וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה נגד לפיד: "העדפת יוצאי צבא - אנטישמיות"

12.5.2014 / 0:29

לא רק במפלגות החרדיות ובשמאל מבקרים את ההצעה לביטול המע"מ לדירה ראשונה ליוצאי צבא: "אין בכלל דירות ב-600 אלף שקלים", אמר שר השיכון אריאל על ההטבה לכאורה למי שלא שירת

חרדים מפגינים בבית שמש. נועם מושקוביץ
ההטבה תפגע באופן ניכר בציבור החרדי/נועם מושקוביץ

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות פרסום הקריטריונים להטבה ברכישת דירה ראשונה, מהם עולה העדפה גורפת למשרתים בצה"ל ובשירות האזרחי. בעבודה האשימו את שר האוצר יאיר לפיד בקידום הצעה פופוליסטית שלא תעמוד במבחן בג"ץ וכל זאת על מנת "להשיג כותרות לרגע". במפלגות החרדיות, שציבורן הוא הנפגע העיקרי מהיוזמה, היו תקיפים יותר וטענו כי היא "אנטישמית".

אמש (ראשון) פורסמו לראשונה הקריטריונים להטבה שמזכה פטור ממע"מ ברכישת דירה ראשונה, וזאת אחרי שהושגה פשרה בין משרד האוצר ואנשיו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. לפי ההצעה, תושב ישראל ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי יזכה להטבת המע"מ בשיעור 0% לדירה ראשונה ששוויה עד 1.6 מיליון שקלים. לעומת זאת, מי שלא שירת, ההטבה תעמוד לזכותו ברכישת דירה ראשונה ששוויה עד 600 אלף שקלים בלבד.

עוד בוואלה! חדשות
דחיית הבחירות לנשיאות: בנט לא פוסל את יוזמת נתניהו
דרמה בשחקים: ילדה תאומות לעיני הנוסעים במטוס
מאות מפגינים נגד "תג מחיר": "ייגמר ברצח"

"הקריטריון שפרסם משרד האוצר לא היה מבייש שום ממשלה אנטישמית", כך אמר אמש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) והוסיף: "החרדים יקנו דירות עד 600 אלף שקלים אולי במאדים". הוא תקף את וינשטיין וטען כי ה"הכשר" שהעניק להצעה מקורו באותה תפיסה שהביאה אותו להכריז על בחירות חוזרות בבית שמש. עמיתו לסיעה ח"כ מאיר פרוש טען כי לפיד "עושה שימוש בצבא כקרדום לפגוע בחרדים, כאשר הוא לא בוחל לבחוש בשתי ידיו בליבת ביטחונה של מדינת ישראל, ולקצץ בתקציב הביטחון ללא רחם".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) חבר ועדת הכלכלה סבור כי הקריטריונים שהציג שר האוצר יתקעו את התכנית גם בכנסת וגם בבג"ץ, מה שלמעשה ימנע את מימושה. "לפיד ידע זאת ובחר בכל זאת להתעקש. ככה לא מתנהג מי שדחוף לו לפתור את המשבר. אני מצפה ממי שפיזר רק בשנתו הראשונה הבטחות בלמעלה מ-20 מיליארד שקלים למצוא עוד כמה שקלים כדי שיהיו קריטריונים שוויוניים יותר שיוכלו לצלוח את הליך החקיקה", אמר.

יצוין כי מדובר ביוזמה של לפיד שקיבלה אמש את הסכמתו של וינשטיין כדי שיוכל להגן עליה בבג"ץ אם יתקבלו נגדה עתירות בגלל ההעדפה שיש בה ליוצאי צבא. עם זאת, מדובר בשלב ראשוני מאוד בדרך ליישומה של התכנית, שעוד צריכה לעבור דיון ואישור במליאת הממשלה.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, טענה אף היא שלא מדובר בהצעה שוויונית, ושהיא מפלה באופן בוטה את ערביי ישראל שלא משרתים בצבא על פי החוק שקבעה המדינה. היא הסבירה שבעוד שמצוקת הדיור בארץ לא מבדילה בין יהודים וערבים, שר האוצר בוחר לעשות כן. "מותר למדינה לתגמל את מי שתורם לה, אבל רק בכפוף לעקרון השוויון. במידה שיש קבוצות באוכלוסייה שאינן יכולות לתרום באותה דרך - הרי שיש כאן אפליה". לדבריה, האוכלוסייה הערבית מצויה ממילא בפער, ולכן "לא רק שלא צריך להפלותה, נהפוך הוא, יש להקל על הקושי הכלכלי בו היא שרויה ולעודד אותה להיות מרכיב פעיל ואכפתי בחברה הישראלית".

"מסר של הדרה ואפליה"

עמיתה לסיעה ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) האשים את לפיד ב"אפליה גזענית" בתירוץ של שירות צבאי ובגיבוי היועמ"ש. "המסר שיוצא היום ממשרד האוצר הוא מסר של הדרה ואפליה שמחזק את הקיטוב בחברה, מסר שתואם את ערכיה של ממשלת נתניהו, שהולכת ומתגלה כממשלה הגזענית ביותר שהייתה כאן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אורי אריאל בכניסה לישיבת הממשלה. יולי 2013. מרים צחי, מעריב
להעלות את סף ההטבה. השר אורי אריאל/מעריב, מרים צחי

התכנית של לפיד זוכה לא רק לביקורת משמאל אלא גם מהממשלה עצמה. שר הבינוי והשיכון אורי אריאל שוחח עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט והבהיר לו שכמעט ואין בשוק דירות חדשות במחירים של כ-600 אלף שקלים, דבר שלמעשה מייתר את האפשרות להטבה עבור אלו שלא שירתו. מנתוני משרד השיכון עולה כי בשנת 2013 נמכרו 364 דירות בלבד בפחות מ-600 אלף שקלים, ובשנת 2012 נמכרו 212 כאלה.

"השר אריאל תומך במתן העדפה למשרתים בשירות צבאי ולאומי, אבל מתנגד להדרה מוחלטת של קבוצות אוכלוסייה מתוכנית מע"מ בשיעור 0%, וזאת בהתאם לעמדתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה זו. מתוך הכרת שוק הדירות וצרכי קבוצות האוכלוסייה השונות בחברה הישראלית סבור השר כי יש להעמיד את מחיר הדירה בהטבה עבור מי שאינם משרתים בצבא על 950 אלף שקלים", נמסר מדוברות משרד השיכון.

בתוך כך, השר לפיד קיים אתמול כנס שכותרות סיכום העשייה השנתית של "יש עתיד", בו אמנם לא התייחס ישירות לנושא ההטבה, אולם טען כי המפלגה בראשותו "לוקחת אחריות על הרווחה של אזרחי ישראל". "כשנכנסתי לתפקיד אמרתי שתוך שנה וחצי יהיה פה טוב יותר. אם אתה ניצול שואה, או תלמיד בבית ספר בפריפריה, או זוג צעיר ממעמד הביניים שרוצה לקנות את הדירה הראשונה שלו, מצבך היום קצת טוב יותר ממה שהיה לפני שנה. דברים מתחילים לזוז, ואנשים מתחילים לראות את מה שאתם רואים: שיש סיבה להיות אופטימיים". עוד אמר לפיד: "אנחנו ממשיכים להיות אנחנו, ואנחנו זוכרים תמיד, שאין מישהו אחר: אם אנחנו לא נשנה את המדינה, היא לא תשתנה מעצמה".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully