וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמיד חשבנו שהמשטר האיראני קשור לרצח היהודים"

21.3.2014 / 0:04

אחרי פתרון התעלומה וההודעה ש-8 יהודים איראנים נרצחו בדרך ארצה, אמר גורם לשעבר במוסד: "משטר האיתוללות ממשיך לרדוף את מתנגדיו, ומפעיל תעמולה כלפי היהודים במדינה"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: יותם בן-דוד

מוקדם יותר באה לקצה, באופן חלקי אמנם, תעלומה בת 20 שנה - כשהמוסד הודיע ששמונה יהודים איראנים נרצחו בדרכם לישראל בשנות ה-90, אולם גם כעת עדיין לא ברור לחלוטין מי ביצע המעשה. ההערכה הרווחת היא שמשטר האיתוללות הוא שעומד מאחורי הרצח.

הסיפור מתחיל כאמור לפני שני עשורים, שעה שיהודים איראנים, בכמה קבוצות נפרדות, ניסו לברוח מאיראן דרך הגבול למדינות שכנות. חלקם עשו זאת בסיוע קהילת המודיעין וחלקם בחרו לעשות זאת באופן עצמאי במספר נתיבים - דרך טורקיה ופקיסטן. באחד המקרים, נעלמו 11 יהודים וגורלם לא נודע במשך שנים. ראשי הקהילה האיראנית בארץ וגם באיראן לא הרפו מהנושא והשקיעו משאבים רבים כדי להתחקות אחר גורלם.

במקביל, גם המדינה התגייסה לאיתור הנעדרים באמצעות המוסד. "מאז קבלת הידיעה על האירוע, תמיד היה גורם במוסד שעסק באיתור פיסות מידע על גורל היהודים שנעלמו במסע הבריחה מאיראן", אמר לוואלה! חדשות בכיר לשעבר במוסד שהבהיר כי המאמץ של גוף הביון היה משמעותי.

עוד בוואלה! חדשות
שביתת עובדי משרד החוץ: "טרור על גב של תינוקות"
בתום שעות של חקירה: בניהו ווינר שוחררו למעצר בית
מפקד כלא עופר שחרר עציר בטעות – והועבר מתפקידו

לאחרונה, קיבלו גורמי המודיעין מידע ממקור מהימן המעורה בפרטים ולפיו אותם יהודים נתפסו במהלך הבריחה ונרצחו. בעקבות המידע, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו למוסד להעמיק את החקירה על היעלמותם של ה-11. ראש המוסד תמיר פרדו קיבל את המשימה והארגון הביא לפריצת דרך מודיעינית אשר אפשרה לקדם את הפרשה לקראת סיומה.

"לאתר יהודים באזור מאוד מורכב"

"ההערכה הייתה שמי שעומד מאחורי רציחתם הוא המשטר האיראני, אף שמעולם לא נפסלה האפשרות שמדובר באלו שהבריחו את היהודים. אלה היו אנשים מפוקפקים שייתכן וחמדו בכבודה האישית של היהודים, ורצחו אותם בדרך לגבול - או מסרו אותם לידי משמרות המהפכה", אמר איש המוסד לשעבר, שהוסיף כי למרות הכול, ובזכות המידע שמלמד כי הם מתים, ישנה סגירת מעגל - לפחות עבור המשפחות של הנעדרים. "זו הייתה משימה חשובה וערכית לאתר את גורל היהודים שאבדו באזור מאוד מורכב".

לטענת הגורם, גם היום ממשיך המשטר האיראני לרדוף את מתנגדי השלטון, אך במקביל מבצע "פעולות תעמולה" בקרב אנשי הקהילה היהודית במדינה. "מעת לעת אני שומע על יהודים שמוזמנים על ידי משמרות המהפכה לאיספהאן לביקור במכון מחקר של האייתולות. הם זוכים שם לאירוח כיד המלך וחוזרים נפעמים. זו אינה אלא דרך מתוחכמת עבור האיראנים לקנות את לב המערב", אמר וסיכם: "האיראנים היו ונשארו מסוכנים".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 22:21)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully