וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגידות, סקס ומוסר: סקר חושף מה חושבים הישראלים

40 אלף איש ב-40 מדינות השיבו לגבי 8 סוגיות שונות. הישראלים מחמירים עם מהמרים ומקלים עם שתיינים, ועדיין סבורים שהומואים פסולים מוסרית. ומה חושבים הפלסטינים?

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
73% סבורים שרומן מחוץ לנישואים הוא פסול מוסרית. הרבנות בתל אביב/שרון בוקוב

כמעט שלושה רבעים מאזרחי ישראל סבורים שרומן מחוץ לנישואים מהווה עבירה מוסרית. 40% מהישראלים מחזיקים בתפיסה שלפיה הומוסקסואליות אינה מוסרית, ו-35% חושבים כך לגבי הפלות ויחסי מין לפני החתונה - כך עולה מסקר נרחב של מכון "פיו" שבסיסו בוושינגטון.

"הסקר הבינלאומי לגבי עמדות המוסר" נערך במהלך השנה שעברה, וממצאיו פורסמו בימים האחרונים. כ-40 אלף נשאלים מ-40 מדינות בעולם התבקשו להשיב לסקר, ולפרט את עמדותיהם לגבי שמונה נושאים המערבים לעתים קרובות סוגיות של חברה ומוסר. לגבי כל נושא, הנשאלים התבקשו להשיב אם מדובר בעניין המתקבל על הדעת מבחינה מוסרית, לא-מתקבל מוסרית, או לא-רלוונטי מבחינה מוסרית.

73% מהנשאלים בישראל אמרו כי רומן מחוץ לנישואים הוא דבר "שאינו מקובל מוסרית", לעומת 11% בלבד שמסרו תשובה הפוכה. 13% השיבו כי מדובר בסוגיה שאינה רלוונטית עבורם מבחינה מוסרית. בעניין הזה, "שיאנית המוסר" היא הרשות הפלסטינית: 94% מהפלסטינים אמרו כי בגידה היא פסולה מוסרית, לעומת 2% בלבד שהשיבו ההיפך. תשובות דומות נמסרו גם במדינות מוסלמיות אדוקות אחרות, בהן טורקיה, מצרים, ירדן ולבנון, וגם במדינות קתוליות, כגון ברזיל - ואף בארצות הברית, שם 84% מהנשאלים פסלו בגידה מטעמים מוסריים.

מצעד הגאווה בירושלים, אוגוסט 2013. נועם מושקוביץ
רק 27% מהישראלים רואים בהומוסקסואליות תופעה מוסרית. מצעד הגאווה בירושלים בקיץ שעבר/נועם מושקוביץ

מתברר שהמוסר, כערך אוניברסלי, לא עוצר את הישראלים בדרך לרבנות. רוב הנשאלים (34%) אמרו שמוסר לא יהווה עבורם שיקול במקרה של גירושים. 33% השיבו כי גירושים מותרים מבחינה מוסרית, ורק 23% אמרו שמדובר בעניין פסול מוסרית. 37% אמרו שיחסי מין לפני החתונה אינם מותרים מוסרית, לעומת 36% שהשיבו שאינם רואים בכך בעיה מהבחינה הזו.

בנוגע לשימוש באמצעי מניעה, ישראל נמצאת במקום מחמיא יחסית ברשימה: רק 17% אמרו כי מדובר בעניין לא מקובל, תשובה דומה לזו שנמסרה על-ידי תושבי פולין, בוליביה וטורקיה. בראש הרשימה נמצאת גרמניה, שם 1% בלבד פסלו שימוש באמצעי מניעה מטעמים מוסריים, לצד 2% בלבד בצ'כיה בספרד. בפקיסטן, 65% מהתושבים מתנגדים לאמצעי מניעה מבחינה מוסרית.

מממצאים נוספים, עולה כי 35% מהישראלים גם סבורים שהפלות הן דבר אסור מבחינה מוסרית. זאת, לעומת 25% בלבד שאמרו שהדבר מותר בהתבסס על אותו ערך. בסוגיה זו, ישראל נחשבת ליברלית למדי: רק שמונה מדינות (צרפת, צ'כיה, גרמניה, בריטניה, ספרד, קנדה, אוסטרליה ויפן) מקדימות את ישראל בסקר, מבחינת "ההיתר המוסרי" שאזרחיהן מעניקים להפלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

43%: הומוסקסואליות - תופעה לא מקובלת מוסרית

ישראל אמנם נוהגת לתייג את עצמה כיעד תיירותי מועדף להומוסקסואלים, אך לפי הסקר עולה כי 43% מהישראלים סבורים שמדובר בנטייה מינית "לא מוסרית", לעומת 27% בלבד שחושבים שמדובר בנטייה "מקובלת מוסרית". 25% אמרו שלא מדובר בעניין שיש לו חשיבות מוסרית.

ספרד וגרמניה, לפי הסקר, הן הפתוחות ביותר להומוסקסואלים: רק 6% ו-8% מהאוכלוסייה בשתי המדינות רואים בהומוסקסואלים "פסולים מוסרית". ההתנגדות העזה ביותר נרשמה בגאנה (98%), בירדן ובמצרים (%95) וברשות הפלסטינית (94%).

הישראלים - לפי הסקר, לכל הפחות - מפרידים בין מוסר לשתייה חריפה. 27% רואים בשתייה אלכוהולית דבר מקובל מוסרית, 29% רואים בכך דבר שאינו מקובל מוסרית, אך רוב הנשאלים (39%) משאירים את המוסר בבית כאשר הם יוצאים לשתות. אצל הפלסטינים, 89% מתנגדים מוסרית לשתיית אלכוהול. 6% בלבד מקרב היפנים ו-9% ומקרב הבריטים, בהתאמה, רואים בעיה מוסרית בטיפה המרה. בנוגע להימורים, המוסר משחק תפקיד חשוב יותר אצל הישראלים: 51% מהנשאלים הביעו התנגדות מוסרית לכך, לעומת 16% בלבד שהשיבו תשובה הפוכה.

*הסקר נערך ב-40 במדינות. בישראל, הוא בוצע בקרב 922 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת. עם הקבוצה נמנו 504 יהודים 406 ערבים, ו-12 בני דתות אחרות, כאשר קבוצת הערבים בין הנשאלים הייתה גדולה יותר כדי להקטין את טעות הדגימה. הסקר נערך בין 29 במרץ 2013 ל-12 באפריל 2013, בראיונות אישיים. טעות הדגימה: 4.6.

לקריאת הסקר המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully