וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גילוי גלי הכבידה - בסקאלה של פרס נובל"

שירה גינוסר

18.3.2014 / 0:20

חשיפת התגלית שמאששת את תיאוריית המפץ הגדול קידמה את האנושות צעד נוסף בהבנת היקום, אך לדברי מומחים, "אנו בקצה גבול היכולת להביט אל העבר. לא ניתן להביט רחוק יותר"

הטלסקופ הענק BICEP בקוטב הדרומי קלט הדים מהמפץ הגדול. מרץ 2014. האתר הרשמי של אוניברסיטת הרווארד, אתר רשמי
הטלסקופ שגילה את גלי הכבידה באנטארקטיקה/אתר רשמי, האתר הרשמי של אוניברסיטת הרווארד

חשיפת גלי הכבידה שנוצרו לאחר מפץ הגדול היא "גילוי חשוב ביותר בקוסמולוגיה, בסקאלה של פרס נובל" – כך אמר אמש (שני) פרופסור אבישי דקל, אסטרופיסיקאי וקוסמולוג ממכון רקח לפיסיקה שבאוניברסיטה העברית בירושלים בעקבות פרסום התגלית של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, שמאששת את מודל האינפלציה הקוסמולוגית, לפיו מיד לאחר היווצרות היקום – לפני כ-13.7 מיליארד שנים, הוא התרחב בשבריר שנייה מנקודה בודדת לגודלה של גלקסיה בינונית. "התצפית מאששת גם את תנאים להיווצרות של צפיפות גבוהה אחרי המפץ הגדול, שבהם הכבידה חזקה בנוסף לאפקטים קוואנטיים חזקים", הסביר פרופ' דקל.

עוד בוואלה! חדשות:
פוטין חתם על צו המכיר בקרים כמדינה ריבונית
פרסום ראשון: לוחמי חיזבאללה חדרו מאות מטרים לשטח ישראל
"מחר יהיה חשוד-לרגע חדש": שליח וואלה! במלזיה מדווח

לדבריו, "על פי המודל הסטנדרטי של הקוסמולוגיה, שבריר שנייה לאחר המפץ הגדול, היקום עבר התפשטות אינפלציונית שבה הוא התנפח בעשרות סדרי גודל ביחס לגודלו המקורי. מודל האינפלציה נהגה כמודל תיאורטי ב-1980 על מנת להסביר בעיות בסיסיות בקוסמולוגיה - כמו מדוע היקום אחיד בממדים גדולים, מדוע ניתן לתאר את המרחב באמצעות גיאומטריה אוקלידית ללא עקמומיות גדולה וכיצד נוצרו התנאים שהובילו להיווצרות מבנים ביקום, כמו גלקסיות, ובסופו של דבר היווצרות החיים. עד עתה לא היו הוכחות נסיוניות למודל האינפלציה".

האות העתיק ביותר מהיקום

פרופ' דקל הסביר כי מיד לאחר המפץ הגדול, נוצרו תנאים לקיום צפיפות רבה ביקום. "כוחות הכבידה היו חזקים מאוד, אך בשל הצפיפות גם ההשפעה של תורת הקוואנטים (המתייחסת להתנהגות הפיזיקה בסדרי הגודל הקטנים ביותר) היו חזקים מאוד. תורת היחסות של איינשטיין בדרך כלל שולטת ביקום המאקרוסקופי, ותורת הקוואנטים בדרך כלל שולטת בעולם המיקרוסקופי. אבל ביקום המוקדם ההנחה היא ששניהם פעלו יחד, ואיננו יודעים איך לטפל בהם יחד - אלה תנאים של כבידה קוואנטית". פרופ' דקל הסביר כי בתנאים אלה, אמורים להיווצר גלי כבידה, שנעים מאז ועד היום ביקום, מכווצים ומרחיבים את המרחב לסרוגין. "טרם התגלו גלי הכבידה הללו באופן ישיר".

גלקסיה ספירלית. נאס"א, אתר רשמי
"קצה גבול היכולת להביט אל העבר"/אתר רשמי, נאס"א

"כ-380 אלף שנים אחרי המפץ הגדול, כלומר לפני כמעט 13.7 מיליארד שנים, נוצרה קרינת הרקע הקוסמית. היא נפלטה אז מאטומים ברחבי היקום, נעה מאז בכל היקום, וניתן כיום לקלוט אותה כגלי מיקרו, המגיעים מכל עבר. "הקרינה התגלתה ב-1965, זהו האות העתיק ביותר שניתן לקלוט ביקום. מקרינת הרקע הקוסמית אנו לומדים על תכונותיו היסודיות של היקום", אמר פרופ' דקל. לדבריו, "התגלית החדשה מראה כי האור של קרינת הרקע הקוסמית מקוטב, כלומר עבר פולריזציה כפי שאור השמש עובר דרך משקפי פולארויד. אופי הקיטוב הוא אופייני לקיטוב שנגרם על ידי האינטראקציה של גלי הכבידה עם קרינת הרקע הקוסמית. הקיטוב הזה הוא אפקט חלש מאוד וקשה מאוד לגילוי — לכן הוא לא נמדד עד היום. עתה הוא נמדד בטלסקופ ייעודי לכך באנטארקטיקה. למעשה, זהו גילוי של אותם גלי כבידה ראשוניים שנוצרו ביקום המוקדם בתחילת האינפלציה, ולכן זהו אישור נסיוני ראשון למודל האינפלציה, ולכך שביקום המוקדם שררו תנאים של כבידה קוואנטית".

לדברי פרופ' דקל, לבני האדם קשה להבין את התהליך שאירע במפץ הגדול, כיוון שהוא כולל שילוב בין תורת הקוואנטים לבין תורת היחסות, אך כיום ישנה הבנה בנוגע למה שאירע מיד לאחר מכן. "התגלית שנחשפה היא עדות ראשונה לניסיונות לאשש את האינפלציה הקוסמולוגית". פרופ' דקל הוסיף כי החוקרים הגיעו למרחק הרב ביותר שניתן לצפות בו. "אנו בקצה גבול היכולת להביט אל העבר. כיום לא ניתן להביט רחוק יותר אלא רק לשכלל את מה שהגענו אליו עד כה. אי אפשר לראות דברים מעבר למקור הקרינה הקוסמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully