וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצדדים לא רוצים הסלמה, בינתיים

13.3.2014 / 8:57

אמנם נדמה שבבוקר חמישי ישראל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי בדרך לרגיעה, אולם הירי אמש לעבר ישראל מסמן על הכיוון החדש: הג'יהאד מאתגר את חמאס בעידוד טהראן לערער את היציבות

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: לירון בארי

נתחיל אולי בחדשות הטובות: נכון לשעות הבוקר של יום חמישי, נראה שפני הצדדים המעורבים בלחימה בעזה - ישראל, חמאס והג'יהאד אסלאמי - לרגיעה. התקיפות הישראליות אמש התמקדו במחפורות שיגור רקטות ובעמדות לא מאוישות. כלומר, כל 29 התקיפות הסתיימו ללא נפגעים בצד הפלסטיני. מנגד הג'יהאד האסלאמי סיים אתמול את הירי לעבר ישראל בשעות הערב המוקדמות. הלילה אמנם נורו שתי רקטות בודדות אולם בהשוואה לשיגור בו זמנית של עשרות רקטות, נראה שהארגון מאותת אף הוא כי אינו רוצה בהמשך ההסלמה.

הסלמה בדרום - כותרות אחרונות:
הירי לדרום נמשך, חיל האוויר הפציץ 29 מטרות ברצועה
נתניהו: "אם לא יהיה שקט בדרום, יהיה רעש בעזה"
תושבי הדרום מודאגים: "חזרנו לתחושה מ'עמוד ענן'"

רקטות נורו מעזה לישראל. AP
חמאס נמנע מלהגיב, עד שהגיע הג'יהאד. הירי לעבר ישראל אתמול/AP

ועכשיו לחדשות הפחות טובות: למרות שחמאס הציג שליטה לתפארת במצב ברצועת עזה בשנים האחרונות, רצף האירועים האחרונים מוכיח כי כוחו אינו כפי שהיה בעבר. יתרה מכך, בפעם המי יודע כמה, קיבלנו הוכחה נוספת להשלכות של הפוליטיקה הפנים פלסטינית על ההסלמה מול ישראל. הירי של הג'יהאד האסלאמי, כמו גם רצף ההצהרות שהשמיעו דובריו בשעות שלאחר מכן, מובילות למסקנה ברורה כי הארגון קורא תיגר על חמאס ומנסה לסמן עצמו כבעל הבית החדש ברצועה. זה החל עוד יממה לפני כן, כאשר הג'יהאד הוא ששלח את אנשיו כדי להתעמת עם כוחות צה"ל שפעלו סמוך לחאן יונס. באותם חילופי אש נהרגו שלושה מפעילי הארגון בעוד החמאס עומד מנגד ולא מתערב. באותו היום גם נהרגו עוד שני פלסטינים בגדה המערבית. שוב החמאס ובמקרה הזה גם הרשות הפלסטינית, נמנעו מלהגיב עד שבא הג'יהאד וירה עשרות הרקטות בו זמנית לעבר ישראל.

לאחר מכן באו ההצהרות של דוברי הג'יהאד, שניסו לקבע משוואת כוח חדשה: על כל הרג של פלסטיני בגדה או בעזה, תבוא תגובה בירי של רקטות. ואולי שיאה של קריאת התיגר הגיע במהלך הלילה כאשר הג'יהאד היה זה שפרסם הודעה המתריעה את תושבי הרצועה מלשתף פעולה עם ישראל , תוך איום כי יפעל נגד כל מי שיעשה זאת. כלומר, לא החמאס, אלא הג'יהאד מעתה יעניש את החשודים בסיוע לישראל.

המזכיר הכללי של הג'יהאד, רמדאן שלח העניק אתמול, שלא במקרה, ראיון לטלוויזיה האיראנית דווקא, שבו אמר כי התגובה של הארגון יכולה להתרחב ולהיות קשה עוד יותר אם ישראל תמשיך בתוקפנותה כלפי הפלסטינים. המסר מוכר ולא מפתיע. אולם כלי התקשורת שנבחר להעבירו מרמז על מידת המעורבות האיראנית. הג'יהאד פועל כיום באופן מופגן כל כך נגד האינטרסים של החמאס ומנסה להוביל להסלמה, בהשראה והכוונה איראנית. משמרות המהפכה האיראניות מנסים לחזק את הארגון (ראה אניית הנשק קלוז סי) ולבנות את יכולותיו הצבאיות בין היתר כדי להחליש את החמאס. זה האחרון, הריבון של עזה לכאורה, מוענש עכשיו על ידי האיראנים בגין פנייתו נגד נשיא סוריה בשאר אסד והשתתפותו בלחימה נגד המשטר הסורי. סביר להניח שהמאמצים האיראניים לערער את השקט היחסי באזור יימשכו, באמצעות הג'יהאד האסלאמי מדרום ואולי גם חיזבאללה בלבנון וברמת הגולן מצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully