וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון ידוע מראש: מחאה נגד ארדואן בשל קריסת המכרה

כ-20 שעות אחרי הפיצוץ במערב המדינה, המחלצים ממשיכים להוציא גופות ממכרה הפחם, שבעליו קשורים לארדואן. חשש למאות הרוגים. הממשלה סיכלה יוזמה לחקור את הבטיחות במקום

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז על שלושה ימי אבל לאומיים בשל האסון במכרה הפחם במחוז סומה שבמערב המדינה. נכון לשעות הצהריים (רביעי) מניין הנספים עומד על 205 כורים. מאות בני אדם עדיין לכודים מתחת לאדמה, וגובר החשש לחייהם. 93 בני אדם חולצו בחיים, ועוד יותר מ-500 עדיין נעדרים. לא ברור לגמרי כמה כורים שהו מתחת לאדמה, וניכר שהרשויות בטורקיה שרויות בבלבול לגבי מספר העובדים הכולל.

על האסון מעיבות עדויות קשות על כשלים בפינוי, וראיות לפיהן הממשלה הכשילה מאמצים מוקדמים לחקור את רמת הבטיחות הנמוכה במכרה. רשת סי-אן-אן בטורקית ציטטה עד ראייה, שטען כי אחד המפקחים האחראים לפינוי הכורים הלכודים נתן לעובדים הוראה שגויה. ההוראה, טען, הובילה את הכורים דווקא לכיוון ההפוך - הרחק מאספקת החמצן וישירות למותם. רשת החדשות הטורקית DHA פרסמה סרטון בו נראים כמה עובדים תועים במסדרונות המכרה, ומנסים למצוא את דרכם החוצה. לא ברור מה עלה בגורלם.

פעולות חילוץ בקריסת מכרה פחם – טורקיה, 14 במאי 2014. רויטרס
פינוי נפגעים באזור הפיצוץ, הבוקר במחוז סומה שבמערב טורקיה/רויטרס

שר האנרגיה, טאנר אילדיז, אמר כי "המצב חמור משחשבנו, ומתפתח לתאונה עם מניין הקורבנות הגבוה ביותר אי פעם במדינה". הוא הזהיר כי האסון עלול להיות חמור מפיצוץ הגז בזונגולדאק ב-1992, בו נהרגו 263 בני אדם.

הפיצוץ במכרה אירע אמש ומאז מתנהל מבצע קדחתני לחילוץ הכורים הלכודים. שליח סוכנות הידיעות אי-פי דזמונד בטלר, דיווח על המראות הקשים במכרה, וכתב: "לו רק יכולתם לראות את פניהם של המתנדבים היוצאים מהמכרה. עד כה חולצו רק גופות. זה מראה עצוב מאוד".

"כשהגופות הוצאו החוצה, על האלונקות, המחלצים הסיטו את השמיכות מעל פניהם של המתים, כדי לתת לקהל המבולגן של המשפחות החרדות, הזדמנות לזהות את הקורבנות. איש מבוגר, עם כובע תפילה לראשו, זעק אחרי שזיהה את אחד המתים, והשוטרים נאלצו למנוע ממנו מלעלות לאמבולנס יחד עם הגופה".

חדשות נוספות מהעולם
תגלית במעמקים: האם נמצאה ה"אוורסט של הספינות"?
האיש שהשווה מוסלמים לכלבים דרוסים יעמוד בראש הודו
תיעוד: מטוס קרב סורי מפציץ במרחק נגיעה מהצלם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
צעירים מוחים נגד הממשלה הטורקית ומתחזים לכורים מתים ברכבת התחתית של איסטנבול – 14 במאי 2014. טוויטר, צילום מסך
מחאה: צעירים מעמידים פני מתים ברכבת התחתית של איסטנבול/צילום מסך, טוויטר

משטרת המהומות הציבה אבטחה כבדה מחוץ למשרדי בעלת המכרה, חברת "סומה אחזקות" באיסטנבול, אחרי שעשרות מפגינים התקהלו במקום וצעקו "רוצחים". ראש הממשלה ארדואן צפוי לבקר בסומה בהמשך היום, וגם שם הוגברה הכוננות המשטרתית, ועשרות זרנוקי מים הוצבו מחשש למהומות. מחר יבוא למכרה הנשיא, עבדוללה גול.

האסון, המתרחש בין שתי מערכות בחירות - חודשיים אחרי הבחירות המקומיות, וכשלושה חודשים לפני בחירת הנשיא הבא - מעורר ביקורת נוקבת על ארדואן, ששמו נקשר בפרשות שחיתות חמורות. סוכנות הידיעות בלומברג הזכירה כי רעייתו של נשיא חברת המכרות, נבחרה בחודש מרץ לחברת מועצה במחוז סומה מטעם מפלגתו של ארדואן.

המחאה החלה להתפשט לרשתות החברתיות באמצעות התגית kazadegilcinayet#, שתרגומה לעברית הוא "רצח – לא תאונה". במסגרת הקמפיין המתעורר, צעירים החלו להעמיד פני כורים מתים, וכבר צולמו במיצגים כאלה ברכבת התחתית של איסטנבול ובאתרים שונים במדינה.

ארונות המתים שהובאו לאזור המכרה:

בתקשורת המקומית מדווח בהרחבה על יוזמה שהעלתה מפלגת האופוזיציה, להקים ועדת חקירה לגבי רמת הבטיחות במכרות במחוז סומה, ושסונדלה בחודש שעבר על ידי אנשי ארדואן.

בין היתר, הופצה תמונה בה נראה חבר מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) בעת דיון בפרלמנט באנקרה, כשהוא מנופף בקסדת כורים, כדי להתריע על כשלי הבטיחות במכרות. שני חברי פרלמנט ממפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP) של ארדואן, יושבים מאחוריו, מפנים לו את הגב ומפטפטים באדישות.

מוראט יטקין, מהעיתונאים הבכירים בטורקיה ועורך "הורייט", מתח היום בעיתון ביקורת חריפה ביותר על תפקודה של הממשלה בטיפולה באסון. בין היתר, תהה מדוע שר האנרגיה אילדיז עסוק בהבעת "חשש" שיהיו קורבנות רבים במקום להתפטר, וציין כי הממשלה התעלמה בעקביות מהאזהרות על תאני העבודה המחפירים במכרה.

"שר האנרגיה ביקר במכרה לפני תשעה חודשים, ושיבח את האיכות של מנגנוני הבטיחות ואת רמת הטכנולוגיה המיוצרים בטורקיה", כתב יטקין. הוא ציין כי החברה הצליחה להוזיל את מחיר הפחם מ-130 ל-24 דולרים לטון באמצעות ייצור מקומי של חלקי הגנרטורים (שאחד מהם כנראה גרם לפיצוץ במכרה), ועל ידי העסקת עובדי קבלן במשכורות נמוכות, "במקום להעסיק כורים החברים באיגוד מסודר".

פעולות חילוץ בקריסת מכרה פחם – טורקיה, 14 במאי 2014. AP
אחד העובדים במכרה, לפנות בוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully