וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים ביטחוניים: "הפיגוע בחברון לא היה ספונטני"

16.4.2014 / 13:05

גדי שמני ואבי מזרחי, לשעבר מפקדי פיקוד מרכז, סבורים שפיגוע הירי בערב החג היה מתוכנן מראש. הם מסרבים לקשור בינו לבין המשבר במו"מ ובטוחים: "נתפוס אותם, חיים או מתים"

צילום: עומר מירון, ירח ראפ - סוכנות תצפית, עריכה: יותם בן-דוד

פיגוע הירי שאירע אתמול (שני) באזור חברון, שבו נהרג קצין משטרה בן 47, מצטרף לשני אירועים נוספים שנרשמו בשנה האחרונה אשר מקורם בגזרה השקטה יחסית: בחג הסוכות נורה למוות סמ"ר גבריאל קובי בידי צלף פלסטיני סמוך למערת המכפלה. פחות מחודש אחר כך, נרצח שריה (יאיא) עופר בביתו שבבקעת הירדן, בידי פלסטינים שיצאו מהכפר דיר צאמת שבגזרה. בעוד שרצח עופר פוענח, לגבי האירוע בסוכות והפיגוע אתמול, עדיין אין בידי כוחות הביטחון קצה חוט.

הפיגוע בחברון - כותרות נוספות:
בערב החג: הרוג ושני פצועים בפיגוע ירי באזור חברון
נתניהו: "הפיגוע בחברון - תוצאה של ההסתה הפלסטינית"
אהרונוביץ' על הפיגוע בליל הסדר: "אבידה גדולה"

אלוף (מיל') גדי שמני ואלוף (מיל') אבי מזרחי, מפקדי פיקוד מרכז לשעבר, מסבירים שמדובר בגזרה לא פשוטה. "הבעיה באזור היא שמדובר בכבישים ארוכים, הרבה מאוד כפרים ערביים פזורים שם והתנועה מאוד דלילה על הצירים", ציין מזרחי. "לכן, כל פיגוע כזה נעשה על פי מסלול בריחה מתוכנן כשהמחבלים מסתלקים מהמקום במהירות ודי בקלות. גם בתקופתי היה ירי על רכב משפחה מבית חגי בצומת היין והיו ארבעה הרוגים, גם שם פעלה חוליה והצלחנו בסופו של דבר לשים את ידינו עליהם. כמות המקרים הבלתי מפוענחים היא אפסית ולמרות שמדובר באזור בעייתי לא אלמן ישראל ובסופו של דבר יגיעו אליהם ונתפוס אותם חיים או מתים".

פיגוע ירי באזור תרקומיא, אפריל 2014. ירח ראפ, סוכנות תצפית, ספק 500
זירת הפיגוע, אתמול/ספק 500, ירח ראפ, סוכנות תצפית

שמני, שבעבר הרחוק היה גם מח"ט הגזרה, מפרט יותר על המורכבות בשטח המדובר. "בחברון באופן מסורתי יש תשתיות מאוד עמוקות ומאוד חשאיות, בעיקר של חמאס, גם בעיר וגם בכפרים שסובבים את חברון מאינדא ודרומה", הוא אומר. "מדובר בתשתיות מאוד חשאיות שהנגישות שלנו וגם של המנגנונים הפלסטיניים אליהן מאוד לא פשוטה בלשון המעטה". לדבריו, "מדובר באורח חיים אחר. מדובר בכפרים ואנשים הרבה יותר זהירים. זו סביבה שהרבה יותר קשה לחדור אליה מבלי שיבחינו בך, כולם מכירים את כולם ומדובר בסיפור מורכב מאוד ולכן מאוד קשה לחדור לתשתיות הללו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"הסיכול מאוד לא פשוט"

גם שמני סובר שבסופו של דבר, למרות הקשיים, כוחות הביטחון יתפסו את המפגעים. "הקצב של הפגיעות הללו הוא לא קצב רצחני, אבל אחת לכמה זמן הם מצליחים להוציא פיגועים כאלה כואבים והסיכול הוא מאוד לא פשוט", הוא מודה. "חווינו את החוויה הזו לאורך השנים עם התשתיות הללו בחברון ובדרום הר חברון ולפעמים לקח הרבה מאוד זמן לפענח אותם. אני מניח שבסופו של דבר ישימו את היד על החוליה הזו, אבל זה יכול לקחת גם הרבה זמן".

שמני מוסיף פן נוסף למורכבות שבין חברון לשאר יהודה ושומרון. "אחד ההבדלים בין אזור חברון לבין שאר האזורים באיו"ש זו הקרבה בין חברון לבין רצועת עזה", הוא מסביר. "בעבר, כשהייתה תנועה יותר נרחבת בין העזתים לאיו"ש וההפך, זה היה יותר קל, אבל גם היום הם מצליחים לייצר את התשתיות הללו".

שני האלופים מתארים מציאות שבה כלי נשק מסתובבים בכפרים בצורה די חופשית כבר שנים. "אנחנו יודעים שיש שם נשק ובזמנו עלינו על מצבור גדול של אמל"ח", מספר מזרחי. "זה דבר ידוע שלא הצלחנו לשים את ידינו על אחרון הקלאצ'ים אבל זו לא ידיעה מרעישה. המציאות הזו מוכרת ושלא נדבר על מה שקורה בכפרים הערביים בישראל, גם שם הנשק נפוץ. בכל אופן, באזור יש כלי נשק, לא הרבה מדי, אבל יש ולכן גם קשה יותר לאתר אותם".

פיגוע ירי באזור תרקומיא, אפריל 2014. הצלה יו"ש, ספק 500
זירת הפיגוע/ספק 500, הצלה יו"ש

"נשק יש – והרבה. חלק בשטח וחלקו מוסלק, גם בחברון וגם בדרום הר חברון", מוסיף שמני. "זו לא בעיה להשיג נשק ולא חסר ביהודה ושומרון ובוודאי לא באזור חברון. העניין הוא שכשאתה רוצה למצוא נשק ותחמושת, אתה מגביר את הסיכוי שלך להיחשף בגלל החשאיות של הפעילות וזאת בעיה. בסך הכול, לא ניתן להיכנס לכפרים הללו בלי שיבחינו בך ומאוד קשה לאתר את האמל"ח באזור".

שמני מאמין שהפיגוע בערב החג היה מתוכנן מראש. "אני לא מקבל את הסברה שמדובר במשהו מקומי ספונטני", הוא מצהיר ומסביר: "פיגוע כזה דורש תכנון ותשתית. גם אם מדובר בתשתית מקומית, זה דורש תכנון וזיהוי נקודת התורפה. מדובר בפיגוע בשעה שיש תגבור כוחות וזה היה באור יום לא רחוק מהמחסום ומהפילבוקס". לדבריו, "לכל מקום יש את נקודת התורפה שלו ואני מניח שהם בחרו בנקודה טובה. עובדה שהם הצליחו לבצע ולברוח מהמקום בלי להיתפס".

"לא כזו בעיה להוציא פיגוע"

"פיגוע כזה דורש ללא ספק המון תעוזה מצד אחד, ומן הצד השני דווקא במקומות שאנשים לא מצפים ששם יקרה אירוע כזה, הערנות יכולה להוות יתרון עבור המפגעים", מוסיף שמני. "אין ספק שמדובר בפיגוע שדורש תכנון וידע, בניגוד למצב שבו מישהו קם בבוקר ומחליט לצאת לפגע עם סכין. אני גם מניח, למרות שאני לא מכיר את הפרטים, שלא מדובר בפיגוע של מחבל אחד".

שני האלופים מסרבים לקשור בין הפיגוע למבוי הסתום שאליו נקלע המשא ומתן המדיני. "לא הייתי ממהר לשייך את זה למשא ומתן", אומר מזרחי. "ברמה העקרונית, הם לא צריכים תמריץ כזה או אחר כדי לפגע בנו. חמאס חרט את זה על דגלו. כשיש לו הזדמנות להוציא פיגוע, הוא מוציא פיגוע". לדבריו, "השליטה של חמאס באזור חברון היא לא כזו חזקה כמו בעזה ואי אפשר להוציא פקודה לבצע פיגוע מהיום למחר. באיו"ש זה שונה, אבל הוא מוציא הנחיות לנסות להוציא פיגוע בטווח של שבועות משיקולים כאלה ואחרים, ובשטח הם מתארגנים לבצע את זה. לצערנו, אנחנו מגלים כל פעם מחדש שזו לא כזו בעיה להוציא פיגוע".

לעומתו, שמני סמוך ובטוח שאין קשר למו"מ כיוון שלדבריו אותם מפגעים מתנגדים למשא ומתן באופן עקרוני. "אני יוצא מנקודת הנחה שמדובר במפגעים שלא רוצים את המשא ומתן", הוא מסביר. "מדובר באנשים של חמאס ולא במישהו שהוא בעד המשא ומתן". לדבריו, על פי תפיסת העולם של אותם מפגעים "פיגוע כזה יכול לגרום לכל מיני צעדים שכבר ננקטו וייתכן שצעדים נוספים יינקטו בהמשך ויכבידו על האוכלוסייה הפלסטינית ודווקא ירחיקו את המשא ומתן. זה בדיוק האינטרס שלהם. לדעתי, מי שביצע את הפיגוע הם אלו שדווקא שרוצים לפגוע במשא ומתן ולהעצים את המצב של הקונפליקט".

ומה צריך לעשות בשטח כדי להתגבר על הקשיים האובייקטיביים בגזרה המורכבת הזו?

מזרחי: "מה שצריך לעשות הוא לחזק את המודיעין והם יגיעו למבצעים. בנוסף, תגבור כוחות על הצירים כדי למנוע הצלחה של ניסיונות נוספים שייתכן שיגיעו בעקבות ההצלחה של הפיגוע בערב החג. זה כואב, אבל צריך להמשיך הלאה".

שמני: "צה"ל והשב"כ צריכים להמשיך ולפעול ולעשות את מה שהם עושים, אבל אני חושב שצריך גם לחזק את הרשות אל מול אותן התשתיות של חמאס. ברצועת הכפרים הזו כולם חלשים, גם צה"ל וגם הפלסטינים. אני חושב שרק שיתוף פעולה איכותי, לצד פעילות שלנו, יכול להניב תוצאות איכותיות. בעבר כבר היו דברים כאלה וזה הוכיח את עצמו".

עצרת של חמאס לציון עשור למותו של שייח אחמד יאסין. עזה, 23 במרץ 2014. רויטרס
"חמאס חרט את זה על דגלו"/רויטרס

על רקע ניסיון העבר, שמני חושש שדווקא ההיפך הוא מה שיקרה. "בעקבות הפיגוע, אולי יהיו יותר מתחים ופחות תיאום ויופעלו יותר סנקציות כלפי הפלסטינים והמנגנונים וזה יוביל לתוצאה ההפוכה", הוא מציע.

לסיכום, מביע שמני ספקנות באשר לאפשרות של מיגור הטרור באזור חברון. "כל זמן שאנחנו נמצאים שם, תהיה מוטיבציה להוציא פיגועים", הוא אומר בביטחון. "כל כמה חודשים אנו חווים פיגוע כזה. לא הייתי משלה ואומר שניתן להגיע למצב שאתה מונע לחלוטין פיגועים. הפתרון בסופו של דבר הוא הפרדה יותר ברורה בינינו לבינם. ברור שלא פופולארי לדבר על זה אחרי פיגוע, אבל זה המצב".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully