וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומן אנטי-מוסלמי צפוי לעמוד בראש ממשלת הודו

הבורסה מזנקת עם פרסום התחזית לפיה נרנדרה מודי הדיח את "מפלגת הקונגרס" מכס השלטון, שבו אחזה 50 שנה כמעט ברציפות. מיהו מוכר הצ'אי שהשווה הרג אלף מוסלמים לדריסת כלב?

עצרת בחירות של נרנדרה מודי – ורנאסי, אוטר פראדש. הודו, 10 במאי 2014. GettyImages
נרנדרה מודי בעצרת בחירות בוורנאסי, אוטר פראדש, בסוף השבוע האחרון/GettyImages

אחרי חמישה שבועות של הצבעה ויותר מ-800 מיליון קולות שהוטלו בקלפיות, ארבעה מדגמים חוזים שהלאומן נרנדרה מודי יתמנה לראש הממשלה הבא של הודו. הוא דוגל במצע אנטי-מוסלמי ונטען כי בעבר לא מנע מעשי אלימות נרחבים על רקע עדתי. בשנה שעברה הוא אמר כי הרג מוסלמים משול בעיניו לדריסת כלב ברחוב.

מפלגת העם ההודית (BJP) שבראשות מודי סחפה את המצביעים בסבבי ההצבעה הממושכים, בין היתר בזכות קמפיין מודרני שהציג אותו כפוליטיקאי שהחל את דרכו כמוכר צ'אי וצמח מהשכבות הנמוכות ביותר של החברה, ותוך פיזור הבטחות שיוכל ליצור מקומות עבודה רבים. גם אם להבטחות הללו אין כיסוי, הבורסה ההודית מגיבה בחיוב רב לפרסום מדגמים: המדד המרכזי, סנסקס, זינק הבוקר (שלישי) ב-1.7% לשיא של כל הזמנים, אחרי שאתמול כבר הוסיף 2.4% לערכו.

יריבו העיקרי של מודי היה רהול גנדי, סגן נשיא "מפלגת הקונגרס" השולטת בהודו זה 50 שנים. גנדי, בן 43, מותג כ"בן האצולה" של הבחירות אך לא נראה נלהב למדי מהתמודדות. הוא נינו של ראש הממשלה הראשון של הודו ג'ווהרלל נהרו, ונכדה של ראש הממשלה אינדירה גנדי. הוא בנם של ראש הממשלה רג'יב גנדי ושל סוניה גנדי, נשיאת מפלגת הקונגרס ומי שנחשבת לאישה החזקה בפוליטיקה ההודית.

הבחירות בהודו: האתגר הדמוקרטי המסובך בהיסטוריה

עצרת בחירות של נרנדרה מודי – ורנאסי, אוטר פראדש. הודו, 10 במאי 2014. GettyImages
תומכי מודי מסתתרים מאבק המותיר אחרי המראתו מעצרת/GettyImages

העיתונות המקומית כבר מנסה להרכיב את ממשלתו העתידית של מודי ובוחנת תרחישים שונים להרכב הפרלמנט. זאת, למרות שסקרי הבחירות והמדגמים במדינה ידועים לשמצה כלא-מדויקים בצורה קיצונית, בין היתר בשל גודלה העצום של הודו ובשל שיטת הבחירות המסובכת. תוצאות הבחירות יוכרזו ביום שישי.

כך או כך, פרשנים צופים זה כמה שבועות ש"מפלגת הקונגרס" השולטת בהודו כמעט ברציפות מאז תום השלטון הבריטי בהודו, תספוג בבחירות מהלומה קשה שתפגע בה למשך שנים רבות. ראש הממשלה היוצא, מנמוהן סינג, נבחר ב-2009 לכהונה שנייה, ומסיים אותה במבוכה רבה, כשהוא משאיר מאחוריו מדינה שכלכלתה המשגשגת קפאה אחרי תקופה של שגשוג גדול. תגובותיו הרפות של סינג לאונס הקבוצתי שזעזע את העולם, ולמעשי השחיתות הרבים בהודו, גרמו לרבים לחשוב שהוא ומפלגתו, כבר אינם ראויים להנהיג את המדינה.

מפלגתו של מודי דוגלת בבמצע הינדואי-לאומני, הזוכה לפופולריות ברקע המשבר הכלכלי. כתם גדול שמעיב על עברו חוזר ל-2002, כאשר היה ראש מדינת המחוז גוג'ראט במערב הודו. חודשים ספורים אחרי שנבחר לתפקיד, פרצו בגוג'ראט מהומות אלימות ביותר על רקע דתי. למעלה מאלף בני אדם, מרביתם מוסלמים, הוכו למוות על ידי המון הינדי זועם, נקמה על הצתת רכבת של עולי רגל. עד היום נטען כי מודי עודד את המהומות ולא עשה דבר כדי לעצור אותן, ויש מי שחושש שניצחונו בזירה הארצית יצית מחדש את האלימות העדתית נגד המוסלמים ברחבי הודו, ויעמיקו את השסע העדתי בתת היבשת.

מודי סירב להתנצל על הפוגרום האלים ב-2002 וכמעט שלא התייחס בתקשורת לתפקידו באירועים. בהתייחסות נדירה ביותר למהומות, בשנה שעברה בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר מודי: "אם אני יושב במושב האחורי במכונית, וכלבלב נכנס מתחת לגלגלים, זה לא כואב? כאשר אני ראש ממשלה, אני בנאדם, ולכן אני עצוב אם קורה משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully