וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הפלפלים תופסת תאוצה: "שוחטים את הלקוחות"

13.5.2014 / 23:20

לחקלאים בערבה נמאס למכור את הפרי העסיסי בהפסד ולזרוק עשרות טונות פלפלים ביום - רק כדי לראות את סחורתם נמכרת ב-12 שקלים בסופר. הכתבה המלאה - מחר במהדורה המקומית

כתבתו של איציק זוארץ, צילום: זוהר גואטה

אלף טון - זו כמות הפלפלים שהושמדה על ידי מושב פארן שבערבה רק בחודש האחרון. הסיבה: יותר משתלם להשמיד חלק מהסחורה, במקום לארוז אותה ולמכור למשווקים במחירי הפסד. בימים אלה יוצאים החקלאים נגד הרשתות, שמוכרות פלפלים ב-12 שקלים לקילו, בעוד הם עצמם מקבלים פחות משקל על מה שעולה שלושה שקלים לקטוף ולארוז. אם המצב יימשך, הם מזהירים, פרנסתן של יותר מ-800 משפחות בערבה תהיה בסכנה. הסיפור המלא במהדורה המקומית בדרום, מחר בשעה 18:00 בוואלה!.

"מחאת הפלפלים" החלה לגמרי במקרה, לאחר שלפני כשבועיים פרסם החקלאי ברק אומגה בפייסבוק סרטון שבו הוא מציג את החממות שלו עמוסות בפלפלים בשלים, ומספר מדוע הוא נאלץ להשמיד את התוצרת הטרייה. אומגה קבל על כך שהמחיר שהמחיר הנמוך שמשלם לו המשווק גורם לו להפסדים כבדים, בעוד הצרכן משלם פי עשרה בקופה. אומגה, התברר, נגע בעצב חשוף גם של הקונים וגם של החקלאים בערבה, שם נמצאות ספקיות הפלפלים הגדולות בישראל. מאז פרסומו, זכה הסרטון לאלפי שיתופים ומפרסמו הפך בעל כורחו למנהיג מחאה על יוקר המחיה.

עוד בוואלה! חדשות:
קצב האזין לגזר הדין ברדיו: ”כואב לי על אולמרט”
”אולמרט יודע הרבה, השב”כ יהיה מעורב בכליאתו”
טסים לתאילנד? משרד החוץ פרסם אזהרת מסע

הסטטוס שפרסם אומגה בעמוד הפייסבוק שלו:

"אני פתאום מבין שזה תפס תאוצה בגלל משהו שבער באנשים, אחרי שהם ראו בעיניים מה זה אומר להשמיד פרי שהם קונים בעשרה שקלים", אמר. הבאזז ברשת, לדבריו, עשה את שלו ונתן לו ולשאר החקלאים עוד תקווה אחרונה להתפרנס מפרי הפלפל, שבשנים האחרונות אוכל אט אט את החסכונות שצברו במשך שנים.

המחירים הנמוכים שמקבלים החקלאים על הפלפלים מרשתות השיווק הפכו, כאמור, את הקטיף ללא כלכלי. עקב כך משליכים המגדלים מדי יום עשרות טונות של פלפלים במרחק של כמה קילומטרים מחממות הגידול לעמק, המכונה בפי החקלאים "בית הקברות של הפלפלים". אבל לאחרונה אפילו העמק אינו מספיק. "היום אנחנו משמידים את הפלפלים על השיחים", סיפר אומגה, "כי אנחנו לחוצים בזמן, יותר מאלף טון הושמדו בחודש האחרון".

אלפי טונות של הפרי הכתום-צהוב-אדום כבר שוכבים שם, לא כולל יותר מאלף טון פלפלים שנתרמו לעמותות לנזקקים כמו "חסדי נעמי". "אצלי בבית כל הסירים זה ממולאים, כי אין מה לעשות עם הכמויות", סיפר אומגה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עשרות טונות של תוצרת חקלאית מושמדות מדי יום. זוהר גואטה, מערכת וואלה! NEWS
ענף גידול הפלפל מפרנס יותר מ-800 משפחות חקלאים בערבה/מערכת וואלה! NEWS, זוהר גואטה

לדברי החקלאים, משקים רבים בערבה כבר קרסו בגלל המצב הקיים, ומשפחות רבות בדרך לאבד את החממות שלהן ופרנסתן. אלעד שדמות, שכנו של אומגה ומגדל בעצמו, אמר: "אחרי שאתה שולח טון פלפל ומקבל צ'ק מצחיק של 400 שקלים ועוד נותנים לך אותו שוטף פלוס 90, זה מעליב".

החקלאים נאלצים למכור את התוצרת בעצמם

"מעצבן אותי שאני מוכר בחצי שקל ואחר כך את הלקוח טוחנים ב-13-10 שקלים לקילו. אם כבר קנית ממני בחצי שקל", הוא פונה לרשתות השיווק, "תפרגן. תמכור את זה בשקל, שניים, שלושה - תמכור במחיר הוגן. למה לשחוט את הלקוחות?"

שדמות מזהיר מפני קריסת הענף כולו: "מחר, כשאני לא אהיה וברק לא יהיה ואף חקלאי לא יהיה - גם לרשתות השיווק לא יהיה". הוא תוקף בחריפות את רשתות השיווק: "יש שני סוגים של טפילים, טפילים שמצליחים לחיות יחד עם הפונדקאי וטפילים שהורגים את הפונדקאי ומתים אתו. תהיו טפילים קצת יותר חכמים".

עשרות טונות של תוצרת חקלאית מושמדות מדי יום. זוהר גואטה, מערכת וואלה! NEWS
"יותר מאלף טון פלפלים הושמדו בחודש האחרון". "בית הקברות של הפלפלים"/מערכת וואלה! NEWS, זוהר גואטה

נשאלת השאלה לאן פערי התיווך הגדולים הולכים? את זה גם שדמות לא יודע: "יש שם מישהו שגוזר קופון וכל יד שזה עובר מישהו מרוויח. מה האבסורד? אני החקלאי, אני הכי חשוב פה. אני מפרנס את כולם. אם אני הכי חשוב, למה אני מפסיד?"

בינתיים כדי לצמצם נזקים, החליט שדמות להעמיס משאית בארגזי פלפלים, לעקוף את שרשרת האספקה, ופשוט למכור בעצמו: "מכרתי 750 קילו בכפר יונה וכמעט 700 קילו באילת. השלב הבא יהיה בתל אביב", סיפר. "אני מוכר את זה בארבעה שקלים וחצי, כולל אריזה. מזה אני מרוויח משהו שמכסה לי את עלויות הגידול".

"מה שהכי מספק אותי", הוא מסכם, "זה שעל כל טון פרי שאני מוכר לאזרח, הרשתות אחר כך זורקות טון בעצמן. שיטעמו את הטעם המר של להפסיד כסף, מה יש?"

תגובות של רשתות השיווק טרם נמסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully