וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום למנטור של השלום

יעל פתיר

16.4.2014 / 9:26

מאז שהיה אחד מאדריכלי הסכם אוסלו, לא פסק רון פונדק לפעול למען השלום בדרכו הבלתי מתפשרת. יעל פתיר, שעבדה תחתו במרכז פרס לשלום, נפרדת מהמורה הרוחני שלה

רון פונדק, שמת בשבוע שעבר ממחלת הסרטן, העניק לי את המתנה יקרת הערך מכל - חזון ולהט אמיתי לשלום. רון שימש כמנטור שלי מאז 2006 כשהתחלתי לעבוד לצדו במרכז פרס לשלום, בהמשך כמתאמת בפורום ארגוני השלום הפלסטינים-ישראלים שהוא סייע לייסד, ובשנים האחרונות כחבר בוועד המייעץ של ארגון ג'יי-סטריט בישראל. לתמיכתו בג'יי-סטריט שפועל לקידום פתרון שתי המדינות לשני העמים שאותו הוא התווה, הייתה חשיבות אדירה עבורי.

רון שימש כמורה דרך והיווה השראה לעוד הרבה צעירים שהפכו לדמויות מפתח בפוליטיקה ובחברה הישראלית. הייתה בו אנושיות רבה, אהבה לחיים ולבני אדם, והוא נגע בחייהם של רבים בישראל, ברשות הפלסטינית, וברחבי העולם. הוא היה איש צנוע, ואם הוא היה כאן עכשיו הוא היה אומר שלא צריך להתעסק בו אלא בנושאים שלמענם נלחם.

רון הבין ממזמן שכישראלים יש לנו מחויבות לעבוד בשיתוף פעולה עם הפלסטינים על מנת להקים מדינה פלסטינית חזקה ומשגשגת. מדינה שתאפשר שיווין זכויות לאזרחיה ושילדיה יזכו לחינוך מתקדם ולעתיד טוב יותר. מחויבות שיותר מהכול משרתת את האינטרס שלנו כישראלים, זאת מכיוון שכל עוד לפלסטינים אין מדינה משל עצמם, ישראל לא תוכל להיות בטוחה.

לא יכול היה להישאר אדיש

הוא היה איש חינוך, איש מעשה ויזם, שהוביל פרויקטים רבים במטרה לקדם את השלום ולקרב בין הצדדים, שכללו בין היתר תכנית להכשרת רופאים פלסטינים בישראל, תכניות לשיתופי פעולה כלכליים בין אנשי עסקים ישראלים ופלסטינים, ופורומים משותפים של מומחים בנושאי חינוך, חקלאות, סביבה, פוליטיקה ועוד.

הוא לא יכול היה להישאר אדיש לסבלו של האחר, אך את סבלו האישי לא חשף. לאורך 20 שנים בהם קידם את השלום ואת פתרון שתי המדינות לשני עמים, מחנה השלום ידע תקופות שפל, אך גם בימים שבהם היה נדמה שלא ניתן לעבוד בשיתוף פעולה ושלא ניתן לגשר על הפערים שהקונפליקט מציב בפנינו, רון תמיד נשאר אופטימי ומחויב למטרה.

למדתי המון מהשנים שיצא לי לעבוד לצדו, בעיקר את היכולת הבלתי מעורערת להתמסר למטרה ולהצליח לקבוע סדרי עדיפויות. ללא מאמציו של רון לא היינו מגיעים קרוב כל כך להשגת פתרון שתי המדינות לשני העמים. ללא האופטימיות הבלתי נלאית שלו, עולם של שיתוף פעולה פורה ומשגשג בין פלסטינים לישראלים לא היה יכול להתקיים. מותו הוא אבדן קשה לישראל, לפלסטין ולכל אלה שמבקשים שלום באזור. מי ייתן ודרכו הבלתי מתפשרת תוביל אותנו בהקדם לשלום אמתי בינינו לבין שכנינו.

הכותבת היא מנהלת ארגון ג'יי-סטריט בישראל

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully