וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האב נרצח בפיגוע: "מתביישים ביחס המדינה ליתומים"

4.5.2014 / 21:04

ילדיו של ויקטור רם, שנרצח בפיגוע "אוטובוס האימהות" בדרום, מנהלים מאבק משפטי נגד הביטוח הלאומי המסרב להעניק להם מענק כפי שקבע בית המשפט. "אבא הקריב חייו למדינה"

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים דן בימים אלה בערעור שהגיש המוסד לביטוח לאומי על פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ואשר קבע כי על המוסד לביטוח לאומי לשלם מענק לשלושה יתומים שאביהם נרצח על ידי מחבלים ב-1988 בהשתלטות על אוטובוס של עובדי הקריה למחקר גרעיני, שזכה לכינוי "אוטובוס האימהות" . "אבא שלי הקריב את חייו למדינה, הוא נהרג כיוון שהוא לא ברח, אלא נשאר להגן על נשים", אמר בנו תומר רם. "בשם אבא שלי, אני מתבייש בצורה שבה המדינה מתנהגת ליתומים".

בתביעה שהגישו הילדים ניר, תומר וסיוון רם, הם טענו כי בשל העובדה שאמם מתה ממחלת הסרטן שמונה חודשים לפני רצח אביהם, הרי שלאחר הפיגוע נותרו יתומים מאב ומאם, ועל כן הם זכאים למענק מכוח תיקון 30 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

עוד בוואלה! חדשות:
אתם בחרתם: מיהו המנהיג הגדול ביותר שהיה למדינה?
החברות שבנותיהן נרצחו נפגשו: "אנחנו משפחה אחת"
פעוט נשכח ברכב בבית חגי שבדרום הר חברון ומת

ויקטור רם, נרצח בפיגוע אוטובוס האימהות ב-1988. האתר להנצחת נפגעי פעולות איבה, אתר רשמי
שימש גם כאם לאחר מות אשתו. ויקטור רם/אתר רשמי, האתר להנצחת נפגעי פעולות איבה

במרץ 1988 השתלטה חוליה של מחבלים פלסטינים, אנשי פתח, על אוטובוס שהסיע עובדים מהקריה למחקר גרעיני בדימונה. חלק מהנוסעים נמלטו מהאוטובוס, והיתר, בהם ויקטור רם, נלקחו כבני ערובה. המחבלים דרשו לנהל משא ומתן לשחרור אסירים פלסטינים ואיימו כי יוציאו להורג את הנוסעים. רם היה הנוסע הראשון שהוצא להורג. לוחמי ימ"מ הסתערו על המחבלים והרגו שלושה מתוך ארבעה מהם. בפיגוע נהרגו שתי נשים ונפצעו עוד שמונה.

בתביעה שהגישו השלושה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עורכי הדין גיל רוה ועידו ואראס, הם טענו כי יש להכיר בהם לצורכי התגמול ככאלה שאיבדו שני הוריהם בפעולת איבה, מכיוון שבעת הפיגוע היו בני 12, 10 ו-3, האב שימש למעשה כאביהם וגם כאמם. הם טענו כי בישראל יש משפחות חד-הוריות רבות, ותהיה זו אפליה כלפיהם אם החוק לא יוחל עליהם. נציגי הביטוח הלאומי טענו מנגד כי מאחר שרק אחד מהוריהם נפגע בפעולת איבה, אין מקום להשוות את מצבם לזה של משפחה חד-הורית.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את עמדת היתומים, וקבע כי "אין צורך להכביר במילים על מצוקתם של יתומים משני הורים, אשר איבדו את כל עולמם ונאלצים להתמודד עם מצוקות כלכליות ונפשיות כל חייהם". הביטוח הלאומי ערער על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, ונימק זאת בכך שבית המשפט לא לקח בחשבון שיקולי עלות של ההחלטה. לטענת נציגי המוסד, מנתוני אגף המחקר של המוסד לביטוח לאומי העלות לטיפול בכל יתום עומדת על חמישה מיליון שקלים, כך שבסך הכול מדובר בעלות המגיעה למאות מיליוני שקלים.

ויקטור רם, שנרצח בפיגוע אוטובוס האמהות ב-1988. באדיבות המשפחה
"מרגישים כמו ראשוני האויבים". ניר, סיוון ותומר רם בילדותם/באדיבות המשפחה

"כיוון שאמא שלנו נפטרה לפני כן, לא היה מי שיקבל את הגמלה לגידול הילדים", אמר ניר רם. לדבריו, "צריך לזכור שאבא שלנו עבד בקריה למחקר גרעיני - קודש הקודשים של מדינת ישראל, ואנו מצפים מהמדינה שתגלה יותר אחריות. אנחנו מרגישים כמו ראשוני האויבים של מדינת ישראל, כאילו הביטוח הלאומי נעמד על רגליו האחוריות כדי להילחם בנו, אחרי שבית המשפט אישר את תביעתנו. אנחנו לא מבינים על מה ולמה מגיע לנו כזה יחס מהמדינה, שבמקום להקל עלינו, המדינה מקשה עלינו יותר".

בערעור הצטרפו לייצוג האחים עורכי הדין אריאל בנדור וישגב נקדימון, והם מסרו בתגובה: "מצער הדבר כי הביטוח הלאומי מחפש טעמים על מנת למנוע מהיתומים למשפחת רם את הזכויות שבית הדין לעבודה קבע כי מגיעות להם מכוח החוק. היתומים למשפחת רם גדלו ללא אב וללא אם וחוו סבל וצער רבים בחייהם. במקום לבוא לקראתם, נראה כי ביטוח לאומי עושה כל שיבכולתו על מנת להקשות על מימוש זכויותיהם".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully