וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה לאוקראינה: "היזהרו מפעולה צבאית במזרח המדינה"

שר החוץ של רוסיה טען כי אוקראינה "הפגינה חוסר יכולת לקבל אחריות על גורלה", זאת בתגובה לממשל בקייב שהכריז כי "תהיה תגובה". חמושים פרו-רוסים תקפו מבני ממשל בכמה ערים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הזהיר אמש (שבת) בשיחה עם מקבילו האמריקני, ג'ון קרי, מפני פעילות צבאית מצד הרשויות באוקראינה במזרח המדינה, אשר לדבריו יפגעו במאמצים להגיע לפתרון דיפלומטי לסכסוך ויסכנו את שיחות השלום הצפויות להתקיים עוד כשבוע בז'נבה. קרי הביע דאגה בנוגע לחלקה של רוסיה ב"הסתה" שהובילה לאירועים במזרח המדינה ואמר כי יהיו השלכות להמשך התערבותה של רוסיה באוקראינה. לדברי לברוב, אוקראינה "הפגינה את חוסר יכולתה לקחת אחריות לגבי גורלה של המדינה".

דוברת המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, לורה לוקאס, מסרה הערב כי ארה"ב "מודאגת מאוד לגבי המבצע המתוכנן היטב שאנו רואים במזרח אוקראינה, ככל הנראה עם תמיכה מרוסיה". לוקאס הוסיפה כי המעשים מסיתים לאלימות והרס, ומנסים "לערער את היציבות של אוקראינה".

"ראינו פעולות דומות של מחאה לכאורה בחצי האי קרים לפני סיפוחו על ידי רוסיה", הוסיפה לוקאס. דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, הביעה דאגה בנוגע לאירועי האלימות בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה. "אלימות מדאיגה במזרח אוקראינה, נראה כי רוסיה שוב עומדת מאחורי המעשים", כתבה.

הקרב על אוקראינה - כותרות נוספות:
צילומי הלוויין חושפים: "רוסיה נערכת לפלישה"
אוקראינה: "פרו-רוסים מחזיקים בבני ערובה במזרח"
"כוח מיוחד השתלט מחדש על בית הממשל בדונצק"

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בוועידת הגרעין בהאג, מרץ 2014. AP
"פעילות צבאית אוקראינית תפגע במאמצים להגיע לפתרון דיפלומטי". לברוב/AP

חילופי אש פרצו בעיר קרמטורסק, באזור דונייצק במזרח המדינה, כשחמושים הסתערו על בניין ממשל מקומי – כך מסר שר הפנים של אוקראינה, ארסן אבקוב בהודעה שפרסם בפרופיל הפייסבוק שלו. הוא מסר כי כוחות המשטרה השיבו אש לעבר המפגינים הפרו-רוסים. במהלך הלילה דווח כי החמושים השתלטו על המבנה.

לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית "איטר-טס", כ-50 מפגינים פרצו לבניין. נשמעו יריות, אולם עדי ראייה במקום, כמו גם בתי החולים בעיר, לא דיווחו על פצועים.

מוקדם יותר היום, הכריז אבקוב בהודעה נוספת בפייסבוק כי אוקראינה מתכוננת לתגובה מבצעית ל"מעשי התוקפנות של רוסיה" במזרח המדינה. "יחידות של משרדי הפנים והביטחון פועלים ליישום תכנית תגובה מבצעית", כתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

בתוך כך, הפרו-רוסים מחזקים את אחיזתם באזור. מפקד המשטרה האזורית בעיר דונייצק שבמזרח אוקראינה, קונסטנטין פוז'ידייב, הודיע הערב על התפטרותו. "בהתאם לדרישותיכם אני פורש", אמר פוז'ידייב למפגינים הפרו-רוסים בעיר. במקביל, עד ראייה מסר לרויטרס כי הדגל האוקראיני שהיה מוצב מעל למטה המשטרה הוסר ובמקומו הוצב דגל בדלני.

כאלף בני אדם התאספו בשעות הצהריים בכניסה למטה המשטרה בעיר וקראו למשטרה "לצדד בעם". כמה מפגינים קיימו פגישה עם מפקד המשטרה פוז'ידייב ודרשו את התפטרותו. מוקדם יותר היום פיטר הנשיא אלכסנדר טורצ'ינוב את ראש שירותי הביטחון בדונייצק בשל דרישה לאוטונומיה מוגברת מקייב.

לפי הדיווח בסוכנות הידיעות RIA, הכוחות המיוחדים בדונייצק תמכו בפעולות המפגינים הפרו-רוסים. "לא נשתמש בכוח נגד מפגינים בלתי-אלימים ולא נציית לרשויות בקייב, כי אנחנו לא יודעים מי לגיטימי שם", אמר חבר הכוחות המיוחדים שהגיע למבנה המנהלתי שעליו השתלטו המפגינים בעיר.

מפגינים פרו רוסים בעיר דונייצק באוקראינה ב-12.4.14. AP
מפגינים פרו-רוסים בדונייצק, אתמול/AP

מוקדם יותר היום השתלטו גברים חמושים, ככל הנראה פרו-רוסים, על תחנת משטרה בעיר סלוביאנסק שבמחוז דונייצק, כ-150 קילומטרים מהגבול עם רוסיה. המשטרה מסרה כי שישה גברים חמושים ירו כמה יריות לאוויר לפני שנכנסו לבניין. כמה שעות מאוחר יותר השתלטו החמושים על בניין נוסף בעיר, הפעם של מפקדת השירותים החשאיים.

"חמושים במדים השתלטו על תחנת המשטרה בסלוביאנסק", כתב שר הפנים של אוקראינה, ארסן אבאקוב, בעמוד הפייסבוק שלו. "התגובה תהיה קשה מאוד כי יש הבדל בין מפגינים לטרוריסטים". אבאקוב הוסיף: "אומר זאת שוב: אלה שרוצים דיאלוג – יקבלו דיאלוג וחיפוש אחרי דרכי פתרון. אלה שמתחמשים, מציתים בניינים, יורים באנשים ומטילים טרור עם אלות ומסכות – יקבלו תגובה הולמת".

על פי המשטרה, החמושים השתלטו על 400 אקדחים ועל 20 כלי נשק אוטומטיים מתחנת המשטרה. "המטרה של ההשתלטות הייתה כלי הנשק", נמסר מהמשטרה. "הם נותנים את הרובים הללו למשתתפים בהפגנות בעיר".

העיר דונייצק, במזרח אוקראינה:

צלם של רויטרס ששהה בבניין אמר שהוא ראה את התוקפים מוסרים את הנשק. דובר של המשטרה המקומית אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי החמושים לא הציבו דרישות כלשהן, אך גם לא מסרו פרטים אודות זהותם.

בעקבות ההשתלטות, דחק שר החוץ של אוקראינה, אנדריי דשיצייה, ברוסיה לסיים את "הפעולות הפרובוקטיביות" על ידי סוכניה במזרח אוקראינה. את הדברים אמר בשיחת טלפון עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב. רוסיה הכחיש כי היא עומדת מאחורי האירועים.

האירועים באים לאחר שמפגינים פרו-רוסים השתלטו בימים האחרונים על בנייני ממשלה בדונייצק ובעיר לוהנסק הסמוכה. אתמול פג המועד הסופי שהציבו הרשויות באוקראינה לפינוי המבנים, אך לפי שעה המפגינים לא התפנו וכוחות הביטחון לא נקטו נגדם פעולות כלשהן.

מפגינים פרו רוסים בעיר דונייצק באוקראינה ב-12.4.14. AP
דונייצק, אתמול/AP

במקביל, חברת הגז האוקראינית "נפטוגאז" הפסיקה היום את התשלומים לרוסיה עד השלמת הדיונים אודות מחירי הגז באזור. מוקדם יותר החודש העלתה חברת הגז הרוסית "גזפרום" את מחירי הגז לצרכנים האוקראינים בטענה שקייב איננה רשאית לקבל את ההנחות אותן קיבלה בעבר.

ביום חמישי חשפה נאט"ו צילומי לוויין שבהם נראים לכאורה כוחות רוסיים נערכים סמוך בגבול לפלישה לאוקראינה. הברית הבינלאומית הודיעה כי לפי הצילומים, כ-40 אלף חיילים רוסים הוצבו באזור, נוסף על שורות ארוכות של טנקים, כלי רכב משוריינים, תותחים וכלי טיס. הכוחות נצפו ביותר ממאה אתרים שונים באזור הגבול בין המדינות.

תמונות לוויין מראות את צבירת הכוחות של רוסיה סמוך לגבול אוקראינה. רויטרס
אחד מצילומי הלוויין שחשפה נאט"ו/רויטרס

הצילומים, שנאספו מה-22 במרץ עד ה-2 באפריל, פורסמו כראיות התומכות באזהרות החוזרות ונשנות של נאט"ו מפני איום צבאי רוסי על אוקראינה. עם זאת, רוסיה הכחישה את ריכוז הכוחות בגבול והאשימה את הברית בזריעת דאגה כדי להגביר את התמיכה בה.

(עדכון ראשון: 11:03)

גבר חמוש עומד לפני מפגינים פרו-רוסים ליד תחנת המשטרה בסלוביאנסק, 12 באפריל 2014. רויטרס
מפגינים פרו-רוסים בסלוביאנסק, אתמול/רויטרס
חמושים מחוץ לתחנת המשטרה בסלוביאנסק, 12 באפריל 2014. רויטרס
סלוביאנסק, אתמול/רויטרס
מפגין פרו-רוסי אוחז במגן בבריקדה שהוקמה מחוץ למשרדי ממשל בעיר לוהנסק, 12 באפריל 2014. רויטרס
בריקדה שהוקמה מחוץ לבנייני המשלל בלוהנסק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully