וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ המו"מ - עוד כישלון למדיניות החוץ של אובמה

הנשק הכימי בסוריה, המשבר באוקראינה - לסל הריק של הישגי הממשל האמריקני בעולם מצטרף כעת תהליך השלום, שבו הושקע מאמץ רב. הטלת האחריות על הצדדים לא חוסכת מהנשיא את המבוכה

במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול (שישי) בבית הכחול בסיאול, מעונה הרשמי של נשיאת קוריאה הדרומית, פארק גון-הייה, דיבר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על תהליך השלום - והשליך בין רגע לפח את כל לוחות הזמנים ותאריכי היעד שעליהם עמל צוותו בתשעת החודשים האחרונים. "זו בעיה שנמשכת 60, 70, 80 שנה", אמר. "לא ציפינו שנפתור את זה במהלך משא ומתן שנמשך שישה או תשעה חודשים". לפי התבטאויות העבר של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, הוא דווקא כן האמין שזה אפשרי, אבל למה להיות קטנוניים?

"זה עדיין האינטרס האמריקני, הישראלי והפלסטיני לפתור את הסכסוך הנפיץ הזה", אמר אובמה. "עד כה, לפחות ראינו איזושהי תנועה בשני הצדדים להודות שהמשבר הממושך הזה דורש פתרון. מה שלא ראינו, למען האמת, זה את הרצון הפוליטי לקבל החלטות קשות. וזה נכון לגבי שני הצדדים".

תהליך השלום - כל הידיעות האחרונות
לפני הפיצוץ במו"מ: ישראל הציעה לרשות לבנות בשטחי C
"חמאס יודע: ממשלת האחדות הפלסטינית תכיר בישראל"
במקום להודות לאבו מאזן, נתניהו החליט לנתק מגע. פרשנות

"החלטתו של אבו מאזן לקיים שיחות עם חמאס היא רק צעד אחד בסדרה של החלטות שקיבלו גם הישראלים וגם הפלסטינים, שאינן עוזרות לנסות לפתור את המשבר", הוסיף אובמה. "ואני לא מתנצל על התמיכה במאמציו הבלתי נלאים של קרי, למרות הסיכויים הנמוכים, להמשיך ולנסות לגשר בין הצדדים". אף אחד במסיבת העיתונאים בבית הכחול לא ביקש מהנשיא האמריקני להתנצל - הוא אמר את זה על דעת עצמו, כשהוא מודע היטב לביקורות ואף לגיחוך שעוררו לאחרונה מאמציו של קרי לנהל שיחות על המשך השיחות, שלבסוף נחלו כישלון

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בפגישה משותפת בסאול עם נשיאת קוריאה הדרומית, פארק גון-הייה, 25 באפריל 2014. רויטרס
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת העיתונאים בסיאול עם נשיאת קוריאה הדרומית, פארק גון-הייה, אתמול/רויטרס

"ייתכן שמגיעה נקודה שבה צריך פשוט לקחת הפוגה ושני הצדדים יוכלו לבחון את האלטרנטיבות", הרהר אובמה בקול. "אף אחד לא הציע לי תסריט רציני, שבמסגרתו הישראלים והפלסטינים אינם חותמים על הסכם שלום, אך בכל זאת יש לנו מדינה יהודית בטוחה ודמוקרטית, ולפלסטינים יש מדינה משלהם. החבר'ה יכולים לעשות הצגות, לאמץ עמדות קיצוניות, אך באופן מציאותי, יש אפשרות אחת - ששני הצדדים יתכנסו יחד ויעשו פשרות פוליטיות קשות כדי להבטיח את עתידם לדורות הבאים. טרם ראינו אותם מגיעים לשלב הזה, אולם נמשיך לעודד אותם".

"האם אני מצפה מהם להגיע לשלב הזה בשבוע הבא, בחודש הבא או אפילו בששת החודשים הבאים? לא. האם נמשיך לנסות להשתדל להציע גישות קונסטרוקטיביות שיכולות להוביל אותם קדימה ולעשות את הצעדים האלה? בהחלט. ואני לא מתנצל על כך. זה הדבר הנכון לעשות. זה האינטרס הלאומי של אמריקה, וגם האינטרסים של האזור ושל ישראל".

לנוכח ההשקעה של ממשל אובמה בניסיונות לקדם את תהליך השלום, אחריות הצדדים עצמם לכישלון הנוכחי אינה חוסכת מהנשיא את מחיר המבוכה. בכהונתו הנוכחית של אובמה סל הישגי מדיניות החוץ שלו נותר די ריק - מרבית הנשק הכימי אמנם פונה מסוריה, אך משטר אסד ממשיך על פי דיווחים שונים להפציץ את תושבי חלב בחביות נפץ המלאות בכלור, השיחות עם איראן על תכנית הגרעין שלה טרם הוכתרו בהצלחה ואסור לשכוח את המשבר באוקראינה.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. אפריל 2014. AP
אם תוקם ממשלת פלסטינית שתכיר בישראל, ייתכן שהלחץ יופעל על ישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו/AP

באותה מסיבת עיתונאים בסיאול, אמר אובמה שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא אמנם "לא אדם טיפש" - הוא מבין מה המחיר שרוסיה תשלם על הבחירה באופציה הצבאית באוקראינה – אולם הודה כי העיצומים שהוטלו על מוסקבה לא יפתרו בהכרח את המשבר או יגרמו לפוטין לשנות את דעתו בעניין. "זה רק יכול להפוך את ההחלטה לקשה יותר עבורו", אמר אובמה. הסכסוך במזרח התיכון זה לא משהו שאובמה, ככל שמאס בו, יוכל להתנער ממנו. אולם, הוא בהחלט יוכל להוריד את ההילוך ולהתמקד בשפע האתגרים האחרים שעומדים בפניו.

ארה"ב השאירה את הדלת פתוחה לאבו מאזן

בינתיים, ממשל אובמה אינו ממהר לשבור את הכלים ולהכריז על מות התהליך, אלא להיפך – מבחינת הממשל, עתה נמצא הכדור במגרש הפלסטיני. לנוכח ההכרזות הקודמות על האחדות, האמריקנים ספקנים לגבי סיכויי הצלחת פיוס בין הפלגים הפלסטיניים. אם אכן תוקם ממשלת אחדות פלסטינית, שתכיר בישראל ובהסכמים הקודמים איתה, ייתכן שהלחץ יופעל על ישראל ועל בנימין נתניהו, שאף מסתכן בכך שיופנו אצבעות מאשימות כלפי הקואליציה שלו, שלא כל חבריה קשובים למאווייהם הלאומיים של השכנים שמעבר לגדר הביטחון.

למרות האכזבה, האמריקנים היו רחוקים מלטרוק את הדלת לאבו מאזן. השליח האמריקני מרטין אינדיק נפגש עמו, וקרי אירח ביום חמישי בערב במשרד החוץ ארוחת ערב חגיגית שמטרתה למשוך השקעות בכלכלה הפלסטינית. דוברת משרד החוץ, ג'ן סאקי, כינתה את הקיפאון הנוכחי "רגע מעבר שהוא חלק מהתהליך". היא אמרה כי "תהליך השלום ורדיפה אחר השלום וההסכם הסופי זה לא משהו שאנחנו מוותרים עליו, אולם איננו יכולים לכפות על הצדדים לעשות צעדים שאינם רוצים לעשות". קרי, הדגישה סאקי, עדיין חושב שהסכם השלום הוא "אינו משימה בלתי אפשרית".

האם הקונגרס ישלול סיוע כלכלי?

האם הקמת הממשלה הפלסטינית החדשה, שעתידה לכלול את ארגון חמאס, שאותו ארה"ב מגדירה ארגון טרור, תביא בהכרח להפסקת הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית? כמה חברי קונגרס כבר איימו לנקוט צעד מסוג זה, וכמה ארגונים יהודיים אמריקניים משפיעים, כולל שדולת איפא"ק, הזהירו שהפיוס הפלסטיני פוגע בסיכוי לקדם את השלום.

יחד עם זאת, נשמעו גם קולות אחרים. ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, הנמנה על מייסדי הארגון "עתיד כחול לבן" המקדם את פתרון שתי המדינות, כתב ב"ניו יורק טיימס" השבוע כי פיוס בין הפלגים הפלסטיניים "הוא צעד משמעותי לקראת הסכם כולל בין ישראל לפלסטינים". נשיאת הארגון "אמריקנים למען שלום עכשיו", דברה דה לי, הגדירה את הפיוס הפלסטיני "חדשות טובות, שגם ממשל אובמה וגם ממשלת ישראל צריכים לראות אותן ככאלה - פרטנר פלסטיני, שמייצג את כל העם הפלסטיני, מסוגל לקבל החלטות קשות ליד שולחן המשא ומתן, ולספק תוצאות כשמגיע הזמן ליישם את הסכם השלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully