וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוות במעלית: המשפחה דורשת לפתוח שוב את התיק

8.5.2014 / 0:50

שנתיים עברו מאז צנחה שושנה דמרי אל מותה בפיר מעלית ברחובות. הדוח המשטרתי קבע שלא אותר הגורם למוות, ומשפחתה הגישה ערר לחידוש החקירה. "אני רוצה לדעת מה קרה לאשתי"

שושנה דמרי תושבת בית חשמונאי בת 55 שמותה נישאר תעלומה. ספטמבר 2013. באדיבות המצולמים
מוות מסתורי. שושנה דמרי/באדיבות המצולמים

בני משפחתה של שושנה דמרי, שנהרגה לאחר שנפלה לפיר מעלית בבניין מגורים ברחובות לפני כשנתיים, מסרבים להשלים עם החלטת הפרקליטות לסגור את תיק חקירת מותה המסתורי. הפרקליטות נימקה את ההחלטה בכך ש"הגורם שהביא לפטירתה המצערת של המנוחה לא אותר במהלך החקירה המשטרתית", והודתה כי צוות החקירה לא פעל כנדרש בסמוך למקרה, וכעת "מאוחר מדי". לאחרונה הגישו בני המשפחה בקשה לעיון מחדש בהחלטה. "לא יתכן שאדם מן היישוב ייכנס חי ושלם למעלית לכאורה תקינה ויאבד את חייו, מבלי שהגורם האחראי לכך יימצא, או לכל הפחות ייעשה מאמץ עליון לאיתורו", נכתב בבקשה.

עוד בוואלה! חדשות
יעלון מזהיר: "הקיצוץ - פגיעה אנושה באימונים"
מתקדר: חשש מ"שברי ענן" ומשיטפונות בזק
אטימות: ילד אוטיסט סולק מבית הספר - כי בכה בצפירה

לטענת בני משפחתה של דמרי, חקירת האירוע הייתה רשלנית ובלתי מספקת, והמשטרה בחרה "להרים ידיים". לדבריהם, מאחר שהחקירה שללה את האפשרות כי כשל טכני גרם לאירוע, אסור היה לצוות החקירה להרפות עד שיימצא הגורם האנושי האחראי למותה. בערר שהגישו על ההחלטה לסגור את התיק, באמצעות עורך הדין עפר בן-צבי, הם מצביעים בין היתר על כך שטכנאי חברת "כפיר", שהיה אחרון לבדוק את המעלית לפני האסון, מעולם לא נחקר במשטרה.

דמרי הייתה מורה בפנסיה. בת 55 הייתה במותה. בתקופה האחרונה לחייה הקפידה להגיע פעמיים בשבוע מביתה ביישוב בית חשמונאי לדירה בה התגוררה בתה, בקומה השלישית בבניין בדרך ירושלים שברחובות, כדי לבלות זמן במחיצת נכדתה וכדי לעזור לבת. כך עשתה גם בבוקר יום הזיכרון, 24 באפריל 2012. בתה יצאה באותו היום לעבודה בשעת בוקר מוקדמת, ודמרי נשארה בבית עם המטפלת. בשלב מסוים ביקשה דמרי לצאת להתאוורר. דקות לאחר מכן ישמעו דיירי הבניין חבטה עזה.

משפחתה וביתה של שושנה דמרי אשר נפלה בפיר מעלית ברחובות, אפריל 2012. דרור עינב
לא נמצאה טביעת אצבע של דמרי על הכפתור בקומה השלישית/דרור עינב

"בשעה 8:50 השכנה דפקה לי על הדלת ואמרה לי שהמעלית נפלה", העידה המטפלת במשטרה. בשל קול החבטה החזק שנשמע בבניין כתוצאה מהנפילה, סברו תחילה השכנים שתא המעלית כולו צנח. כך דיווחו גם כשהתקשרו לחברת המעליות, ב-8:48. הם לא ידעו שהרעש נגרם מנפילתה של דמרי מהקומה השלישית דרך פיר המעלית הפתוח על גג תא המעלית, שהייתה ללא תנועה בקומת הכניסה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"לא יכול להיות שדלתות ייפתחו"

כולם מסכימים שמצב המעלית שהביא לאסון לא יכול היה להיגרם כתוצאה מכשל טכני. "תעלומה", קבע טכנאי המעליות של חברת "כפיר", החברה המפעילה את המעלית, בעדותו במשטרה. "במעלית מהסוג הזה, לא יכול להיות שדלתות ייפתחו כאשר המעלית לא נמצאת בקומה. הדבר אפשרי אך ורק באמצעות מפתח מיוחד", ציין מנכ"ל החברה בעדותו. "ההסתברות הגבוהה מבחינתי היא שטכנאי או אדם אחר טיפל במעלית, או פתח דלתות עם מפתח המתאים לדלתות מעלית", קבע בעדותו חוקר משרד התמ"ת (משרד הכלכלה) שטיפל באירוע.

משפחתה וביתה של שושנה דמרי אשר נפלה בפיר מעלית ברחובות, אפריל 2012. דרור עינב
מודעת אבל על שושנה דמרי/דרור עינב

גם בפרקליטות מודעים לנעלם שבמשוואה. בתשובה לערר שהגישה משפחת דמרי נכתב כי "ממצאי הבדיקות שנערכו למעלית בעקבות האירוע העלו כי המעלית הייתה תקינה, וכי לא נמצאו כשלים במערכות המעלית הנוגעות לתאונה".

אם כך, מדוע שלא להמשיך לחקור מי אחראי למותה של דמרי? מדוע לא הורו למשטרה למצות את החקירה, ולהבטיח שניתן יהיה ללמוד מהמקרה ולמנוע אירועים דומים בעתיד? "אכן, סמוך לאירוע היה מקום לגבות עדויות טכנאים שטיפלו במעלית סמוך לאירוע המצער", כתבה הפרקליטות. "עם זאת, בשלב הנוכחי, בחלוף כשנתיים ממועד האירוע, הסיכוי כי יהא בכך כדי לסייע באיתור הגורם שהביא לפטירת המנוחה, הוא אפסי". במילים אחרות, מודים בפרקליטות כי חקירת המשטרה אכן לא הייתה ממצה - אך כעת, למעשה, "מאוחר מדי".

בבקשה לעיון מחדש מפנה המשפחה אצבע מאשימה כלפי הפרקליטות, בשל הזמן הרב שחלף מאז הגשת הערר ועד לתשובה. "במשך שנה 'שכב' התיק בעניינה של גברת דמרי בפרקליטות מחוז המרכז, כך שהגורם העיקרי למחדל, שבחלוף הזמן הרב, הוא הפרקליטות עצמה", נכתב. בני המשפחה קוראים לפרקליטות להורות למשטרה לבדוק את יומני חברת המעליות מאותו היום, לחקור את הטכנאים המעורבים ולהשוות את טביעות אצבעותיהם לאלה שהתגלו בסביבת המעלית - פעולות אותן לא ביצעה המשטרה מעולם. טביעות אצבעותיה של שושנה דמרי דווקא כן נדגמו במהלך החקירה, אולם לא נמצאו על כפתור המעלית בקומה השלישית.

"נחתכתי לשניים"

לדברי בני המשפחה, אם הפרקליטות לא תורה על פתיחת התיק מחדש - הם יפנו לבג"ץ. "אני רוצה לדעת מה קרה לאשתי - ואני לא מתכוון לוותר", אומר דני דמרי, בעלה של שושנה. ארבעה ילדים ושבעה נכדים היא הותירה אחריה, אבל דני אינו מצליח עד היום למצוא את הכוחות להתגבר על המקרה. "איך יתכן שאישה כל כך טובה, שתרמה ועזרה כל חייה, הלכה מהעולם בדרך אכזרית כל כך? כל עולמי חרב עליי. נחתכתי לשניים. מאז המקרה, אני לא מסוגל לישון בבית. שמתי קרוואן בחצר ושם אני חי. בשבוע שעבר עשינו לה אזכרה. מאות בני אדם הגיעו. אסור היה לסגור את התיק הזה לפני שמגיעים אל האשמים. מוכרחים להבין מה קרה לאשתי. דבר כזה יכול לקרות עוד פעם".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "העררים שהגישו בני משפחת דמרי נדחו בהחלטה מנומקת ב-2 במרץ השנה. בין היתר נאמר בהחלטה, כי למרבה הצער, הגורם שהביא לפטירתה המצערת של המנוחה לא אותר במהלך החקירה המשטרתית. כך, ממצאי הבדיקות שנערכו למעלית בעקבות האירוע העלו כי המעלית הייתה תקינה, וכי לא נמצאו כשלים במערכות המעלית הנוגעות לתאונה. בנוסף, בדיקה שנערכה בבניין סמוך לאחר האירוע העלתה כי דלתות המעלית בכל הקומות נמצאו סגורות. "הפרקליטות סברה כי פעולות חקירה נוספות שהתבקשו על ידי באי כוח המשפחה, לא יהא בהן כדי לסייע בהבהרת נסיבות האירוע הטראגי".

לפניות לכתבת מור שמעוני - mor.shimony@walla.com

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully