וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין: אפשר לשלול אזרחות מאסירים ערבים-ישראלים

לוואלה! חדשות נודע שהיועמ"ש הביע את דעתו בדיון בלשכת ראש הממשלה. הצעד החריג יקל על שרי הימין, ובראשם נפתלי בנט שאיים בהתפטרות, לתמוך בעסקה שתכלול שחרור ערבים-ישראלים

צילום: עומר מירון, עריכה: יותם בן-דוד

אבו מאזן לישראל: "בואו לשולחן, נשרטט גבולות"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר כי ניתן לשלול את אזרחותם של אסירים ערבים-ישראלים שישוחררו במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים – כך נודע לוואלה! חדשות. וינשטיין אמר את הדברים בדיון שנערך בשבוע שעבר בלשכת ראש הממשלה. לדברי גורם מדיני שעודכן בפרטי הדיון, וינשטיין הבהיר כי במקרה הנידון, של שחרור 14 אסירים ערבים-ישראלים במסגרת עסקה עם הרשות הפלסטינית, אין מניעה משפטית לנקוט בצעד החריג של שלילת אזרחות. הגורם הוסיף כי במשרד המשפטים בוחנים בימים האחרונים כמה דרכים להוציא לפועל את המהלך.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
אבו מאזן: "נדבר עם ישראל גם לאחר המשא ומתן"
היום: פגישה נוספת בניסיון לגבש עסקה להארכת המו"מ
פתרון יצירתי למבוי המדיני הסתום / דני אילון

אם אמירתו של וינשטיין בנושא שלילת האזרחות תהפוך לחוות דעת משפטית רשמית, הדבר יקל על ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר בממשלה עסקה שבמסגרתה ישוחררו אסירים ערבים-ישראלים. שלילת אזרחותם וגירושם של האסירים הערבים-ישראלים יקלו על שרי הימין, ובראשם נפתלי בנט שאיים לפרוש מהממשלה, לתמוך בעסקה. עם זאת, חשוב לציין שהרשות הפלסטינית מתנגדת בתוקף לשלילת אזרחותם של האסירים הערבים-ישראלים, כמו גם לגירוש אסירים לעזה או למדינה שלישית. הפלסטינים דורשים שכל 104 האסירים הוותיקים שאמורים היו להשתחרר במהלך המשא ומתן, כולל 14 האסירים הערבים-ישראלים, ישובו לבתיהם.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו. רויטרס
המהלך עשוי לסייע לראש הממשלה. וינשטיין עם נתניהו/רויטרס

גורם מדיני ישראלי אמר היום (שלישי) לוואלה! חדשות כי "במשרד המשפטים מתבצעת עבודה מקיפה בנושא, במטרה לאפשר להוציא לפועל את המהלך. מדובר במהלך מורכב, לא משהו שאפשר פשוט לשלוף מהמותן. ישנן כמה דרכים אפשריות לעשות זאת, אבל עדיין לא התקבלה החלטה סופית". לדברי הגורם, ישראל תתעקש בכל עסקה עם הרשות הפלסטינית על כך שאסירים ערבים-ישראלים המוגדרים מסוכנים על ידי השב"כ, יגורשו מישראל. "לא תהיה עסקה בלי גירוש האסירים המסוכנים. זה עניין ביטחוני מובהק. ההתעקשות של הפלסטינים בנושא מחבלת בתהליך", הבהיר הגורם.

יצוין כי ישנם מקרים שבהם יכולה המדינה ליזום ביטול אזרחותו של אזרח ישראל. סעיף 11 לחוק האזרחות, כפי שתוקן באוגוסט 2008, קובע כי ניתן לבטל אזרחות אם האזרח עשה מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינה, למשל טרור לפי חוק איסור מימון טרור, בגידה או ריגול. ההליך מתבצע על ידי בקשה של שר הפנים, באישור היועמ"ש, מבית המשפט לעניינים מנהליים. עם זאת, לא ניתן לשלול אזרחות ממי שזו אזרחותו היחידה. במקרה של שלילת אזרחות, כאשר אין אזרחות נוספת, לאדם שנשללה ממנו אזרחותו יינתן רשיון לישיבה בישראל כפי שיורה בית המשפט.

"דרישות הפלסטינים מעידות על רצון להביא לפיצוץ"

בנוגע לדרישה הפלסטינית שישראל תקפיא את כל הבנייה מעבר לקו הירוק, כולל בירושלים, אמר הגורם הישראלי כי זו "דרישה לא מציאותית, והם יודעים את זה. גם כאשר ישראל הסכימה בעבר להקפאה, זה לא כלל את ירושלים. ההתעקשות שלהם על הקפאה מוחלטת, כולל בירושלים, מעלה סימני שאלה רציניים לגבי הכוונות שלהם במשא ומתן. ישראל רוצה להאריך את השיחות, אבל הדרישות שהצד השני מציב כרגע הן בלתי אפשריות ומעידות על רצון להביא לפיצוץ".

בירושלים נערכה היום פגישה נוספת בין צוותי המשא ומתן של ישראל והרשות הפלסטינית, בניסיון לגבש עסקה חדשה על הארכת השיחות. מלבד המחלוקות בנושא האסירים והקפאת הבנייה, ישראל מסרבת גם לדרישה הפלסטינית להקדיש את שלושת החודשים הראשונים של המשא ומתן לדיון בלעדי בנושא גבולות המדינה הפלסטינית. גורם פלסטיני אמר לוואלה! חדשות כי מטרת הדרישה הזו היא "למנוע משא ומתן של דיבורים לשם דיבורים. ישראל מעוניינת לדבר בלי להגיע להסכמות, אבו מאזן לא יכול לתת לזה להימשך".

בירושלים אומרים בתגובה לכך כי "קביעת הגבולות היא התוצאה של משא ומתן מוצלח, אי אפשר לדרוש שזו תהיה נקודת הפתיחה של השיחות". על דבר אחד מסכימים בשני הצדדים: הסיכויים לגבש עסקה חדשה בימים הקרובים נמוכים מאוד.

במשרד המשפטים בחרו שלא להתייחס לסוגיה.

לפניות לכתבים:
אמיר תיבון - amir.tibon@walla.co.il
גלי גינת - gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully