וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחנה המרכזית בירושלים תפצה נוסעים בשל זיהום

10.4.2014 / 13:04

בית משפט השלום בירושלים קבע שהתחנה וחברת האוטובוסים אגד ישלמו למשתמשי התחנה ב-1.2 מיליון שקל בגין זיהום אוויר כבד. השופט: "מקימים מגדלים, אך לא יודעים לטפל בעשן"?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זיהום האוויר בתחנה המרכזית בירושלים חריג"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית משפט השלום בירושלים קיבל אתמול (רביעי) את תביעת משתמשי התחנה המרכזית החדשה בירושלים נגד חברת האוטובוסים אגד ונגד התחנה המרכזית בגין זיהום אוויר חריף, והטיל עליהם לפצות את התובעים בסכום המסתכם ב-1.2 מיליון שקל. כמו כן, בפסק דין נדיר בחריפותו, הורה השופט אברהם טננבוים על שורת צעדים שמטרתם להקטין את זיהום האוויר במקום.

בפסק הדין פסק השופט טננבוים כי זיהום האוויר בתחנה חריג וכי יש למצוא לו פתרון. התחנה המרכזית ואגד טענו כי לא ניתן לעמוד בתקני זיהום האוויר משום שמדובר במבנה סגור, אך השופט דחה את טענתם: "מבלי להיות מומחה גדול, הרי עינינו רואות כיצד מצליחים בני אדם לבנות גורדי שחקים רבי קומות ורבי אתגרים, ורק בעשן האוטובוסים בתחנה המרכזית בירושלים אין איש ביקום היודע כיצד לטפל?"

השופט טננבוים קיבל את טענות התובעים ביחס לזיהום שבתחנה וקבע כי יש ברציפי העלייה לאוטובוסים זיהום אוויר קשה וחריף וכי בעלות המבנה לא פעלו במשך השנים כדי להסירו. השופט הביע את דעתו כי ניתן לעשות פעולות לצמצום הזיהום ולהפרדת הנוסעים מהיחשפות לאוויר בשטחי הרציפים וקבע כי על הנתבעות לפעול לכך שאיכות האוויר בכל שטח התחנה תהיה על פי הערכים הקבועים בחוק.

עוד בוואלה! חדשות
אישום נגד "הסנדק": איים עם כלבי תקיפה וסחט מיליונים
משה פרץ: "הודיתי בחקירה כי איימו לעצור את אמא שלי"
חשד: אנס קרובות משפחתו בנות 15-8 במשך שנים

בית המשפט קבע עוד כי באזור רציפי העלייה תותקן בתוך שבועיים תחנת ניטור רציפה, אשר תמדוד את רמות המזהמים, ואלו ישודרו על מסכים באופן קבוע באזור ההעלאה. כמו כן, יוצבו במקום סדרנים שיאכפו את איסור היציאה לרציפים קודם הגעת האוטובוס, ודלתות היציאה לרציף יהיו נעולות עד להגעת האוטובוס.

השופט גם סירב לבקשת הנתבעים לעיכוב ביצוע ותקף: "טענות אלה קיימות החל משנת 2004 אך מעשים של ממש לא הצליחו הנתבעות להראות כי נעשו". בית המשפט התרה בנתבעות כי אי-מילוי תנאי הצו יגרור הליכי ביזיון בית משפט ועלול לעלות להן במיליוני שקלים ואף יותר.

"הישג משמעותי לציבור"

את התובענה הקבוצתית הגישו שישה אזרחים שמבקרים דרך קבע בתחנה המרכזית, ואשר נחשפו רבות לזיהום האוויר החמור. שניים מהתובעים, שהגישו תביעה באופן פרטי, יפוצו בסכום של 35,000 שקלים כל אחד וחמשת התובעים הנותרים יקבלו פיצוי של 25,000 שקלים כל אחד. כמו כן, ישלמו הנתבעות את שכר טרחת עורכי הדין בסכום של 916 אלף שקלים וסכום נוסף של 200 אלף שקלים על הוצאות משפט.

עורכי הדין אסף פינק ונועם צוקר, שהגישו את התביעה, מסרו בתגובה: "מדובר לדעתנו בהישג משמעותי לציבור – בית משפט קבע ש'במקום שאין איש השתדל להיות איש'. התחנה המרכזית באמצעות נצבא ואמות השקעות (החברות שבבעלותן התחנה המרכזית – י"א) זלזלו בבריאות הציבור וגרמו לפגיעה קשה בבריאותו במשך שנים, פגיעה שלדעתנו תגרום בעתיד מחלות סרטן, מחלות נשימתיות ועוד. בית המשפט קבע שבמקרים שבהם הרגולטור לא מצליח לאכוף את הדין, ראוי וחשוב כי אזרחים רגילים מהשורה יתייצבו ויובילו את השינוי". לדבריו, מדובר בתובענה שהורתה וביצועה הן תוצר ישיר של המחאה החברתית של הקיץ של שנת 2011. "אנחנו מקווים שפסק דינו של כבוד השופט טננבוים ירתיע גם חברות אחרות מלזהם ולזלזל בחיי אדם. לפנינו עוד דרך ליישום הצו והתובעים ובאי כוחם ידאגו למילוי כל פרט ופרט בצו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully