וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של קצין האיסוף: ירי דו-צדדי שני תחת המג"ד

21.3.2014 / 8:46

תחקיר האירוע שבו נורה למוות סרן טל נחמן מעלה שורת כשלים – בהכנות, בתפקוד הכוח ובהחלטה לפתוח באש. מפקד גדס"ר גבעתי היה מעורב באירוע דומה. "אין מנוס ממסקנות אישיות"

סרן טל נחמן, שנהרג הלילה מירי צה"ל במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה. ינואר 2014. מתוך עמוד הפייסבוק, אתר רשמי
"עדיין ממתינים לתחקיר המבצעי המלא". סרן טל נחמן/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הטיל לפני למעלה מחודש על מפקד בית הספר לחי"ר, אלוף-משנה מרדכי כהנא, את חקירת האירוע שבו נורה למוות סרן טל נחמן, מפקד בחיל האיסוף הקרבי, מאש צה"ל בפעילות מבצעית ברצועת עזה. ממצאי התחקיר, כפי שפורסמו לראשונה בוואלה! חדשות, העלו שורה של ליקויים חמורים בהכנת הכוח ובתפקודו בזמן האירוע.

מעדויות של לוחמים בפלוגת החה"ן (חיל ההנדסה) בחטיבת גבעתי עולה כי ההכנה הייתה לקויה, הפקודות לא ברורות, והתפקוד בשטח היה בעייתי. על אף שהרמטכ"ל הקציב לאל"מ כהנא לא יותר משבוע ימים להציג בפניו תחקיר, הוא נמשך למעלה מחודש וטרם הסתיים. עיקרי ממצאיו הופצו בקרב מפקדים, ואילו בני משפחתו של נחמן עדיין ממתינים לתחקיר המלא. האם סימה נחמן אמרה אמש לוואלה! חדשות: "אנחנו עדיין ממתינים לתחקיר המבצעי המלא. אנחנו ממתינים בסבלנות רבה. לנו נאמר שהתחקיר עוד לא נגמר".

על תאונת האימונים שבה נהרג סרן טל נחמן:
לוחמים: הכנה לקויה באירוע שבו מת קצין מאש צה"ל
אביו של סרן טל נחמן: "הוא מת לשווא"
"ישנתי במיטה של בני כי הרגשתי שמשהו רע קרה"

קברו  של טל נחמן, שנהרג הבוקר מירי צה"ל במהלך אימון בצפון רצועת עזה. ינואר 2014. יותם רונן
הלווייתו של נחמן, בחודש שעבר/יותם רונן

כבר בתחילת התחקיר התברר כי מדובר באירוע ירי דו-צדדי שני שבו מעורב מפקד גדוד הסיור (גדס"ר) גבעתי, סגן-אלוף אלי ג'ינו. הקצין המוערך היה מפקד מחזור בבסיס האימונים של החטיבה כאשר החייל עומרי שושן נהרג מירי בגבו בתרגיל באש חיה בהר קרן. חיילי הגדס"ר סיפרו כי עם כניסתו לתפקיד של מפקד החטיבה, אלוף-משנה עופר וינטר, הוא שם דגש מיוחד על אירועי הדו"צ (ירי דו-צדדי) וקבע כי "אצלנו לא יהיו אירועי ירי דו-צדדי". גורמים בגדוד הסיור אמרו כי "הקצינים, מפקד פלוגת החה"ן ובטח מפקד הגדס"ר מסתובבים עם תחושת כישלון". באוגדת עזה העריכו בתחילת השבוע כי לא יהיה מנוס מצעדים פיקודיים נגד המעורבים, וכפי הנראה הדבר יסתכם בהדחת מפקד פלוגת חיל ההנדסה.

כמו כן, כפי שפורסם בוואלה! חדשות, נמצא כי לפני שיצאו לוחמי פלוגת החה"ן של גבעתי יחד עם לוחמי חיל האיסוף הקרבי, פנו מפקד מפלוגת החה"ן למפקדיהם ואמרו כי הם אינם מוכנים למשימה. באופן שאינו משתמע לשתי פנים הם קיבלו הארכת זמן ומסר ענייני: "אל תצא לביצוע המשימה עד שלא תרגיש מוכן". בפועל, ההכנות היו לקויות ולא ענו לצורך המבצעי למשימת איסוף המודיעין על אף שמדובר במשימה שגרתית באוגדת עזה. בנוסף לכך ומסיבה לא ברורה, הוחלט כי מי שיפקד על המשימה יהיה כוח מחיל האיסוף הקרבי ולא הכוח של פלוגת החה"ן של חטיבת גבעתי, באופן המנוגד לנהלים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פריקת נגמ"שים ליד הגבול, ותיירי מלחמה ליד גבול עזה, נובמבר 2012. דרור עינב
ברגע האמת, הכוח נכשל כשהיה צריך לזהות את הכוח מולו". למצולם אין קשר לנאמר בידיעה/דרור עינב

מהתחקיר עולה כי לא הועברה קבוצת פקודות (קפ"ק) משותפת ללוחמי האיסוף הקרבי ולחיילי גדוד הסיור של גבעתי, ולכן החבירה וההזדהות בין הכוחות לקו בחסר. "ברגע האמת, הכוח של גדס"ר גבעתי נכשל במשימה ברגע שהיה צריך בנוהל פשוט לזהות את הכוח מולו", אמר גורם באוגדת עזה. החייל שירה בשוגג בסרן נחמן – ואשר נזקק לטיפול נפשי ממושך בעקבות זאת – העיד כי זיהה באופן מפורש דמות חשודה לבושה בגדים לבנים על גבי הנגמפו"פ, הכלי הקרבי המשוריין שממנו פעלו חיילי חיל האיסוף הקרבי, וכי ירה לאחר שצעק "עצור והזדהה, עצור והזדהה". הקצין על הנגמפו"פ הרים את ידו לאחר שסונוור מפנסי הכלי המשוריין, אך זה היה מאוחר. לוחם פלוגת החה"ן חשש מהרמת היד וירה לעברו שני כדורים. הקצין נפל לתוך הסיפון התחתון תוך שחייליו זועקים "חדל ירי. תפסיקו לירות. ירי דו"צ, ירי דו"צ".

התחקיר התמקד בעיקר בהכנות שנעשו לכוח, בתהליך קבלת ההחלטות בשילוח המשימה אל השטח ובהחלטה לפתוח באש. מעדויות המפקדים והלוחמים התברר כי החייל היורה הצטרף ברגע האחרון למשימה ולא נכח בתדרוך הבסיסי לפני שילוח המשימה. הלוחמים הדגישו בתחקירים ולאחר מכן כי היו נתונים ללחץ כבד מצד המפקדים, שהתריעו מספר רב של פעמים על אפשרות של יציאת מחבלים ממנהרה וחשש מחטיפה. לדבריהם, המתח שנוצר כתוצאה מכך השפיע מאוד ברגע האמת. חקירת מצ"ח בנושא טרם הושלמה, וממצאיה טרם הועברו לידי הפרקליטות הצבאית.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully