וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא ויתר על "שטיפת מוח צה"לית" למתגייסים חרדים

25.3.2014 / 11:28

הישג למלחמת החרדים נגד הגיוס: בניסיון למנוע קרע עם ההנהגה החרדית המתונה, הוחלט בצה"ל לוותר על התכנית לכפות על חרדים להאזין להרצאות על צה"ל במרכז המיון בבקו"ם

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
מנסים "להרגיע את השטח". חרדים בלשכת הגיוס/יותם רונן

אחרי הכישלון במאבק נגד הסנקציות הפליליות, החרדים רושמים הישג במלחמתם נגד הגיוס: בצה"ל הוחלט לוותר, לפחות באופן חלקי, על התכנית להקמת מרכז מיון לחרדים (ממ"ח), שנועד לסקור לפני המתייצבים בבקו"ם את האפשרויות להשתלבותם בצה"ל ובשירות התעסוקה. ההחלטה נועדה למנוע קרע בין צה"ל והמדינה לבין ההנהגה החרדית המתונה, שהצהירה כי תקצין את המאבק ואף איימה לאסור באופן גורף את התייצבותם של בחורי הישיבות בלשכות הגיוס.

עוד על גיוס חרדים:
האופוזיציה החרימה, הקואליציה אישרה את חוק הגיוס
30% מהיהודים בישראל: מאוחר מדי לגייס חרדים
מאות אלפי חרדים נגד הגיוס: "נתניהו - אחשוורוש"

בימים האחרונים ניהלו גורמים פוליטיים וצבאיים שיחות עם רבנים ועם פוליטיקאים חרדים בניסיון "להרגיע את השטח ולמנוע הקצנת עמדות במגזר החרדי נגד הגיוס וההשתלבות בשוק העבודה". בין היתר, מי שניהל את השיחות עם החרדים הם ראש חטיבת התכנון ומנהל כוח האדם בצה"ל תא"ל גדי אגמון וח"כ איילת שקד (הבית היהודי).

"מעוניינים בשילוב בוגרי הישיבות בצבא"

ההחלטה לוותר על מרכזי המיון אין משמעותה גניזת התכנית כולה. משיחות עם החרדים עולה כי הממ"חים יוקמו כמתוכנן, אך המתייצבים הצעירים לא יחויבו להיכנס אליהם. נוסף על כך, יקבל המרכז המכונה כיום "מרכז מיון חרדי" שם מתון יותר, בניסיון שלא לשדר מסר של גיוס בכפייה. "הצבא והממשלה מעוניינים בשילובם של בוגרי הישיבות בצבא ובשוק העבודה", טענה ח"כ שקד בשיחה עם וואלה! חדשות. "בעקבות התנגדות ההנהגה החרדית לממ"ח, הסכימו הצבא ומשרד הכלכלה שתהליך הפטור והדיחוי ייעשו בצורה הרגילה, ללא סרטים או פעילויות נוספות. יהיה מתקן נפרד, לבקשת החרדים, שבו יוכלו לקבל את הפטור".

לפי התכנית המקורית, היו בחורי ישיבה בגיל גיוס אמורים להתייצב בלשכות הגיוס, ולאחר הליך מסוים לעבור בממ"ח שבו ישמעו הרצאות ויוצג להם סרטים על אודות מסלולי הצבא והתעסוקה, תכנית שהייתה עשויה להוביל להקצנה בקרב הזרם החרדי המתון ואף למרי אזרחי. ח"כ אריאל אטיאס (ש"ס), אחד מנציגי החרדים בוועדת שקד, שעסקה בחוג הגיוס, סבור כי השיחות המתנהלות בימים האחרונים בין גורמים צבאיים לפוליטיקאים החרדים נועדו להרגיע את השטח בניסיון למנוע את ההקצנה הזו. "הצבא רוצה שייתנו לו לעבוד בשטח", טען אטיאס. "החוק מבקש יעדי גיוס ולא מנופי לחץ על חרדים כדי שיתגייסו, ואם צה"ל רוצה לשדר אמינות – הוא חייב להרגיע את האש בשטח".

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. יואב דודקביץ'
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בירושלים בתחילת החודש/יואב דודקביץ'

להוראה שלא לחייב את בחורי הישיבות להיכנס אל מרכזי המיון יש גם משמעות פנים-חרדית: מדובר בהישג לרב אהרון שטיינמן, המנהיג המרכזי של הזרם החרדי-ליטאי, שמולו מתמודד הרב שמואל אוירבך מירושלים על ההנהגה. האחרון הוביל עד כה קו לוחמני נגד הגיוס ואסר על תלמידיו לפני יותר משנה להתייצב בלשכות הגיוס. אילו מרכזי המיון היו פועלים במתכונתם המקורית – גם שטיינמן היה אוסר את התייצבות תלמידיו. ההחלטה של צה"ל לגנוז את התכנית במתכונתה המקורית מאפשרת לו להישאר בעמדתו ולא להיגרר אחר הוראתו של אוירבך.

כך לדוגמא, פרסם בסוף השבוע הביטאון הליטאי "יתד נאמן", המייצג את דעתו של הרב שטיינמן, כתבה נגד הממ"ח וכינה אותו "מסלול מיסיונרי". בעיתון נכתב כי "מדובר בתכנית מיסיונרית ממש וכל הבא בשערי הממ"ח, שבהקמתו הושקעו למעלה מעשרה מיליון שקלים, יעבור שטיפת מוח ארוכה שתחזור על עצמה בכל התייצבות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל יעמוד בהחלטות הממשלה לגיוס חרדים בהתאם להיקפים שנקבעו, תוך ניהול דיאלוג המאפשר מענה לצרכים הייחודים של האוכלוסייה החרדית. על פי חוק, יזומן מי שמוגדר במעמד 'תורתו אומנותו' כדי לאפשר לו להתגייס או לדחות את שירותו. הטענות כי תהליכי הגיוס מתכוננים להתבצע בכפייה באמצעות המרכז למיון חרדים אינן נכונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully