וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 34 שנה: "השוטר אזולאי" האמיתי פושט מדים

29.4.2014 / 21:20

הוא התחיל כשוטר רגיל בסמטאות יפו "כשעוד לבשו חאקי", קיבל שייח'ים ורבנים במשרדו בכיכר השעון וזכה לכבוד גם מבכירי העבריינים. סנ"צ רפי רגב, "הרב של יפו", נפרד בהצדעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכה לכינוי "הרב של יפו". סנ"צ רפי רגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת הדמויות הבלתי נשכחות בהיסטוריה הקצרה של הקולנוע הישראלי היא זו של השוטר אזולאי, שיצר שייקה אופיר בכישרון רב. בסרטו המיתולוגי של אפרים קישון, אזולאי היה השוטר של יפו, שידע לטפל בדרכו המקורית בבעיות משטרתיות מורכבות – הפגנות חרדים, תפיסת כנופיות רחוב, שיקום זונות ועוד. אלא שמפקדיו לא חיבבו את השוטר שעשה את עבודתו באופן בלתי שגרתי.

מחר, אם לא יקרה שום דבר חריג, יפשוט את המדים סגן-ניצב רפי רגב, "השוטר אזולאי האמיתי" של יפו, אחרי 34 שנים במשטרה. בתחנה ירימו כוסית לכבוד השוטר המיתולוגי של יפו, שזכה לכינויים "רג'וב" ו"הרב של יפו". חבריו הקרובים של רגב מספרים כי במשך עשורים, גם אם לא עשה זאת במודע, התנהל באופן דומה למדי לשוטר המשופם שגרם לרבים להזיל דמעה עם פרישתו.

עוד בוואלה! חדשות:
עורך דינו של אולמרט: "פסטיבל שולה זקן גרם לפגיעה בהליך"
שדרות מקצצת ומפטרת, אבל מוצאת כסף לאייל גולן
חשד: איש עסקים ניסה לסחוט את המיליונר יעקב אנגל

"פסיקה שלא ניתנת לערעור"

רגב התגייס למשטרה בתחילת 1980, "עוד כשהשוטרים לבשו מדי חאקי", כפי שסיפר. תחילה שימש שוטר ברחובות יפו – כזה שעושה סיורים רגליים כדי לספק מענה לבעיות שונות של תושבי השכונה – בדיוק כמו שייקה אופיר בסרט. תחנת המשטרה, ממש כמו בסרטו של קישון, הייתה בכיכר השעון בעיר. עד מהרה החל רגב לבלוט בנוף הפלילי של יפו: תפס כייסים, סוחרי סמים, גנבי רכב ועוד.

מפקדיו של רגב המליצו לשלוח אותו לקורס קצינים, ולאחריו חזר לרחובות יפו. "היה לו כישרון מיוחד, הוא ידע לדבר עם כל חלקי האוכלוסייה, לא משנה לאיזו דת או זרם פוליטי או חברתי הם השתייכו", סיפר קצין משטרה ששירת לצד רגב בשנות השמונים והתשעים. "מהר מאוד ראו בו מרבית תושבי יפו דמות סמכותית, ולא רק בענייני משטרה וחוק. שייח'ים ורבנים מהעיר עלו לרגל למשרדו בתחנת המשטרה בכיכר השעון, ביקשו ממנו לפסוק בוויכוחים ובסכסוכים. הוא התווה לא מעט הסכמי סולחה ומנע שפיכות דמים ומעשי אלימות ברחובות יפו. כולם כיבדו את דברו, גם העבריינים הבכירים ידעו שאתו לא מתעסקים, ואם הוא מחליט דבר מה, כולם מיישרים קו, גם אם צריכים להסגיר חבר לידי המשטרה. זו הסיבה שכולם כינו אותו 'הרב של יפו'. הפסיקה שלו לא ניתנת לערעור".

רגב התקדם בסולם הדרגות והפך לחוקר ואיש שטח מוביל במשטרת תל אביב. מדי כמה שנים יצא ל"גיחות" מחוץ ליפו, כקצין חקירות במרחב ירקון או בקורס קצינים בכירים בתחנת גלילות. אך כשהוחלט לקדמו, תמיד ביקש ממפקדיו להישאר באזור יפו. כך היה עד שהגיע לראש הפירמידה, לתפקיד קצין החקירות של מרחב יפתח. הוא טיפל באין-ספור אירועי פשיעה חמורים ופענח אותם, בהם מעשי רצח, שוד ואחרים. לפני כחמש שנים נקרא לחקור את הפריצה לכנסייה ביפו, אותה אחת שגנבו ממנה צלב ב"שוטר אזולאי".

לאחר שסיים את תפקידו במרחב יפתח מונה לראש מפלג ביחידה הארצית לחקירות כלכליות ביחידה להב 433 ופיקד על כמה חקירות מורכבות ומוכרות ביותר. אבל הוא לא הסתנוור מהכותרות התקשורתיות שהפרשות זכו להן, ונהג לספר לחבריו בהתלהבות דווקא על עבודתו ברחובות יפו.

ג'יבריל רג'וב בראיון לאבי יששכרוף וינון מגל ברמאללה, 5 פברואר 2013. דרור עינב
המקור לאחד מכינוייו של רגב. ג'יבריל רג'וב האמיתי/דרור עינב

לא כולם יודעים שהשוטר הנודע סיפק את ההשראה לצמרת השב"כ לכנות בשם הקוד "רפי רגב" את בכיר הרשות הפלסטינית, ומי שמונה אחרי הסכמי אוסלו לראש השב"כ הפלסטיני, ג'יבריל רג'וב. אחרי שנחשף הכינוי לציבור לאחר הסכמי אוסלו זכה רגב המקורי להיקרא בפי חבריו במשטרה רג'וב.

ומה הלאה? השוטר אזולאי, הרב של יפו או רג'וב – או סנ"צ רפי רגב – יפשוט את המדים אחרי 20 שנות שירות ברחובות של יפו. לחבריו אמר כי איננו יודע עדיין מהן התכניות להמשך, ובינתיים ייצא עם משפחתו לסוף שבוע באילת. החברים במשטרה כבר מתכננים את מסיבת הפרישה, ומבטיחים לא להסתפק רק בבורקסים.

לפניות לכתב אבי אשכנזי: Aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully