וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנשר אנטישמי בדונייצק: "יהודים - התייצבו בעירייה"

טלי מאייר, דונייצק

17.4.2014 / 23:28

על רקע המתיחות הביטחונית הגוברת לאחרונה במזרח אוקראינה, קיבלו יהודי העיר מנשר מרעולי פנים שקרא להם לשלם מס מיוחד ולרשום את דתם בדרכון. "זה מזכיר את ימי השואה"

פלייר אנטישמי שחולק בדונייצק, אוקראינה. אפריל 2014. טלי מאייר
המנשר שחולק ליהודים מחוץ לבית הכנסת בדונייצק/טלי מאייר

הקהילה היהודית במזרח אוקראינה מתמודדת בימים האחרונים עם הידרדרות המשבר במדינה – וחווה גם עלייה באנטישמיות. בערב ליל הסדר השני, בעת שמאות מתפללים יצאו מבית הכנסת בעיר דונייצק, מקומיים רעולי פנים חיכו להם בחוץ. הם חילקו לאנשי הקהילה מנשר אנטישמי שדורש מכל יהודי העיר להגיע לבניין העירייה הכבוש על ידי כוחות פרו-רוסים, לרשום את משפחתם ורכושם הפרטי ולשלם מס של חמישים דולר. עוד נכתב, כי הסיבה למהלך היא שהקהילה היהודית משתפת פעולה עם השלטון החדש בקייב. על המנשר חתום ראש "הרפובליקה העממית החדשה של דונייצק". מנגד, הכוחות הפרו-רוסים גינו את המהלך.

רב העיר פנחס וישצקי סיפר שאנשי הקהילה נדהמו מהמהלך: "מטרידה אותנו העובדה שיש במדינה אנשים, ולא משנה מאיזה מחנה, שמשתמשים ביהודים כדי להשיג מטרות פוליטיות. כאלה כרוזים לא נראו בדונייצק מאז 1941 וכמובן שאין לנו עניין שיהיו. פנינו לשירותי הביטחון בבקשה למצוא האחראים למהלך".

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
בקרוב בטורקיה: בתי כלא להומוסקסואלים בלבד
סימני עריקה באוקראינה? "חיילים התפרקו מנשקם"
פוטין: "להזכירכם, בסמכותי לשלוח חיילים לאוקראינה"

יהודי דונייצק, אוקראינה. אפריל 2014. טלי מאייר
בית הכנסת בדונייצק/טלי מאייר

הרב וישצקי ורבים אחרים בקהילה טוענים שמדובר בפרובוקציה חסרת בסיס. "אין נקודת מבט יהודית ספציפית בסכסוך, אנו מודאגים בדיוק כמו כל תושב אחר של האזור", אמר. לדברי הרב, "הרפובליקה העממית החדשה (של החמושים הפרו-רוסים - ט"מ) היא פיקציה ואין להם כוח אמיתי. הם אמנם כבשו את בניין הממשל המקומי, אך מדובר בתופעה זמנית".

אלכס, מורה לעברית שעוסק גם בחינוך יהודי בקהילה, סיפר שהמנשר כלל דרישה מהיהודים להוסיף לדרכונים את דתם ומי שלא יעשה כן עד תחילת חודש מאי ייחשב כבוגד ויגורש. "לדעתי קיים סיכוי קטן מאד שהמנשר אמיתי", אמר. "צריך להיות משוגע כדי לעשות כזה דבר, זה מזכיר את ימי השואה. אני מאמין שזו פרובוקציה של אחד המחנות על חשבון הקהילה היהודית". לדבריו, בשל המצב הביטחוני והכלכלי הגרוע באזור, בריונים חמושים מסתובבים ברחובות דונייצק. "מצב כזה הוא תמיד היווה לאורך ההיסטוריה בעיה ליהודים", הוסיף.

הכוחות הפרו-רוסים טענו שאין להם יד במהלך. משרד העיתונות של "הרפובליקה העממית החדשה של דונייצק", פרסם הבוקר (חמישי) הודעות גינוי למנשר וכינה אותו "פרובוקציה של מתנגדים שמטרתה להביש את פני האומה באנטישמיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully