וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30% מהיהודים בישראל: מאוחר מדי לגייס חרדים

פרופ' אפרים יער ופרופ' תמר הרמן

11.3.2014 / 10:34

הממשלה תביא מחר את חוק הגיוס החדש לאישור הכנסת, אולם מסקר "מדד השלום" עולה כי 33.5% מהציבור היהודי סבורים שאין בו צורך. עם זאת, 62% מהיהודים תומכים בשינוי המצב

כ-30% מאזרחי ישראל היהודים סבורים כי אחרי כל כך הרבה שנים ונוכח המספרים הגדולים שלהם, מאוחר מדי כבר לשנות את המצב שבו החרדים אינם משרתים בצה"ל – כך עולה מסקר "מדד השלום" שמפרסם היום (שלישי) מכון גוטמן של המכון הישראלי לדמוקרטיה ותכנית אוונס לגישור ופתרון סכסוים של אוניברסיטת תל אביב. מנגד, ישנו רוב גדול (68.5%) שאינו מסכים לעמדה זו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר מתפרסם בעוד שבכנסת יעלה היום חוק השוויון בנטל לדיונים לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית לאחר שהושגה הסכמה בוועדת שקד על מתווה הגיוס לפיה החל משנת 2017 יצטרכו להתגייס כ-74% מבחורי הישיבות, שהם כ-5,200 חרדים בכל שנתון. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לזו החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות כגון מאסר. כמו כן, במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו בקואליציה, יוארך שירות בני ישיבות ההסדר, מ-16 ל-17 חודשים.

עוד עולה מהסקר, כי שליש מהנשאלים (33.5%) סבורים, שלמעשה אין מקום לחוק גיוס חדש, והם מסכימים כי המצב לפיו חרדים אינם חייבים בגיוס, בני ישיבות ההסדר משרתים שירות מקוצר והשאר חייבים בשירות מלא – יישאר על כנו. מנגד, 62% מהנשאלים, כולם יהודים, מעוניינים בשינוי המצב הקיים.

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. יואב דודקביץ'
62% מהנשאלים עדיין מאמינים שאפשר לשנות את המצב/יואב דודקביץ'

סקר מדד השלום נערך בתאריכים 3-4 במרץ בקרב 603 מרואיינים בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית היא בשיעור 4.1% וברמת ביטחון של 95%.

מדד השלום הוא פרויקט סקרי דעת קהל חודשיים מתמשך שהחל ביוני 1994. המדד נועד לעקוב באופן שיטתי ולאורך זמן אחר המגמות הרווחות בדעת הקהל בארץ ביחס לקונפליקט הישראלי-ערבי/פלסטיני ונושאים נוספים המעסיקים את החברה הישראלית. נתוני המדד נאספים מדי חודש בסקר טלפוני, המבוסס על מדגם הסתברותי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל. המדד נערך על ידי פרופ' אפרים יער-יוכטמן מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה.

לצפיה במדדי השלום לאורך השנים לחצו כאן

המכון הישראלי לדמוקרטיה בפייסבוק

לאתר תכנית אוונס לגישור ופתרון סכסוכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully