וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני כבש את הבחירות בצרפת: "כוח אדיר"

24.3.2014 / 9:57

הסוציאליסטים נחלו מפלה בבחירות המקומיות, ואילו מפלגת "החזית הלאומית" של מארין לה פן זכתה להישגים גדולים ברקע המאבק באבטלה ושנאת המהגרים. ההכרעה בפריז - בשבוע הבא

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית" זכתה להישגים משמעותיים בבחירות המקומיות שנערכו אתמול (ראשון) בצרפת. המפלגה כבשה את השלטון בהנין בומון, מעוז סוציאליסטי בצפון המדינה עליו נאבקה במשך שנים רבות, וצפויה לרשום הישגים נוספים גם בסיבוב השני של הבחירות שייערך בשבוע הבא, באזורי תעשייה ובכפרים קטנים, שתושביהם סובלים מאבטלה קשה.

מועמדי המפלגה, שבראשה עומדת מארין לה פן, זוכים להישגים נאים גם במועצות מקומיות בעוד שש ערים. לא ברור אם ההישגים הללו אכן יתרגמו לתוצאות ממשיות בתום הסיבוב השני, אך עדיין מדובר באיתות אזהרה למפלגות הגדולות, שכן "החזית הלאומית" מעולם לא זכתה בהישג גדול כזה בבחירות מקומיות.

בחירות מקומיות בצרפת. 23 במרץ 2014. רויטרס
יו"ר "החזית הלאומית", מארין לה פן, אמש בפריז/רויטרס

שיעור ההצבעה צנח לשפל של כל הזמנים ועמד על 65% בלבד. אדישות הבוחרים נובעת כנראה מתיעוב לשתי המפלגות הגדולות: המפלגה הסוציאליסטית של הנשיא פרנסואה הולנד, הנתפסת כמסואבת, ושאינה מצליחה לזכות בתמיכה רחבה בציבור גם שנתיים אחרי הבחירות הכלליות; ומפלגת הימין-מרכז (UMP), שעסוקה בקרבות הנהגה מרים, ושמתמודדת עם שערוריות פליליות של היו"ר לשעבר, ניקולא סרקוזי.

הסוציאליסטים ספגו מהלומה קשה בבחירות, וקיבלו 38% בלבד מכלל הקולות. מפגלת הימין-מרכז זכתה ב-47%. אנשי "החזית הלאומית" קיבלו כ-6% מהקולות - שיעור גבוה, יחסית לעובדה שהמפלגה הציבה 600 מועמדים על 36 אלף מושבים ברחבי המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא צרפת פרנסואה הולנד במסיבת עיתונאים בארמון האליזה. פריז, 14 בינואר 2014. AP
שפל חסר תקדים בתמיכה הציבורית. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד/AP

חברי מפלגתו של הנשיא הולנד, השולטים בכל מוסדות השלטון, ציפו להחזיק בשנים הבאות גם בבירה פריז. עם סגירת הקלפיות התברר כי מועמדת המפלגה, אן אידלגו, שהובילה ב-3% בסקרים המקדימים על יריבתה מן הימין, נטלי קוסיוסקו-מוריזה, דווקא מפגרת מעט אחריה. ואולם, פרשנים צופים שבסיבוב השני, אידלגו תוכל לגבור על יריבתה המקורבת לסרקוזי, וידועה בראשי התיבות נק"מ.

שתי המועמדות הבטיחו לנקות את פריז מזיהום האוויר החמור שמטריד את תושביה בתקופה האחרונה, ליצור ראות ירוקות חדשות ולהפוך את העיר לבטוחה יותר למחייה. אידלגו תומכת באיגודי העובדים, ואילו קוסיוסקו-מוריזה נחשבת למעין מורדת בתוך מפלגתה, ומנסה לדחוף אותה לעבר המרכז.

ראש הממשלה, ז'אן מארק אירו, קרא לבוחרים מכל קצוות הקשת הפוליטית להצביע לכל מועמד שיוכל להביס את אנשי "החזית הלאומית" בסיבוב השני, שייערך ביום ראשון הקרוב. מנהיגת הימין הקיצוני לה פן שללה ברית מקבילה עם הימין המתון, גם אם הדבר יסייע לה לזכות בנתח גדול יותר מהקולות. "ההישג שלנו מרשים כפי שהוא", אמרה.

בחירות מקומיות בצרפת. 23 במרץ 2014. רויטרס
הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי ורעייתו קרלה ברוני, אתמול בפריז/רויטרס

בשנים האחרונות, מארין לה פן דאגה להיפטר מהסממנים הנאו-נאציים של המפלגה שייסד אביה, ז'אן מארי לה פן, ומיקדה את מצע הבחירות שלה באיבה לגוש האירו, בשנאה למהגרים וברצון להתנער מ"פוליטיקאים מהדור הישן", שלטענתה תורמים לאבטלה. היא זוכה לתמיכה גם ממועמדים זוטרים מהימין ומהשמאל, שמקווים להתברג ברשימתה לקראת הבחירות הכלליות בצרפת ב-2017.

"זה הקץ של עידן שתי המפלגות הגדולות", אמרה לה פן אמש. לדבריה, התמיכה ב"חזית הלאומית" גדלה מיום ליום. "אנחנו כוח אדיר, לא רק ברמה הלאומית אלא גם ברמה המקומית", סיכמה.

בחירות מקומיות בצרפת. 23 במרץ 2014. רויטרס
מועמדת המפלגה הסוציאליסטית בפריז, אן אידלגו/רויטרס
בחירות מקומיות בצרפת. 23 במרץ 2014. רויטרס
נציגת הימין-מרכז, נטלי קוסיוסקו-מוריזה, או NKM/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully