וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסכול מפרויקט הקייטנות של שר החינוך: "ברדק"

שבוע לפתיחה של הפרויקט החדש - והבלאגן חוגג. הרשויות לא מספקות מידע ובלית ברירה ההורים נדחקים לקייטנות הפרטיות. "כרגע נראה שהפרויקט מתמצה ביחסי ציבור לשר החינוך"

פירון הודיע על רפורמת הבגרות: "תהליך ארוך טווח". דניאל בוק
עוד רפורמה בעיתית? שר החינוך, שי פירון/דניאל בוק

פרויקט "בתי הספר של החופש הגדול", שאמור לפעול ב-1 ביולי, אמור להציע קייטנות מסובסדות על ידי משרד החינוך לחופשת הקיץ. אך שבוע לפני פתיחת ההרשמה, ונראה ששום דבר לא עובד כראוי: רשויות רבות לא מספקות מידע, התכנים וזהות הסגל לא ידועים - ואפילו לא ברור אם יהיו מאבטחים. ההורים, שנשלחים לביתם ללא מענה, בוחרים בלית ברירה גם השנה לשלוח לא ילדיהם לקייטנות הפרטיות והיקרות בערים, לפני שתסתיים ההרשמה ולא יישאר מקום.

הפרויקט השאפתני, שאמור להיות מופעל בפעם הראשונה השנה, הוכרז בנובמבר האחרון על ידי שר החינוך שי פירון, לצד קיצור משמעותי של החופש הגדול. המסגרתו, אמורה לפעול קייטנה בת שלושה שבועות בפריסה ארצית לתלמידי בתי ספר ולכלול תכנים חינוכיים וערכיים. משרד החינוך קרא לכל ההורים לפנות לאגף החינוך שברשויות המקומיות החל מה-27 באפריל לקבלת פרטים והרשמה.

עוד על הרפורמות של שר החינוך שי פירון:
הרפורמה בחינוך: פטור מפסיכומטרי ושינוי בבגרויות
פירון ולפיד הודיעו: החופש הגדול יקוצר, יוחלף בקייטנות
הורים זועמים על מועד פתיחת הלימודים: ”לא סופרים אותנו”

אולם בפועל, שבוע עבר מאז יצאה התכנית אל הדרך ולרוב הרשויות המקומיות אין פרטים כלל על אופי הקייטנות ומי יפעיל אותן. "פניתי לעירייה כבר לפני שבוע, כי חברה שלי מעיר אחרת קיבלה את ההודעה על פתיחת ההרשמה ואצלנו אין כלום. זה מאד מקומם אותי", סיפרה ג', אימא לשני ילדים בכיתה א' ו-ד' מקריית אונו, לוואלה! חדשות. "אם העירייה הייתה מודיעה כמו שצריך אז ברור שכל ההורים היו רוצים להירשם, אבל התחושה היא שאין שום רצון אמיתי שזה יתקיים".

מסיבת עיתונאים על קיצור החופש הגדול בהשתתפות שר החינוך שי פירון, שר האוצר יאיר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן.נובמבר 2013. דרור עינב
"התחושה היא של אנדרלמוסיה". השרים מאיר כהן, שי פירון, יאיר לפיד/דרור עינב

הפרויקט מתוכנן לפעול בשלב הראשון עבור תלמידי כיתות א'-ב' ולכ-30 אלף תלמידי כיתות ג'-ה' בערי הפריפריה, וההרשמה אליו אמורה להיפתח ב-11 במאי. עלות הקייטנה משתנה בהתאם למצבן הסוציו אקונומי של המשפחות בערים, כאשר התשלום הגבוה ביותר הוא 450 שקלים להורים הגרים בישובים מבוססים, וסבסוד מלא להורים בערים עם מצב סוציו אקונומי נמוך.

"פניתי גם לבית הספר שבו בתי הקטנה לומדת ואין להם מושג מה יהיה", הוסיפה ג'. "אין להם מידע, ומדובר בקייטנה שאמורה להתחיל עוד פחות מחודשיים". במקביל, היא מספרת, החלה ב-29 באפריל הרשמה לקייטנה עירונית ידועה בעיר, שחלק מתקציבה ממומן על ידי העירייה, שגם מספקת לה את תשתית הפעילות. הביקוש לאותה קייטנה צפוי להיות, כרגיל, גבוה.

"הרישום לקייטנה העירונית מתבצע זו השנה הרביעית, וביום שנפתחת ההרשמה, המקומות מתמלאים. מכיוון שאף אחד לא נותן לנו מענה בעירייה לגבי הקייטנה של משרד החינוך, אז רשמנו את הילדה לקייטנה היקרה. העלות מאד גבוהה בהשוואה לקייטנה של משרד החינוך, כמעט 4,000 שקלים על שני הילדים. ככה שוב אנחנו נכנסים להוצאות ענק".

"השאירו אותנו באפילה", היא מסכמת. "נתנו לנו להירשם למקום יקר ואומרים שהקייטנה של משרד החינוך תצא לפועל אבל כרגע פשוט אין מידע". חשש נוסף של ג' הוא שהקייטנות, שנפתחות בהתבסס על ביקוש של ההורים, פשוט לא ייפתחו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

"חוץ מלומר שיש סנדוויץ' בקייטנה לא יודעים לומר לנו כלום"

גם ברשויות אחרות בארץ המצב לא טוב בהרבה. אגף החינוך של עיריית חולון אמנם פרסם בשבוע שעבר את חוזר המנכ"ל להורים, אבל שאלת התכנים ואילו דמויות ינהלו את הקייטנה עדיין לא ברורים לנוגעים בדבר. "משרד החינוך אמר לכולם 'לכו הירשמו', אבל אף אחד לא מוכן לזה ברשויות, הם לא יודעים איך לאכול את זה", מספר שמעון יום טוב, יו"ר וועד ההורים בעיר חולון. "למשל, הם לא יודעים את איכות המדריכים - אמרו שיביאו פרחי הוראה, אבל מאיפה הביטחון שפרח של תעודת הוראה שנכנס לבית ספר יוכל להחזיק את הילדים שאמורים לקבל את מרותו במשך שלושה שבועות? הוא לא חלק מהצוות האורגני של בית הספר. נכון שפנו למורי בית הספר אבל בין פנייה לרצון המורים להצטרף זה שמיים וארץ. חוץ מלומר שיש סנדוויץ' בקייטנה לא יודעים לומר לנו כלום".

יום טוב מספר כי התחושה בקרב ההורים בעיר היא של אנדרלמוסיה, הנובעת מהתארגנות קצרת מועד של משרד החינוך והיעדר הוראות ברורות לרשויות. "הברדק הוא לא ברשויות אלא בהנחיה של משרד החינוך מ'היום להיום' והרשויות נאלצות להתמודד עם הבלאגן הזה".

ועדי ההורים בערים שונות בארץ כבר ביקשו לקיים פגישות דחופות עם נציגי אגפי החינוך בעיריות בשל חוסר הבהירות. עולה גם החשש שבהעדר תכנית פעילות מפורטת יפנו משפחות מרקע סוציו אקונומי גבוה לקייטנות פרטיות, ויגדילו את הפערים החברתיים בין הקבוצות החלשות והחזקות בערים. "עד עכשיו לא ידוע מי בכלל ייקח אחריות על הקייטנות בעיר. לא יודעים מי יעסיק אותם, האם יהיו מורים? האם החברה למתנ"סים בעיר תיכנס לתמונה? אני עם הרבה ספקות וחששות בנושא הזה", סיפר שמעון אסולין מוועד ההורים של עיריית דימונה.

פתיחת שנת הלימודים בביה"ס היובל בת"א. יותם רונן
בתי הספר אמורים לספק את התשתית לקייטנות, אך לא ברור מי ילמד ומי יאבטח/יותם רונן

"המורים ומנהלי בתי הספר לא רוצים להפעיל את הקייטנות", אמר אסולין, "ואם החברה למתנ"סים תיקח על עצמה וישימו לנו מדריכים צעירים אז מה נקבל עבור ילדנו? האם זה רק בייביסיטר? האם תהיה למידה? אנחנו יודעים מבירורים שלנו שמנסים לבקש מבתי הספר שצוותי הוראה ייקחו את זה, אבל אין היענות מצד המורים. אני מאד מקווה שלא נחטיא את המטרה והעשירים ימשיכו לשלוח את הילדים לקייטנות טובות עם תכנים והעשרה, זה רק יעמיק את הפערים בין הפריפריה ומרכז הארץ".

גם נושא האבטחה מדיר שינה מעיניהם של הורי התלמידים. אתי בנימין מהנהגת ההורים הארצית סיפרה על תלונות מהורים שמתקבלות אצלם בשבוע האחרון. "האבטחה ממומנת עד ה-1 ביולי על ידי המשטרה, ואחרי התאריך הזה הנושא לא מוסדר. האם יהיו מאבטחים? מי יממן אותם? האם הם מאומנים ומאושרים ע"י המשטרה? יש לנו הרושם שאפילו במשרד החינוך לא יודעים מה יהיה, הכל נראה כרגע כאילו תחת כותרת של יחסי ציבור של שר החינוך ולא מעבר לזה", היא אמרה והביעה חשש כי הפרויקט של משרד החינוך "יהיה רק בייביסיטר לילדים. לא נראה שתהיה שם שום פעילות שיש בקייטנה רגילה".

תגובות: "בחירת המפעילים מסתיימת בימים אלה"

במשרד החינוך הגיבו לפניית וואלה! חדשות בדברים הבאים: "כלל הרשויות בישראל התגייסו לתכנית והביעו תמיכה מלאה בתכניה. מדיווחים שוטפים שמתקבלים במשרד עולה, כי ברשויות רבות ההרשמה כבר נפתחה, וכי קיימת היענות רבה מצד ההורים. בחוזר שנשלח לבתי הספר צוין כי החל מה-27 באפריל הורים מוזמנים לפנות לרשויות המקומיות כדי לברר פרטים באשר לפתיחת מועדי הרשמה בכל רשות ורשות. על פי הנחיות משרד החינוך החל מה-11 במאי ההרשמה תיפתח באופן רשמי בכל הרשויות בארץ. באשר לתכנים - משרד החינוך והשלטון המקומי הפיצו באמצעות חוזרים להורים ולבתי הספר את התכנים הכלולים בתכנית וכן סדר יום שבועי לדוגמא. בהתייחס לנושא האבטחה, משרד החינוך מדגיש כי האבטחה במוסדות החינוך תמשיך כבשגרה ולפיכך היא תתוקצב על ידי משרד החינוך. בימים הקרובים משרד החינוך יעלה פורטל ארצי ייעודי לנושא".

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "על פי ההסכם שנחתם בין משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי, כל רשות בוחרת את הספק המפעיל את התכנית מטעמה ובהתאם לכך ייקבע בכל רשות באופן נפרד מועד הרישום והתכנים הנכללים במסגרת זו. בחירת המפעילים בכל רשות מסתיימת בימים אלו ולכן מידע נוסף יימסר בקרוב. כמו כן, בכל בית ספר שייפתח יאויש מאבטח, ללא קשר למספר התלמידים. יש לציין כי זוהי השנה הראשונה בה מופעלת התכנית של משרד החינוך ומסקנותיה יילמדו אחרי שתסתיים השנה".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully