וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מואשמת בהשתמטות: "צה"ל מפלה אותי על רקע דתי"

17.3.2014 / 9:00

מועמדת לשירות שנישאה זכאית לפטור מלא, אולם במקרה של ו', שחיה עם בן זוגה כבר 4 שנים, היא אינה יכולה להינשא לו מכיוון שאינה יהודייה. "בצבא מסתכלים רק על הפקודה היבשה"

אילוסטרציה. ShutterStock
"היא אנוסה להישאר בסטטוס של ידועה בציבור, אז ודאי שיש לפטור אותה משירות"/ShutterStock

ו', בת 22, טוענת כי הצבא מפלה אותה על רקע דתי, לאור העובדה שאינה יהודייה. על פי הפקודות, מועמדת לשירות ביטחון שנישאה זכאית לפטור מלא, אולם ו' ובן זוגה, ל', בן גילה, המנהלים בית משותף זה ארבע שנים, חולמים כבר שנים להסדיר את מעמדם כזוג נשוי לכל דבר, אך אינם יכולים להתחתן בארץ.

ו' עומדת כעת לדין בגין השתמטות מצה"ל, ובמכתב שהעביר פרקליטה, עורך הדין עידן דביר, לראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, ולסגן הרמטכ"ל, אלוף גדי אייזנקוט, נטען: "לאור העובדה שמדובר בצעירה שאנוסה להישאר בסטטוס של ידועה בציבור, על אף שהיא מעוניינת להינשא ואינה יכולה לעשות כן, אז ודאי שיש לפטור אותה משירות".

עוד בוואלה! חדשות:
"המטוס המלזי טס נמוך כדי לחמוק מהמכ"ם"
"אבו מאזן ידרוש: המשך המו"מ תמורת הקפאה ושחרור ברגותי"
תושבי קרים הכריעו: 96% בעד הסיפוח לרוסיה

שתי בעיות ניצבות בפני בני הזוג בבואם להסדיר את מעמדם. ו' אינה יהודייה, ולכן אינה יכולה להתחתן בישראל כדת וכדין, ואילו ל' צבר חוב של כמה אלפי שקלים בהוצאה לפועל ולכן נאסר עליו לצאת מהארץ, כך שחתונה במסגרת נישואים אזרחיים אינה אפשרות. כבר ארבע שנים הם חיים יחד באותו בית עם חשבון בנק משותף, כזוג נשוי לכל דבר, לרבות הסכם לחיים משותפים.

לאחרונה, כשביקשה ו' להסדיר את עניינה מול צה"ל, הופתעה לגלות כי היא רשומה כמשתמטת משירות. מגיל צעיר ו' אינה גרה עם הוריה בשל נסיבות אישיות קשות, ולכן לא קיבלה מעולם פניות מהצבא. בצה"ל מיהרו לעצור אותה ולהגיש נגדה כתב אישום בגין היעדרות משירות ובקשה למעצר עד תום ההליכים. "אם היינו נשואים רשמית, בארץ או בחו"ל, העניין הלא נעים היה נמנע", טען ל', "אבל לצערי אנחנו לא יכולים להתחתן כרגע. בצבא מסתכלים רק על הפקודה היבשה, ולא רואים שיש פה מקרה חריג".

עו"ד דביר הודיע בדיון המעצר האחרון כי אם צה"ל יפלה את מרשתו ולא יעניק לה את הפטור לאור מצבה החריג, תוגש עתירה בעניינה לבג"ץ. "שלילת בקשתה של מרשתי לפטור אותה משירות על רקע היותה ידועה בציבור מהווה אפליה פסולה ובלתי-מוצדקת אל מול אוכלוסיית החיילות הנשואות הזכאיות לפטור מסוג זה", טען, "דומה כי מדובר באפליה על רקע דתי, שכן העובדה שאינה יהודייה היא זו המונעת ממנה להינשא לבחיר ליבה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הפנייה מוכרת ומטופלת על ידי הגורמים הרלוונטים בצה"ל. מענה לפנייה יועבר במישרין לפונה כמקובל".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully