וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין חתם על צו המכיר בקרים כמדינה ריבונית

17.3.2014 / 21:13

שעות אחרי שנשיא ארה"ב הטיל עיצומים על שורת אישים הקשורים להשתלטות על חצי האי, פורסם צו שציין כי ההכרה בעצמאות מבוססת על "רצונם של אנשי קרים". הוא נכנס לתוקפו לאלתר

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(נשיא ארה"ב אובמה, היום: מגבשים עוד סנקציות נגד רוסיה)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו המכיר בחצי האי קרים כמדינה ריבונית, במהלך שמסתמן כצעד הראשון לקראת שילובו של האזור השנוי במחלוקת כחלק מרוסיה. הצו, שפורסם הערב (שני) באתר האינטרנט של הקרמלין, נכנס לתוקפו באופן מידי. נכתב בו כי הכרה בעצמאותו של חצי האי מבוססת על "רצונם של אנשי קרים".

עוד על המשבר הרוסי-אוקראיני וסיפוח קרים:
שר התעמולה של פוטין מאיים על ארה"ב בנשק גרעיני
קרים הכריזה על עצמאות; אוקראינה מגייסת מילואים
תושבי קרים הכריעו: כ-97% בעד הסיפוח לרוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה, 5 מרץ 2014. רויטרס
לא מתחשב באזהרות המערב. פוטין/רויטרס

אתמול הצביעו כ-97% מתושבי קרים, אזור שהיה עד כה בשליטת אוקראינה, בעד סיפוח לרוסיה במשאל עם. בעקבות זאת הכריז הממשל בקרים על עצמאות והגיש בקשה רשמית להסתפח לרוסיה. מחר יישא פוטין דברים בנושא בפני שני בתי הפרלמנט במוסקבה ובנוכחותם של ראשי מחוזות שונים.

הצעד האחרון מצד מוסקבה ננקט למרות האזהרות והודעת המערב על סנקציות. אחר הצהריים הודיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי ארצו הטילה עיצומים על 11 אישים רוסים ואוקראינים המואשמים בפלישה הצבאית של רוסיה לחצי האי קרים ובסיכון ביטחונם האישי של אזרחי אוקראינה. הצו, בחתימתו של אובמה, מקפיא את נכסיהם של האישים בבנקים בארצות הברית ואוסר עליהם להיכנס לשטחה.

בהצהרה שנתן בבית הלבן הזהיר הנשיא האמריקני כי "אם רוסיה תמשיך להתערב בענייניה של אוקראינה, נהיה מוכנים להטיל עיצומים נוספים". לדבריו, עדיין יש סיכוי לפתרון דיפלומטי למשבר הצבאי בחצי האי קרים, אך רוסיה חייבת להסיג את חייליה ולקיים משא ומתן עם הממשלה בקייב. בנוסף לכך, דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר כי ארצות הברית בוחנת בקשות מצד אוקראינה לסיוע צבאי. עם זאת, הוא ציין כי לפי שעה, ארצו מעדיפה להתמקד בסיוע כלכלי לאוקראינה ובחתירה לפתרון בדרך דיפלומטית.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע על הטלת סנקציות על רוסיה לאחר משאל העם על סיפוח קרים. הבית הלבן, 17 במרץ 2014. רויטרס
אובמה מודיע על הטלת הסנקציות, אחר הצהריים/רויטרס

מוקדם יותר היום הודיע האיחוד האירופי על צעדים דומים. שרי החוץ של האיחוד התכנסו בבריסל, והסכימו פה אחד להכליל 21 בכירים אוקראינים ורוסים ברשימת עיצומים. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בירכה הערב על האחדות שהפגינו מדינות אירופה בנוגע להחלטה להטיל סנקציות על רוסיה ואוקראינה. "זו הייתה החלטה שאף אחד לא הקל בה ראש", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים שכינסה עם ראש הממשלה האיטלקי החדש מתיאו רנצי.

"זו לא הייתה המטרה שלנו. היינו מעדיפים פתרון דיפלומטי, אך ההפרה של החוק הבינלאומי אתמול במשאל העם השנוי במחלוקת, הביאה אותנו לנקוט בצעד הזה", הוסיפה מרקל. במקביל, קנדה הודיעה כי גם בכוונתה להטיל סנקציות.

כוחות רוסים בסימפרופול, בירת חצי האי קרים, אוקראינה, מרץ 2014. רויטרס
חייל רוסי בסימפרופול, בירת חצי האי קרים/רויטרס

אוקראינה מצדה זימנה היום את השגריר במוסקבה לסדרת התייעצויות בנוגע למצב בחצי האי קרים. "בהתחשב במצב בקרים ולנוכח הצורך לדון במשמעויות הבינלאומיות שלו, הוחלט לזמן את השגריר האוקראיני ברוסיה", נמסר ממשרד החוץ האוקראיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully