וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי חרדים הפגינו נגד הגיוס: "מחכים למשטרה"

19.3.2014 / 19:48

מעצרו בפורים של בחור ישיבה מאשדוד שהתעלם מצווי זימון לצבא, הוציא שוב את ההמונים לרחובות בעשרה מוקדים שונים ברחבי הארץ. "שרדנו את תאי הגזים - נעבור גם את הציונות"

צילום: שי מכלוף, מור שאולי, חדשות 24, עריכה: טל רזניק

אלפי חרדים, תלמידיו של הרב שמואל אוירבך, ממנהיגי הזרם החרדי-ליטאי, הפגינו הערב (רביעי) ברחבי הארץ נגד חוק הגיוס. ההפגנות מתקיימות בעשרה מוקדים ברחבי הארץ, בין השאר בירושלים, בני ברק, בית שמש, אלעד ואשדוד. המפגינים נושאים שלטים עם סיסמאות שונות, בהן: "עברנו את פרעה, את מסעות הצלב ואת האינקוויזיציה, שרדנו את תאי הגזים - נעבור גם את הציונות", ו"משטרת ישראל, גם אני מחכה לכם ב-03:00 לפנות בוקר. אין צורך באזיקים". בירושלים, שרפו עשרות חרדים פחי אשפה ויידו אבנים על אוטובוסים וכלי רכב פרטיים. כוח משטרה פיזר אותם תוך שימוש במכליות להתזת מים, ועצר את אחד המתפרעים.

חוק הגיוס - כותרות נוספות:
בלי אופוזיציה: חוק הגיוס אושר בכנסת
עלייה מדאיגה בתקיפות ואיומים נגד חיילים חרדים
תרחישי האימה: כשהחרדים יעזבו את הארץ | דעה

מפגינים חרדים חסמו כעת את רחוב בר אילן והציתו פחים, ירושלים.. דוד פרל, חדשות 24
חרדים מפגינים ברחוב בר אילן בירושלים, הערב/חדשות 24, דוד פרל
עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. עומר מירון
"צריך להשמיע קול מחאה". חרדים מוחים נגד הממשלה בירושלים/עומר מירון

ההפגנות הערב מתקיימות תחת הכותרת הכללית של "חוק הגיוס", אולם המניע העיקרי שהוציא את ההמונים לרחובות הוא מעצרו של יעקב ישראל פז, בחור ישיבה מאשדוד שנעצר במהלך חג הפורים בשל שתיית אלכוהול מרובה. פז נפל ושכב על המדרכה בכניסה לעיר מגוריו אלעד. שוטרים שהוזעקו למקום לקחו אותו לבדיקה, במהלכה התברר כי הוא התעלם מצווי זימון לצה"ל. לכן, הוא הועבר למשטרה הצבאית שהעמידה אותו למשפט בבית הדין הצבאי ביפו, שם נשפט לעשרה ימי מאסר.

"אנחנו חושבים שהוא לא היה צריך להתייחס לצווי הזימון מצה"ל, כי זה מה שהרבנים שלו הורו לו לעשות, והוא לקח בחשבון שזה מה שעלול לקרות", אמרה לוואלה! חדשות ענת פז, אמו של העצור. פז התייחסה גם למאבק החרדי בכללותו נגד הגיוס, וטענה כי היא סבורה שהוא מוצדק. "צריך להשמיע קול מחאה", הבהירה, אך הוסיפה כי היא חוששת שהדבר "יוביל למלחמת אחים מיותרת. זו מדינה דמוקרטית ולכל אחד יש את דרך החיים שלו. חבל שכך מתנהלים הדברים".

המאבק יחריף בקרוב?

ההתעלמות מצווי זימון לצה"ל היא צעד ששנוי במחלוקת בחברה החרדית. רוב ההנהגה החרדית, בהם הרב אהרון שטיינמן, המנהיג המרכזי של הציבור הליטאי, מורים לתלמידיהם להיענות לצווי זימון ולהתייצב על פי דרישות הצבא בלשכות הגיוס. מנגד, הרב שמואל אוירבך, המתחרה מולו על ההנהגה החרדית ונחשב למוביל קו קיצוני יותר במאבק, מורה לתלמידיו לא לשתף פעולה עם הצבא כלל.

להפגנות המתקיימות הערב יש השפעה רבה על האווירה הכללית ברחוב החרדי. בעוד גורמים בסביבתו של הרב שטיינמן אינם מעוניינים להחריף את המאבק, גורמים חסידיים דוחפים דווקא להקצנתו והם צפויים להחליט על צעדים נוספים בימים הקרובים.

יאיר אלטמן השתתף בהכנת הידיעה

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully