וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: יש קשר בין התחממות האקלים למלחמות אזרחים

דוח חריף של מומחים מתריע ששינויי מזג האוויר מצמצמים את מאגרי המזון והמים בעולם ועלולים לגרום, באופן לא-ישיר, לסכסוכים אלימים. "העניים יסבלו ראשונים, חייבים לפעול"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ההתחממות הגלובאלית מציבה סיכון גובה לבריאות האדם, לכלכלה העולמית ולמקורות המזון והמים של מיליארדי בני אדם - כך קובע דוח של האו"ם שפורסם הבוקר (שני). בפעם הראשונה אי פעם, האו"ם קושר בדוח בין שינויי האקלים לסיכון לביטחון האדם, שכן התמורות הללו "יכולות, גם אם באופן לא ישיר, להגביר את הסיכון לעימותים אלימים, כולל מלחמות אזרחים או אלימות פנים-קבוצתית".

מחברי הדוח מתריעים כי "הגרוע מכל עוד לפנינו", וכי העניים יסבלו יותר מכולם. "אין אדם אחד בכדור הארץ שלא יושפע מהשלכות השינויים באקלים", אמר בטוקיו ד"ר רג'נדרה פצ'אורי, יו"ר הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים, שזכה ב-2007 בפרס נובל לשלום יחד עם אל גור. עמיתו, כריסטופר פילד, אמר כי "שינויי האקלים מהווים אתגר של ממש. לדבריו, הסיכונים נעים בין מוות להפרעה לתנאי החיים באזורים הסמוכים למים ובאיים קטנים, בין היתר בשל סערות, הצפת ועלייה במפלס המים.

לקריאה נוספת
לא רק הקרחונים: גם השלג מפשיר בקצב מדאיג ביותר
מחקר: מפלס האוקיינוסים יעלה פי שלושה מהצפוי עד 2100

קרחון גדול צף באחד הפיורדים של איסלנד. רויטרס
מחברי הדוח קובעים בוודאות גבוהה שהאדם אחראי להתחממות הגלובאלית. קרחון מול איסלנד/רויטרס

הדוח קורא לממשלות העולם לפעול בהקדם, ומזהיר כי בני האדם הם ככל הנראה האחראים הראשונים להתחממות הגלובאלית. מדענים סבורים שמצב זה מחולל בצורת לצד מזג אוויר קר במיוחד. עם זאת, ממשלות רבות בעולם חוששות להשקיע הון במחקר, באמצעים למניעת הצפות או בפתרונות לאנרגיה מתחדשת (רב-שימושית), מכיוון שהן דורשות הוכחה מדעית נוספת לקיומה של ההתחממות הגלובאלית ולאחריותם של בני האדם בגרימתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מדענים שהיו מעורבים בכתיבת הדוח אמרו כי הם בטוחים יותר מאי פעם, בכך שהמין האנושי הוא המחולל העיקרי של ההתחממות הגלובלאית. הם מתריעים כי פליטת גזי החממה עלולה להימשך למשך מאות שנים. שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הצפוי לבוא היום לישראל, מסר הבוקר: "אלא אם נפעל באופן קיצוני ומהיר, חיינו נמצאים בסיכון. המדע מגלה לנו את זה, והכחשה של המדע היא רשלנות פושעת".

מספר המאמרים המדעיים העוסקים בהשפעות על האקלים הוכפל מאז שפורסם הדוח הקודם של האו"ם ב-2007. הדוח החדש מזכיר את המילה "סיכון" 230 פעמים, לעומת 40 פעמים בלבד בדוח הקודם. 300 מדענים השתתפו בכתיבת הדוח, המאגד 12 אלף מאמרים מדעיים בנושא שינויי האקלים. כמה מהם הביעו ספק במסקנותיו, בין היתר בשל העובדה שהטמפרטורות בעולם עלו בקצב איטי יותר בשנים האחרונות, חרף עליה בפליטת הגזים לשכבת האוזון. אחד מהם, פרופ' ריצ'רד טול מאוניברסיטת סאסקס באנגליה, עזב את המחקר בשבע שעברה, בטענה כי הדוח חריף מדי. בחודש ספטמבר יארח מטה האו"ם בניו יורק ועידה רמת דרג בנושא האקלים, הראשונה מאז 2009.

בצורת במחוז בוג'ונוגרו באינדונזיה. רויטרס
בצורת באינדונזיה, בחודש ינואר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully