וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחם קפץ על רימון ונהרג - משפחתו דורשת צל"ש

27.3.2014 / 8:00

קרוביו של חגי בר אוריאן, חייל גולני שב-1964 הצמיד רימון לגופו ונהרג כדי להגן על חבריו, מבקשים הכרה בגבורתו, לאחר שצנזורה הוטלה על הפרשה במשך השנים. "הכאב לא מרפה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משפחתו דורשת שיקבל צל"ש. בר אוריאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

50 שנה אחרי שהקריב את חייו למען חבריו, מבקשים בני משפחתו של חגי בר אוריאן, לוחם בגדוד 51 בחטיבת גולני, כי יכירו בפועלו ויעניקו לו צל"ש. בני משפחתו של אוריאן ומפקדיו בצבא באותם ימים, יחד ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' אורי שגיא, יגישו היום (חמישי) את הבקשה באופן רשמי לאלופה אורנה ברביבאי, ראש אגף כוח אדם בצה"ל.

אוריאן וחבריו לגדוד פעלו באוקטובר 1964 לפירוק רימוני יד בגזרת הר הצופים. אוריאן שירת במוצב על תקן חבלן גדודי, אחד מתוך 120 "נערי מלך" (כינוי לאנשי הסגל במובלעת על ההר – א"ב). במהלך העבודה, הופעל אחד הרימונים בטעות, נפל על הרצפה והחל להוציא עשן.

על פי מכתב של מפקדו, אוריאן הבין את המתרחש לנגד עיניו והתעשת מיד. הוא דחף את מפקדו כדי להקדימו לקחת את הרימון, ורץ מחוץ לבניין כשבידיו הפצצה המתקתקת. בני משפחתו טוענים כי על פי עדות חבריו ומפקדיו היו לאוריאן שתי הזדמנויות במהלך הריצה הקצרה לזרוק את הרימון שהופעל, אך בכל מקום עמדה קבוצת חיילים וחגי המשיך להחזיק ברימון. הוא הספיק לרוץ אתו לקצה הבניין, וכשראה שאין מקום בטוח להשליך אליו את הרימון – הוא הצמיד אותו לגופו, ונהרג. מפקדיו העידו כי "חגי בר אוריאן מת מות גיבורים".

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
"בלקהוק" של צה"ל ביצע נחיתת חירום בשטחי הרשות
פריטים הקשורים לטייס שנעדר 52 שנה נמצאו
דיווח: צה"ל הרג מבריחים ממצרים לעזה ששטו בסירות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעולם לא זכה לקבל ההכרה על מעשה הגבורה". בר אוריאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפוסט שהעלו בני משפחתו לפייסבוק נטען כי יש בידיהם מסמך צבאי שחתום על ידי מפקד מגדוד 51 בחטיבת גולני, מפקדו הישיר מיכאל פייקס, שמאשר את השתלשלות האירוע הטראגי. לטענתם, במעשה גבורה זה הציל אוריאן את חבריו ממוות ודאי. "הבניין היה בניין התחמושת של המוצב, פיצוץ הרימון בתוך המבנה היה גורם לנפגעים רבים ולהרס רב", נכתב בפוסט של בני המשפחה.

"הבסיס בהר הצופים היה בסיס סודי, החיילים והשוטרים היו מחויבים לשמור על סודות המדינה, ועל המקרה של חגי הוטלה צנזורה כבדה. המדינה הסתירה את מעשה הגבורה כדי להסתיר למעשה את אופי הפעילות, הנשק והתחמושת שהחזקנו בהר הצופים. הצלחנו להבריח להר מרגמות, תותחים, רימונים ומקלעים. כל התחמושת והנשק עזרו רבות לכוחותינו להגן על הגבול הצפוני של ירושלים בזמן מלחמת ששת הימים. היום החיסיון כבר הוסר, כל מה שקרה בהר הצופים ידוע לכול. אבל רק הסיפור של חגי עדיין לא נודע. בגלל שסיפור זה מעולם לא סופר, חגי בר אוריאן מעולם לא זכה לקבל ההכרה על מעשה הגבורה".

יובל שנים לאחר מכן, בני משפחתו של אוריאן דורשים הכרה מהממסד, ומביאים דוגמאות לחיילים נוספים להם הוענקו עיטורים לאחר מותם. "אנו כן מבקשים הכרה במעשה הגבורה", אמרו בני המשפחה. "כולכם מכירים את גיבורי ישראל נתן אלבז (לו הוענק 'עיטור המופת') ורועי קליין (לו הוענק 'עיטור העוז'), שהצמידו רימונים לגופם והצילו את חבריהם לנשק. גם סיפורו של חגי בר אוריאן ראוי שיסופר. הכאב בנפילתו מלווה אותנו בכל יום, והצער הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו. גם ברבות הימים חוסר ההכרה בגבורה לא מרפה מאיתנו".

מדובר צה"ל נמסר: "המקרה המדובר נמצא בבחינת הגורמים הרלוונטיים והתשובה תימסר במישרין לידי המשפחה".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully