וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: פוטין מנסה להקים מחדש את ברית המועצות

ראש ממשלת אוקראינה ארסניי יצניוק האשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכך שהוא פועל לסיפוח חלקים נרחבים מאוקראינה: "רק אלוהים יודע מהו היעד הסופי שלו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

פוטין: "חיילים רוסים במזרח אוקראינה? קשקוש"

ראש ממשלת אוקראינה הזמני, ארסני יצניוק, האשים אמש (ראשון) את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכך שהוא שואף להקים מחדש את ברית המועצות – תחילה באמצעות סיפוח חצי האי קרים ולאחר מכן על ידי "בליעת" מזרח-אוקראינה, אזור שבו דוברי רוסית רבים. על רקע התקוממויות פרו-רוסיות בארצו, התראיין יצניוק לרשת NBC, וטען: "לנשיא פוטין יש חלום לחדש את האיחוד הסובייטי. בכל יום הוא מתקדם לעבר המטרה הזו צעד אחר צעד. רק אלוהים יודע מהו היעד הסופי שלו".

עוד בוואלה! חדשות:
טביעת המעבורת: דרום קוריאה הכריזה על אזור מוכה אסון
תיעוד מיוחד: ימיה הראשונים של ישראל מבעד לעדשה
בת המזכירה המיתולוגית של ראשי הממשלה חשודה בדקירה

שגריר רוסיה בארצות הברית, סרגיי קיסלייק, הכחיש את טענותיו לחלוטין. "ראשית, כל הצהרה בנוגע לשאיפה להקים מחדש את ברית המועצות היא טענה מוטעית", הסביר השגריר הרוסי בריאיון לרשת FOX. "שנית, כל רמיזה של פוטין בנוגע להיסטוריה המשותפת של רוסיה ואוקראינה נועדה להראות כי אנו שלובים אלה באלה. גם כיום יש משפחות רבות שמפוצלות בין רוסיה לאוקראינה", הוסיף.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משיב לשאלות הקהל – מוסקבה, 17 באפריל 2014. AP
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין/AP

ראש ממשלת אוקראינה ושגריר רוסיה בוושינגטון גינו את הפרסומים בנוגע לכך שרעולי פנים פרו-רוסים חילקו מנשרים באוקראינה שקראו כביכול לאנשי הקהילה היהודית בדונייצק להתייצב בבניין העירייה הכבוש על ידי כוחות פרו-רוסים, לרשום את משפחתם ורכושם הפרטי ולשלם מס של חמישים דולרים. "הבוקר הוריתי לצבא אוקראינה, לכוחות הביטחון ולמשרד לביטחון המולדת ללכוד את המנוולים הללו ולהעמיד אותם למשפט", הבהיר יצניוק.

חמישה בני אדם נהרגו אתמול מירי בסלביאנסק, עיר במזרח אוקראינה המוחזקת על ידי בדלנים פרו-רוסים. הירי האחרון אירע סמוך למחסום שהקימו הבדלנים בפאתי העיר – כך דווח בערוץ החדשות רוסיה 24. על פי הדיווח, ארבע מכוניות שנסעו סמוך למחסום פתחו באש לעבר התושבים המחזיקים בעיר, הרגו שלושה בני אדם ופצעו אנושות אדם נוסף. קבוצה של בדלנים נקראו מהמחנה שלהם בעיר, פתחו באש לעבר התוקפים והרגו שניים מהם.

עוד דווח כי הבדלנים תפסו שתיים ממכוניות התוקפים ומצאו בהן כלי נשק, חומרי נפץ ותצלומי אוויר של העיר סלביאנסק. רופא בבית החולים העירוני אמר כי ארבעה פצועי ירי הובאו במהלך הלילה. "נראה כי משהו רציני קרה", אמר הרופא. הבדלנים מאמינים כי הותקפו על ידי קיצוניים ימנים. בהודעת גינוי מטעם משרד החוץ הרוסי נכתב כי רוסיה "מביעה כעס על הפרובוקציה של החמושים, שמעידים על חוסר היכולת של הרשויות בקייב לרסן את הפעילות של הלאומנים הקיצוניים".

שוטרים אוקראינים בדונייצק, 16 באפריל 2014. רויטרס
שוטרים אוקראינים במזרח המדינה/רויטרס

שלשום השמיע פוטין מסר מרגיע למערב, כאשר אמר כי "שום דבר לא צריך לעמוד בפני נרמול היחסים בין רוסיה למערב". בראיון לטלוויזיה הממלכתית ברוסיה אמר פוטין כי ייצוב היחסים בין ארצו לבין המדינות החברות בנאט"ו וכן מדינות המערב "לא תלוי בנו - או רק בנו - אלא גם בשותפים שלנו".

ראש ממשלת אוקראינה, ארסני יצניוק. קייב, 5 במרץ 2014. AP
"צעד אחר צעד". ראש ממשלת אוקראינה הזמני ארסני יצניוק/AP

למרות המאמצים למנוע הסלמה במצב באוקראינה, ההסכם שנחתם ביום חמישי האחרון בז'נבה בין נציגי רוסיה, אוקראינה, ארצות הברית והאיחוד האירופי, קרס למעשה יום לאחר החתימה עליו. ב"רפובליקת דונייצק העממית", עליה הכריזו הבדלנים, אמרו כי הם לא מכירים בו, ובאתר של משרד החוץ הרוסי הבהירו שהסעיף בהסכם שמדבר על פירוק כלל החמושים באוקראינה, מתייחס "קודם כל ללוחמי 'המגזר הימני' - ארגון לאומני אוקראיני, וארגונים פשיסטיים אחרים, שהשתתפו במהפכה בקייב בחודש פברואר". כלומר, בממשל הרוסי עדיין מתעקשים לראות בחמושים שהשתלטו על בנייני הממשל בערים במזרח אוקראינה "תושבים מקומיים" שמודאגים מהמהפכה, ושיש להם מלוא הזכות למחות נגדה בכל דרך.

(עדכון ראשון: 21:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully