורים הפגועים.

שיטפונות בעיירה אוברנובק בסרביה. 18 במאי 2014. רויטרס
אוברנובק, סרביה, אתמול/רויטרס
שיטפונות עזים בעיירה אורסג'ה. בוסניה, 18 במאי 2014. רויטרס
אורסג'ה, בוסניה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully