וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בהלוויות ההרוגים הפלסטינים, עימותים בהר הבית

בתום תפילות יום השישי פרצו עימותים בכמה מוקדים במחאה על הרג 2 הפלסטינים אתמול. כוחות הביטחון ירו גז מדמיע על מפגינים באל-אקצא. 6 מהם נעצרו. "לנקום בישראל, להחריף ההתנגדות"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(העימותים אתמול ביום הנכבה)

אלפי פלסטינים משתתפים בצהריים (שישי) בהלוויות שני הצעירים שנהרגו אתמול מאש צה"ל בהפגנות לציון יום הנכבה. המשתתפים בהלוויות שנערכות בכפרים מצפון לרמאללה נושאים בידיהם את גופות ההרוגים, צעירים בני 22 ו-23, ואוחזים שלטים הקוראים לנקום בישראל ולהגביר את ההתנגדות הפעילה נגד הכיבוש. ערוץ החדשות האיראני "אל-עאלם" ציטט את אביו של אחד ההרוגים, נדים נוארה, ששלח מסר מאיים לישראל: "דם בני נשפך לשווא, וגורלו של מי שהרג אותו הוא מוות".

עוד דווח שם כי במהלך הלווייה תיארה חברת המועצה המחוקקת הפלסטינית, ח'אלדה ג'ראר, את "הפשעים שמבצעת ישראל בזכויות העם הפלסטיני" כ"פעולות נאציות". היא אמרה כי המצב בגדה הוא כמו "גחלים לוהטות תחת האדמה" והוסיפה כי התקופות השקטות ביהודה ושומרון אינן מעידות על התחושות האמיתיות. ג'ראר הדגישה כי הרחוב הפלסטיני משוכנע שלא צריך לצעוד בדרך המו"מ עם ישראל.

כוחות הביטחון, שנפרשו במערך מתוגבר ברחבי הגדה ומזרח ירושלים, נאצלו להתמודד עם שורה של הפרות סדר. בשעות הצהריים פרצו מהומות במסגד אל-אקצא שבהר הבית, וכוחות מג"ב נאלצו להגיב בירי גז מדמיע בעקבות ידויי אבנים. שישה צעירים פלסטינים נעצרו. לפי דיווח בערוץ א-רסאללה, מפגין אחד נפגע מאש חיה, ואחרים נפגעו משאיפת גז מדמיע במהלך עימותים בין עשרות פלסטינים לבין צה"ל מול כלא עופר.

במקביל, מפגינים פלסטינים השליכו בצהריים אבנים לעבר כוח צה"ל בביתוניא, ממערב לרמאללה. בתגובה, הכוח השיב בירי כדורי גומי לעבר המתפרעים, וכתוצאה מכך פלסטיני אחד נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי. כוחות צה"ל נדרשו לירות כדורי גומי גם לעבר מפגינים בקלנדיה. לפי עדי ראייה, החיילים ירו עשרות כדורים.

ההפגנות האלימות החלו בתום תפילות יום השישי, וההערכה בצה"ל היא שהן לא יגלשו לאזורים מיושבים. עם זאת, צה"ל תיגבר את הצירים המרכזיים ואת מוקדי החיכוך באמצעות שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב וחיילים על מנת למנוע התרחבות של המחאה. גורם צבאי בפיקוד מרכז מסר לוואלה! חדשות כי צה"ל פועל בתיאום עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, כדי למנוע אירועים חריגים.

כוחות מג"ב מצויים בכוננות גבוהה פרט לרמאללה גם בחברון, בעוטף ירושלים ובסביבת מחנה הפליטים קלנדיה. במשטרת ש"י נערכים למקרים של הפרות סדר סמוך לישובים יהודיים, ובהתאם להתפתחויות יפעלו באזור.

עוד בנושא
לאחר הרג הפלסטינים: "התיאום הביטחוני על סף קריסה"
קבלת הפנים של לבני בלונדון: "פושעת מלחמה"
בתחילת החודש: חייל נפצע ממטען בשכם; 3 מבוקשים נעצרו

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. רויטרס
הלוויות ההרוגים ברמאללה/רויטרס
הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. רויטרס
"לנקום בישראל". ההלוויות ברמאללה/רויטרס

לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" כוחות הביטחון הציבו מאז הבוקר מחסומים צבאיים ומשטרתיים לבדיקת תעודותיהם של המתפללים שהגיעו לתפילות יום השישי במסגד אל-אקצא. לפי הדיווח, המשטרה פיזרה מאות שוטרים ברחובות המובילים להר הבית. כמו כן, צפלין משטרתי עוקב מלמעלה על המתרחש בשמי מזרח ירושלים בנוסף על מסוקים החגים בשמי העיר.

ההלוויות של שני הפלסטינים, שנורו למוות ליד מחסום ביתוניא – נערכו בכפרים בהם התגוררו: אבו שח'ידם ו-אל-מזרעה אל-ע'רביה שמצפון לרמאללה. לטענת גורמי צבא, בשלב זה אין אימות לטענה כי נעשה שימוש בירי אש חיה, לא על ידי גדוד התותחנים שפעל במקום ולא על ידי כוחות משמר הגבול. סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה כי תנועת חמאס בגדה קראה לציבור הפלסטיני להשתתף בהלוויות.

בתוך כך, אלפים מתושבי הרצועה משתתפים בהפגנת ענק ברחובותיה הראשיים של עזה מתוך הזדהות עם העצירים המנהליים הפלסטינים השובתים רעב.

הפלסטינים ציינו כאמור אתמול את יום הנכבה, יום הקמת מדינת ישראל, בשורה של הפגנות ומחאות בגדה המערבית וברצועת עזה. "מען" דיווחה כי במהלך ההפגנה שהתקיימה ליד כלא עופר, לציון הנכבה ולמען העצורים המנהליים, נחנקו עשרות מפגינים בעקבות ירי פצצות גז. עימותים קשים בין כוחות צה"ל למפגינים היו גם באזור שער שכם בירושלים. כ-200 בני אדם השתתפו בהפגנה, יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון והבעירו את דגל ישראל. ארבעה מפגינים עוכבו לחקירה.

עדכון ראשון: 11:22

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. רויטרס
הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014/רויטרס
הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. יותם רונן
כוחות הביטחון הפלסטינים בהלוויות/יותם רונן
הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. יותם רונן
רעולי פנים במהלך ההלוויות/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully