וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדו של פולארד: אלה הסודות האמיתיים שגנב המרגל

הממונה על המרגל בשנות ה-80 העריך בפני ה"פוריין פוליסי" כי הק-ג-ב הצליח לשאוב מהמוסד את המידע שעבר מפולארד לישראל, כולל ה"תנ"ך של ההאזנות" ומידע על טילים ולוויינים

מערכת וואלה!

תומס ברוקס, מפקדו לשעבר של המרגל ג'ונתן פולארד, מגדיר את מעשיו כ"שניים בחומרתם רק לאלה של אדוארד סנודן", האנליסט שגנב מיליוני מסמכים סודיים מהביון האמריקני. לדבריו, ברית המועצות הייתה המרוויחה העיקרית ממעשי הריגול של פולארד.

ברוקס, אדמירל במילואים, היה מפקד המודיעין הימי של ארה"ב בשנות ה-80. בתקופה זו, פולארד עבד תחת פיקודו במטה המודיעין בפורט מיד שבמרילנד. במתחם הסמוך נמצא מטה הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), מקום העבודה לשעבר של סנודן.

ג'ונתן פולארד בתמונה מ-1985. j. scott applewhite, AP
"הרבה ממה שהוא לקח לא היה קשור בכלל לביטחון ישראל". ג'ונתן פולארד ב-1985/AP, j. scott applewhite

ברוקס התראיין לאתר העיתון "פוריין פוליסי" ברקע הדיווחים על המגעים הגוברים לשחרורו של פולארד. המרגל היהודי, אזרח אמריקני בשעתו, נידון למאסר עולם ב-1987, והתעקש כי רק העביר מידע לישראל כדי "להגן עליה ממדינות עוינות במזרח התיכון".

מפקדו לשעבר טוען אחרת: "בניגוד למה שהוא גרם לכם להאמין, הרבה ממה שהוא לקח לא היה קשור בכלל למדינות ערב או לביטחון ישראל, אלא נגע בפרט לשיטות איסוף המידע של ארה"ב, ובעיקר אלה שכוונו נגד ברית המועצות".

הבוקר || נתניהו עדכן את השרים: הקפאה ושחרור אסירים תמורת פולארד

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סרטון מבוים של ה-FBI המציג לעובדים כיצד גנב פולארד את המסמכים ממפקדיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים בארה"ב טוענים כי בין היתר, פולארד גנב מידע הנוגע ללווייני ריגול אמריקניים, ניתוח של מערכות טילים סובייטיות ומידע על מערכות הציתות המשמשות את ה-NSA כדי להאזין לממשלות זרות. בין השאר, פולארד השיג את עשרת כרכי המדריך המסווג, המכונה "התנ"ך" של הביון האמריקני, ובו מפורט כיצד ארה"ב הצליחה לחדור למערכות התקשורת של הרוסים.

ברוקס העיד כי תחת פיקודו, פולארד נראה לו "לא יציב נפשית", ולכן הוא הדיח אותו מתפקידו כאנליסט, הסיר את הסיווג הביטחוני שלו והעביר אותו למשרד אחר. כמה שנים לאחר מכן, פולארד השיג מחדש את הסיווג והחל לרגל עבור ישראל.

"הק-ג-ב היה נטוע עמוק בתוך המוסד"

לדבריו האדמירל ברוקס, "הסובייטים זכו ביתרון אדיר כאשר פולארד מסר את המידע" לישראל. בכך, הוא חוזר על טענות שנשמעו בעבר, לפיהן ישראל העבירה את המידע לברית המועצות - בתמורה למתן אישורי יציאה לישראל לקבוצה של מסורבי עלייה. "הק-ג-ב היה נטוע עמוק בתוך המוסד באותה העת", אמר ברוקס בראיון. "בהתבסס על דרגת החדירה של הרוסים, יהיה זה מאוד, מאוד מוזר, אם הם לא השיגו גישה למודיעין הזה".

ברוקס הוא אחד משלושה אדמירלים בדימוס שב-1998 פרסמו מכתב ב"וושינגטון פוסט", שבו טענו כי פולארד אינו פטריוט שניסה לעזור לישראל. "האמריקנים לעולם לא ידעו שהוא הציע מידע מסווג לשלוש מדינות נוספות לפני שפנה לישראל, ושהוא הציע את שירותיו למדינה רביעית בזמן שריגל לישראל". לפי דיווחים זרים, פולארד הציע לרגל עבור דרום אפריקה, ארגנטינה וטאיוון, ועמד בקשר גם עם סוכנים מפקיסטן ומאיראן.

ברוקס אמר שהוא אינו מתנגד לשחרורו של פולארד או להמתקת עונשו. "לא אכפת לי באמת מה יקרה לו. הוא נשאר תקופה ארוכה במאסר", ציין. עם זאת, הוא הבהיר כי הוא מתנגד בתוקף למתן חנינה לפולארד, מכיוון "שאין לו שום מידה של חרטה או אשמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully