וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי מזכירות יצהר: אם לא תיפסק האלימות - נתפטר

10.4.2014 / 0:17

לאחר שבוע קשה במהלכו נוקבו צמיגי רכבים ואירעו עימותים עם חיילים ושוטרים, מאיימת ההנהגה לנקוט בצעד הקיצוני אם לא ייפסקו החיכוכים עם כוחות הביטחון. "אנו בדרך לאבדון"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

(בסרטון: שני מתנחלים נעצרו בחשד להשחתת המוצב ביצהר)

העימותים האלימים בהתנחלות יצהר שבשומרון, בהם נפצעו קל שישה שוטרי מג"ב והושחת מוצב צה"ל, עוררו ביקורת ציבורית נוקבת בקרב חוגים נרחבים בציבור, והעלו דרישה לנקוט בצעדים אמיתיים בשטח נגד פורעי החוק. אתמול (רביעי) הצטרפו למערכה גם גורמים בכירים בהנהגת היישוב. חברי מזכירות יצהר שלחו מכתב לכלל התושבים, בו הם הבהירו את עמדתם נגד פגיעה בכוחות הביטחון – שהגיעה השבוע לשיאים חדשים עם ניקוב צמיגים של רכבים צבאיים. הגורמים איימו כי אם עמדתם לא תתקבל הם יגישו את התפטרותם.

"לצערנו בתקופה האחרונה אנו עדים לפעולות אלימות נגד חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, אשר בוצעו במרחב היישוב באופן שאינו עולה בקנה אחד עם עמדתה הנחרצת של המזכירות נגד מעשים אלו ועם פסקותיו ההלכתיות של רב היישוב דודי דודקביץ'. מעבר להיבטים ההלכתיים והמוסריים, לפעולות אלה קיימות השלכות קשות ורעות להתיישבות ביהודה ושומרון בכלל וליצהר בפרט", כתבו.

עימותים ביצהר - כותרות נוספות:
נעצרו שני מתנחלים בחשד להשחתת המוצב ביצהר
נתניהו על יצהר: "לפעול נגד הבריונים בכל הכוח"
המתנחלים תקפו והחיילים עמדו בצד: "היו חייבים להגיב"

יום אחרי העימותים בין כוחות הביטחון ומתנחלים ביצהר. אפריל 2014. יותם רונן
"השלכות קשות ורעות". מוצב צה"ל ההרוס ביצהר/יותם רונן

חברי המזכירות אמנם הבהירו כי הם מגנים את הרס המבנים הבלתי-חוקיים ביישוב על ידי כוחות הביטחון, וכינו זאת "דורסנות מדינית המופעלת כלפינו בצורה נקמנית", אך ציינו כי "המאבק המוקצן של חלק מהתושבים, המופנה בצורה אלימה מול לב הקונצנזוס של אזרחי המדינה חיילי צה"ל, הינו חסר לגיטימיות בעיני הציבור הרחב, גורר תגובות כואבות ומשמעותיות ליישוב ולהתיישבות כולה ומביא אותנו לבידול ובידוד מהמעגלים הקרובים לנו ביותר. חובה עלינו במציאות זו לעדות חשיבה מחודשת לגבי הכלים אותם נפעיל נגד כוחות הביטחון".

"מתוך הבנת כובד המשקל הרובץ על כתפינו, ופרשת הדרכים הקריטית בה אנו מצויים, החלטנו להעלות נקודה זו להצבעת הציבור", אמרו. והוסיפו כי ברצונם "להבין האם תושבי היישוב מעוניינים להמשיך לחיות במאבק המנוהל ללא כל לקיחת אחריות, המדרדר אותנו ציבורית, התיישבותית וקהילתית למקומות הכואבים ביותר". "אם יתברר שאין לנו מנדט מהציבור להוציא את יצהר מהמקום האובדני בו היא נמצאת סביב עניין זה, איננו רואים טעם להמשך תפקודנו כמזכירות".

לדברי גורם ביישוב, ההחלטה של חברי המזכירות לאיים בהתפטרות התקבלה בנקודת הזמן הנוכחית משום שהמצב הגיע לנקודה בה הוא מחייב החלטה קיצונית. "צריכה להתקבל הכרעה, כי יש סיכוי גדול מאוד לפיצוץ פנימי שיוביל לשני מחנות ביישוב במסגרתו כל אחד ייפעל על פי הבנתו בלבד". לדבריו, "אף צד לא תוחם את הגבולות, וברור שאי אפשר להמשיך ככה". ההתנהלות האלימה הנוכחית פוגעת אנושות במאבקם של תושבי ההתנחלות לזכות בהכרה על הלגיטימיות של התיישבותם בשטחי הגדה המערבית, הוא טען. "זה פוגע בנו בחוץ בצורה חד-משמעית, כיאם אתה לא מצליח לגרום לעם להזדהות איתך, אז לא עשית כלום".

יום אחרי העימותים בין כוחות הביטחון ומתנחלים ביצהר. אפריל 2014. יותם רונן
"המתיישבים צריכים להתעורר". יצהר, שלשום/יותם רונן

יהודה ליבמן, מג"ד מילואים המתגורר ביצהר, מדגיש גם הוא את התנגדותו לאלימות נגד אנשי כוחות הביטחון. אולם באותה נשימה הוא מבהיר כי "מי שבעיקר צריך להתעורר אלו לא המתיישבים, אלא השלטון, שצריך להבין שכל עוד שולחים נציגי שלטון לפגוע ביהודים ובהתיישבות היהודית זה הרסני, ופוגע בנפש העם".

לדבריו, לא ניתן לנתק את האלימות בה נקטו תושבי ההתנחלות מהרדיפה של השלטונות את תושבי יצהר. "יש פה מציאות הזויה, במסגרתה אנו מרגישים שהשלטון דורס אותנו ולא נותן לנו אפשרות לחיות חיים נורמליים בארץ ישראל", אמר. "מדובר באדמות מדינה ובשכונות של משפחות שבונות את ביתן כאן כבר 15 שנה, כשההרס האחרון הוא הרס של בתים בשכונות קיימות שאנשים השקיעו בהן את מיטב כספם. מדובר במשפחות ציוניות ואידאליסטיות שלא פגעו באף אחד ואין להם שום עימות עם השלטון".

"הממשלה גורמת לנו לחוש נרדפים"

"הכאב הגדול שלי הוא שממשלת ישראל נותנת לציבור גדול להרגיש כל כך נרדף ובפינה", הוסיף. "אני מדבר על בני נוער שהמדינה רודפת אותם ולכן הם הפסיקו לראות בצה"ל סמכות לגיטימית. זה תוצאה של הגירוש (ההתנתקות, ש"ב.) שהוא עדיין פצע מדמם". ליבמן טען כי רוב התושבים מפגינים את זעמם נגד מדיניות הממשלה בדרכים לגיטימיות, "אבל יש אנשים שעושים זאת בצורה לא ראויה ומה שקרה באוהל (השחתת ציוד צה"ל במוצב בהתנחלות, ש"ב) היה לא ראוי".

לטענתו, הוא הגיע למוצב כדי לוודא שלא תהיה פגיעה בנפש. "שמחתי לגלות ששום אדם לא נפגע. שמחתי לפגוש חיילים שלמרות מה שקרה גילו הבנה לתסכול".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

(עדכון ראשון: 21:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully