וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשות העבריינים: היעד החדש של המשטרה

10.4.2014 / 17:00

אחת היא עובדת סוציאלית מרוחקת, שנייה ניהלה את רשת ההלוואות של בעלה הכלוא ושלישית היא ד"ר לפילוסופיה מוכרת. המשטרה עוקבת אחר "הנשים של", שהפכו ל"אוצר" מודיעיני

"בובליל, מה? עדיין שומרים עלייך? עדיין לא נגמר?, כשתיגמר השמירה עלייך נדבר". מצד אחד של הקו - מיכל זגורי, אשתו של יניב (ניבי), ראש ארגון פשיעה בבאר שבע, מהצד השני - יניב בובליל, עד מדינה שהפליל את חגי, אחיו של יניב וגיסה של מיכל. השיחה הזאת יורטה על ידי חוקרי המשטרה, שלאחרונה שמו על הכוונת את "העזר כנגדם" - נשות העבריינים שלא פעם מסייעות בלא ידיעתן להפללת בעליהן.

הסיפור הזה ממחיש את הזירה החדשה בה מתמקדת המשטרה במאבקה בארגוני הפשע – נשות הארגון. חלקן נשואות לראשי ארגוני הפשע ואינן מעורבות כלל בעסקי הבעל, חלקן ממלאות את מקום הבעל שנמצא במאסר, ולאחרונה נראה שימוש בנשים בפעולות הארגונים. במשטרה זיהו את הנשים כ"נקודת תורפה", שניתן למצות מהן מידע בעל ערך לחקירות באמצעות האזנות, למרות, כאמור, שרובן מנהלות אורח חיים נורמטיבי לחלוטין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשלחה לפתות מיליונר כדי לסחוט אותו. ארזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב יורם הלוי, היה "הראשון לזהות" את הפוטנציאל המודיעיני הגלום בנשות העבריינים – אלו המעורבות ואלו שאינן מעורבות – זאת בעיקר בשל היותן אגוז קל יותר לפיצוח מבעליהן המורגלים בחקירות ותרגילים משטרתיים. לשם כך, במשטרה הבינו שיש לגייס רכזות מודיעין שיעסקו בארגוני הפשיעה – תהליך שהחל כבר במחוז הדרומי במשטרה – כל זאת במטרה להתמקד בנשים הקשורות לארגוני הפשע.

בדרום זיהו את הפוטנציאל

ביחידות המרכזיות בדרום בכלל, ובנגב ובלכיש בפרט, יגייסו רכזות מודיעין תוך מחשבה שאם השיטה תוכיח את עצמה – יורחב הגיוס גם למרחבים אחרים. גורם במחוז הדרומי הסביר שאת הנשים "קל" יותר להפיל בחקירה, "אפשר לשבור נשים בקלות רבה יותר בעת החקירה", ציין הגורם. לבד מחקירות בתחנה, במשטרה שמים דגש על האזנות סתר לשיחות טלפוניות שמקיימות הנשים עם בעליהן, שכן במשטרה יודעים שאופי השיחות האלו פתוחות יותר, לא נעשה בהן שימוש בקודים עבריינים שבדרך כלל נהוגים בשיחות בין אני ארגוני פשיעה ולכן קל יותר להבין את תכנן. "נשים מדברות יותר בטלפון גם בעולם התחתון", הוסיף הגורם, "בדרך זו, יש הרבה יותר פליטות פה".

חשוב להדגיש, שהמשטרה לא סומכת ידה על מעקב אחרי נשות העבריינים בלבד, זאת בעיקר בשל העובדה שרובן אינן מעורבות ואינן מעורות בעסקי בעליהן. "בדרך כלל, הנשים מארגוני פשיעה הן נשים נורמטיביות", מספר גורם בכיר במשטרה, "הן אזרחיות נורמטיביות לחלוטין שמנהלות אורח חיים שגרתי לחלוטין. אחת היא מורה, אחת דוקטור באוניברסיטה, אחת עובדת סוציאלית, ככה שזה מאוד מאוד חריג כשיש נשים שהן חלק מהעולם הזה".

בעקבות מספר הצלחות של המשטרה ביירוט שיחות בהן נעשו תיאום גרסאות בין הבעל הכלוא לאישה שנותרה בעורף לנהל את ענייניו, להלן סקירה של נשות העבריינים הבולטות: אלו שהסתבכו עם החוק ואלו שתמיד מתרחקות מעסקי בעליהן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

אוולין - אשתו של איציק בר מוחא

התיק התקדימי שהביא לשינוי המחשבתי במשטרה היה בעת מאסרו של העבריין הירושלמי איציק בר מוחא. ביחידה המרכזית בבירה זיהו את הפוטנציאל מאחורי האזנות סתר לרעיות העבריינים. במשטרה יירטו שיחות שניהל העבריין הבכיר עם אשתו, בהן לכאורה היא חיברה בינו לבין אנשיו, ובמקרים אחרים כיצד אוולין מחברת כביכול בין אנשי הארגון לבעלי החוב שלהם. במשטרה העריכו כי בר מוחא היא זאת שחילקה הוראות לאנשי הארגון בעת שהבוס, בעלה, היה כלוא.

שיטת החקירה החדשנית בתיק הולידה מעצרים רבים של חברי הכנופיה הירושלמית בשנת 2011. במשטרה גם הצליחו לשכנע את הפרקליטות להגיש כתבי אישום נגד בר מוחא עצמו, מאור מהגר ואלירן דרי. לפי כתב האישום, אוולין שימשה כמתווכת בארגון הפשע שעסק במתן הלוואות ענק בשוק האפור בעיר. בין היתר, אוולין היתה זו שהנחתה את אנשי הארגון, בהם דרי ומהגר, כיצד לפעול כדי להביא לפירעון החובות לארגון.

בעוד שבעלה נשלח בשנת 2012 ל-43 חודשי מאסר נוספים מעבר למאסר הממושך שנגזר עליו בגין חלקו בפרשת המעילה בבנק למסחר, על אוולין נגזר מאסר על תנאי בלבד. גם היום, אוולין בר מוחא נמצאת תחת מעקב של המשטרה.

מיכל - אשתו של יניב זגורי

מאז שהעבריין הידוע מבאר שבע, יניב (ניבי) זגורי, נשלח למאסר ממושך, בטוחים ביחידה מרכזית נגב שאשתו מיכל שומרת על תפעול עסקי הגבייה האימתניים שהותיר אחריו הבעל בבירת הנגב. בזמן שבעלה ממשיך לשאת בעונש שבע שנות המאסר שנזר עליו (אותו הוא צפוי לסיים בעוד שנה אם ינוקה שליש מתקופת מאסרו), הפכה מיכל לאחת הנשים החזקות בקרב ארגוני הפשיעה. לפי חומר מודיעיני שאספה המשטרה, מיכל משמשת כמתווכת בעסקי הגבייה בזמן שבעלה ואחיו חגי נמצאים מאחורי סורג ובריח. לפי אותו מידע, היא מקיימת קשר טלפוני רציף עם בעלה הכלוא - שיחות להן מאזינה המשטרה.

בנוסף, כפי שנכתב בתחילת הכתבה, נגד זגורי האישה מתנהל משפט באשמת הטרדת עד ואיומים. עד כה, נראה כי מיכל מצליחה לשמור על עסקי בעלה, אבל היא נמצאת תחת עיניהם הבוחנות של חוקרי ימ"ר נגב.

עפרה - אשתו של שלום דומרני

במובן הקלאסי של המילה, מדובר באשת בית אמתית. היא זו שדואגת לגדל את ילדיו של שלום דומרני, הבוס הגדול ממושב עוצם, היא זו שדואגת לשלום בית כשדומרני מבלה תקופות ארוכות במאסר, והיא זו שדואגת למשק הבית. בשונה ממיכל זגורי ואוולין בר מוחא, עפרה דומרני מעולם לא הסתבכה עם החוק, ולמרות זאת חוקרי היאחב"ל החליטו לעקוב אחריה ולנסות להקליטה. המחשה לכך ניתן היה לקבל בדיונים שהתנהלו בבית המשפט סביב פרשת הסחיטה של הרב איפרגן שבעלה היה עצור בגינה. שם, בין כתלי בית המשפט, התברר כי בניגוד למקובל, המשטרה החזיקה עמדת האזנות סתר ייחודית לעפרה דומרני. עם זאת, תמלילי השיחות בין עפרה לבעלה לא נכללו בחומרי החקירה, ולבד מתביעה בגין פלישה לקרקע במושב בו הם מתגוררים במינהל מקרקעי ישראל, עפרה דומרני מעולם לה הסתבכה עם החוק. גורמים המעורים בפרטים אף מציינים כי שלום ניסה להרחיק את משפחתו מעסקיו. במשטרה מספרים כי הסיבה המרכזית למעקב אחר עופרה דומרני היא הניסיון להפיל את הבוס, בעת שהוא מנהל את מרבית השיחות עם אשתו מן הכלא.

ליאת - אשתו של יצחק אברג'יל

יצחק אברג'יל, ראש ארגון הפשיעה האימתני ביותר שהיה בארץ נשוי לאחת הנשים הנסתרות ביותר. היא מעולם לא התראיינה לכלי התקשורת, מעולם לא נתפסה בעדשת המצלמה ומעולם לא הגיעה לדיון בבית המשפט, גם כאשר לא פגשה את בעלה במשך שלוש השנים בהן היה כלוא בארצות הברית. ליאת היא עובדת סוציאלית שהחליטה להינשא לעבריין מתחיל עוד כשריצה 17 שנה בגין רצח. היא חזרה בתשובה וכעת מנהלת אורח חיים דתי אדוק. עם זאת, במשטרה לא ששים לאפשר את הקשר בין ליאת לבעלה. כאשר היא ביקשה להוציא אשרת כניסה לארצות הברית לה ולילדיה כדי להיפגש עם בעלה שהיה כלוא שם, היא נתקלה בהתנגדות קשה מצד המשטרה והרשויות האמריקניות. גם היום, כאשר יצחק "יושב" בכלא נפחא המבודד בדרום, הביקורים שלה תחת פיקוח מתמיד. לפי גורמים המעורים בפרטים, ולאור המידע המודיעיני כי אברג'יל כבר החל את חזרתו לראשות פירמידת הפשע, גם ליאת רעייתו הפכה למוקד נחשק להאזנות לשיחות בינה לבין בעלה.

אהובה - אשתו של יעקב אלפרון המנוח

אולי אחת הנשים המפורסמות ביותר בהקשר של ארגוני הפשע. בעוד שאר נשות הארגונים אינן משתפות פעולה עם כלי התקשורת, אהובה אלפרון עמדה תמיד בחזית התקשורתית. אלפרון, או יותר נכון ד"ר אלפרון, היא בעלת תואר שלישי בפילוסופיה. כחלק מן התדמית החיובית והנורמטיבית שנוצרה במשך השנים, הפכה אהובה לאחת הדמויות החיוביות במשפחה ממרכז הארץ, שעד חיסולו של בעלה יעקב, הייתה אחת המשפחות החזקות בעולם הפשע הישראלי. בגלל התדמית החיובית של אהובה אלפרון, הבקשות לראיונות עמה רק גברו ולא פעם היא זו שהחצינה את הפן החיובי של המשפחה בפני הציבור. מבחינת המשטרה היא כבר לא מהווה יעד מודיעיני, מה שעולה בקנה אחד עם ירידת קרנה של המשפחה מאז חיסול ראש המשפחה – בעלה יעקב. הסבירות גבוהה יותר כי כעת יתמקדו במשטרה דווקא באשתו הטרייה של דרור, בנם של אהובה ויעקב.

לא רק "נשים של"

לבד מנשות העבריינים, המשטרה החלה להתמקד בנשים אחרות שמשתפות פעולה עם ארגוני הפשיעה שמורכבים ברובם המוחלט מגברים. בשבוע שעבר נחשפה בוואלה! חדשות דמותה של יונית ארזי, צעירה מאשקלון, שלכאורה נשלחה לפתות מיליונר צרפתי שחי באילת כדי בסופו של דבר לסחוט אותו. על פי החשד, העבריינים יעקב (יאשה) ישייב ואופיר לביא וכן 15 חשודים נוספים, שנעצרו בזכות המעקב המשטרתי, הפעילו את "נערת הפיתוי" מאשקלון וכן נערה נוספת בת 16 שמכרה כמות קטנה של קוקאין למיליונר. "אנחנו מסמנים את הנשים שיכולות לסייע לנו", סיכם גורם במחוז הדרומי, "בתיק של ישייב זה עבד יופי והוכיח את עצמו".

עו"ד עדי כרמלי, המייצג את ארזי מסר בתגובה לדברים: "עיסוקה של המשטרה במשפחות ונשים של חשודים כדי לקדם חקירות הוא בלתי-לגיטימי בעליל עד כדי פגיעה בפרטיות וחוקי יסוד אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully