וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מערכי ההגנה לא הועילו, אבל נתפוס את המחבל"

17.4.2014 / 17:12

למרות הפיגוע בערב החג, גם היום הגיעו אלפי מבקרים לעיר לרגל פתיחת מערת המכפלה במסגרת אירועי "חריג יהודי". בצה"ל מבטיחים לשמור על השקט: "המתח עולה אך החיילים ערניים"

צילום מסך

בצל פיגוע הירי בערב החג והפגנות יום האסיר הפלסטיני, נמשכים גם היום (חמישי) אירועי "חריג יהודי" בעיר החצויה. כמדי שנה בימי חול המועד פסח וסוכות, נפתחה מערת המכפלה לכבוד אלפי המבקרים היהודים שהגיעו למקום.

עוד חדשות חמות:
21 ילדים נפצעו קל ממתקן בלונה פארק בתל אביב
הותר לפרסום: עיתונאי ופעיל זכויות ביקר בלבנון, ונעצר כששב ארצה
"כוכב נולד" הערבי יופיע בנצרת? "מסית וממריד"

מפקד גדוד 932 (גרניט) של הנח"ל, סגן-אלוף בצלאל שנייד, מסביר כי ההכנות לאירועים נעשו על רקע הפיגוע בליל הסדר, והירי בחג הסוכות שממנו נהרג סמל ראשון גל קובי. "זה מעלה את המתח אצל החיילים ואנחנו ערניים", הוא אומר. "אנחנו פועלים ללא שינה, ומקווים שהבהרנו למחבלים שלא כדאי להם לעשות פיגועים עם כל מערכי ההגנה שלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילי צה"ל בסיור בקסבה של חברון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאור מקרי העבר, סא"ל שנייד החליט שלא לקחת סיכונים מיותרים. "היישוב היהודי חי בוואדי, שטח השמדה במונחים צבאיים, והיו פה כבר אירועי רצח בעבר. זה אזור שקשה להגן עליו", הוא מסביר. "לכן, שלחתי 15 פטרולים שעוברים בשכונות כך שמי שרוצה לירות או להסתובב עם סכין ייעצר".

לדבריו, כדי להחליש את המוטיבציה לבצע פיגועים, "כבר שבוע אנחנו סורקים ונכנסים לבתים של פלסטינים. תחושת הנרדפות הזו חלחלה לתושבים כך שאם מישהו שרוצה לבצע פיגוע ירצה להיכנס לגג או בית של אחד המקומיים, הוא לא יאפשר לו זאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"למדנו לקח מהפיגוע בסוכות"

סא"ל שנייד בטוח שלפיגוע בערב החג יש חלק בעובדה שכמות המבקרים בעיר קטנה יחסית. "בפועל, הגיעו אתמול לחברון 50% פחות ממה שהיה מתוכנן, וגם היום זה נראה שיש פחות", הוא מודה. "מנגד, יש אנשים שאומרים שפיגועים לא ישברו אותנו. ברור שיש לציבור חששות לנסוע על הצירים לאחר פיגוע, אבל מה שאני יכול להגיד לאזרחי מדינת ישראל זה שהצירים מאובטחים והחיזוקים בצירים משמעותיים".

הוא ציין כי כוחות הביטחון הפיקו לקחים מהפיגוע בסוכות. "האירוע הקודם היה תוך כדי 'חריג', היו הפרות סדר ותוך כדי ירו על החייל", סיפר. "אז, החיילים עמדו סטטי כי כך היה נהוג. כלקח, הנוהל שונה ואנחנו מרחיקים את הפרות הסדר מהיישוב היהודי, כי אנחנו מבינים שלעתים יש נשק בהפרות הסדר וגם החיילים לוקחים את זה בחשבון".

"לצערנו, בערב החג הייתה נקודה שהמחבל הצליח להגיע לציר וכל מערכי ההגנה לא הועילו", אמר בהתייחסו לפיגוע השבוע. "שעה לפני כניסת החג, היה פיגוע. הסמג"ד שלי תפס את גזרת העיר ופיקד על אבטחת התושבים ואני הייתי עם 60% מהגדוד באידנא, ביצענו סריקות. למעשה, עבדנו בשני מישורים - אבטחת היישוב היהודי, וניסיון להתחקות אחרי הרוצח. זה היה לילה יחסית מאתגר".

הלווייתו של סנ"צ ברוך מזרחי, שנהרג בפיגוע הירי באזור חברון בערב חג הפסח, 16 באפריל 2014. נועם מושקוביץ
חלקת הקבר של ברוך מזרחי, אתמול/נועם מושקוביץ

לדבריו, תחילה ההערכה שהייתה שהמחבל או המחבלים יצאו מאידנא. "לאורך הלילה ועד לצהריים למחרת ערכנו סריקות בכפר אחרי הרוצח ואחרי אמצעי לחימה וכרגע המודיעין פועל בנושא", אמר. "הלילה הוצאנו כוחות לחברון כדי להמשיך לסגור על המחבל שרצח את ברוך מזרחי ובסופו של דבר הוא ייתפס".

לקראת הגעת המבקרים הרבים, ביקר סא"ל שנייד בקסבה ושוחח עם הרוכלים הערבים. הוא הרגיע אותם והבטיח להם שידאג למנוע אירועים חריגים מצד המתיישבים ואורחיהם. "הניסיון פה הוא לשמור על שגרת החיים, ולכן, למרות הסיורים בקסבה, המסחר ממשיך רגיל ואנחנו לא מגבילים את התנועה ואת אורח החיים שלהם", הסביר.

חגיגות חול המועד סוכות במערת המכפלה בחברון, ב-23 בספטמבר 2013. עומר מירון
מערת המכפלה/עומר מירון

סא"ל שנייד מדגיש כי בניגוד ליצהר, שם נרשמו לאחרונה התנגשויות עם כוחות הביטחון, בחברון שקט יחסית. "יש קיצוניים ויש כאלה שרוצים להפוך בסטות ולרסס על דוכנים", הוא מודה. "זה קרה כבר בעבר וכאשר אנחנו מזהים אדם כזה אנחנו מעיפים אותו. ללא ספק יש מוטיבציה אחרי הפיגוע ואחרי האירועים ביצהר אבל אנחנו נמנע את זה. אני סולד מהתנהלות כזו, וברגע שדבר כזה קורה אני מעיף אותו ומי שבא להרוס אני אעצור אותו".

כמה מאות מטרים מהחגיגות, הפגינו תושבי חברון הפלסטינים במשך כמה שעות. לאחר שכוחות הביטחון הפלסטיניים לא הצליחו להתמודד עם המפגינים, צה"ל נכנס לשטח הפלסטיני והרחיק את המפגינים – שיידו לעבר הכוחות אבנים - לעומק השטח כדי למנוע פגיעה בתושבים היהודים ובמבקרים. שבעה פלסטינים נפצעו מכדורי גומי ורוגר.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully