וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד בקואליציה, ועורר זעם: "לא ראוי ובלתי נסבל"

11.3.2014 / 19:51

ח"כ שטבון מהבית היהודי הודיע כי יצביע נגד חוק הגיוס ויודח מתפקידיו בסיעה. גורמים בבית היהודי: "קוראים לו לחזור בו מדבריו. הוא פוגע בחוק משאל העם בגלל רצון בכותרת"

ערוץ הכנסת

סדקים בחבילת החוקים של הקואליציה: חבר הכנסת יוני שטבון מהבית היהודי הודיע כי אף שהוא חבר בקואליציה, הוא יתנגד לחוק הגיוס. "בחודשים האחרונים", אמר, "חשתי בין השורות ומעל פניהן כיצד מדברים פה על הציבור החרדי. לא יכולתי לשאת את השנאה, את האובססיה של 'להכניס להם'". לדבריו, "יוזמי החוק הצליחו. הנתק מהציבור החרדי הושלם, והפך להיות עיקר ומהות החוק". שטבון הדגיש כי "לא אתן יד להסתה, לאנטי יהדות ולאתגר על זהותה היהודית של המדינה".

בתגובה מסרו הערב (שלישי) במפלגתו: "הבית היהודי החליט אתמול בהצבעה בסיעה לתמוך בחוק השוויון בנטל וחוק משאל העם, ובהחלטה זאת תמך גם ח"כ שטבון. כל פעולה של הצבעה נגד הסיעה הינה פעולה לא ערכית, לא חברית ולא ראויה. סיעת הבית היהודי לא תסבול פגיעה במפלגה ובחבריה ויהיו לכך השלכות חריפות". שטבון יודח מתפקידיו בסיעה כמו סגן יו"ר הכנסת וחברות בוועדות אם יצביע נגד החוק. גורמים בסיעה מסרו: "אנחנו קוראים לו לחזור בו מדבריו. הוא פוגע בחוק משאל העם בגלל רצון בכותרת. לתמוך בחיילים זה לא לנופף בנעליים בכנסת".

לאחר שסיעת הבית היהודי הודיעה כי שטבון יודח מתפקידיו אמר חבר הכנסת כי הוא "מודע להשלכות של התנגדות לחוק". לדבריו, "בחרתי להיות נאמן לצו מצפוני המוסרי והערכי. שמירה על אחדות החברה עומדת גם היא לנגד עיניי".

בתגובה להודעתו של ח"כ שטבון, עלה יו"ר סיעת יש עתיד, עפר שלח, לנאום במליאה ותקף את הבית היהודי במילים קשות: "יש בתוך סיעת הבית היהודי אנשים שמספרים לעצמם סיפורים. לקואליציה יש אחריות ולא תמיד נראה לי שבבית היהודי מבינים", אמר מעל בימת הכנסת.

עוד על חבילת החוקים של הקואליציה:
עלה ירוק, זכויות הגבר והגמלאים: התגובות לחוק המשילות
דיון בחוק הגיוס, האופוזיציה בישיבה אלטרנטיבית
30% מהיהודים בישראל: מאוחר מדי לגייס חרדים

שלח פנה לשטבון ואמר: "אתה יכול לספר שחוררתם אותו אבל יש לך ויכוח עם האמת. נדמה לי שאין בבית הזה מישהו שמכיר את החוק הזה כמוני. אני רוצה לדבר איתך על אחריות ועל המשמעות שלה. אחריות איננה להגיש אולטימטומים ריקים שנפלו אחד אחרי השני כי אין בהם שום תוכן. אתם מבטיחים הבטחות שלא עמדתם באף אחת מהם. הביטוי סנקציות פליליות לא קיים בחוק. זה ביטוי שהמציא מי שרצה להבאיש את ריחו של החוק. אתה מבאיש את ריחה של הסיעה שאתה חבר בה".

ח"כ אלי ישי (ש"ס) שוחח עם ח"כ שטבון לאור החלטתו להתנגד לחוק הגיוס: "עמדתך האיתנה אל מול עמדת סיעתך מצביע על יושר ואומץ פוליטי נדיר במחוזותינו. קולו הצודק של הבודד נשמע היטב בתוך קולם של הטועים".

יונתן שטבון ואורית סטרוק ביום עיון לחברי כנסת חדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
"אתה מבאיש את ריחה של הסיעה שאתה חבר בה". ח"כ שטבון/טלי מאייר

סיעות הבית היהודי ויש עתיד, שנאבקו במהלך החודשים האחרונים על ניסוחו של החוק, הפכו ביממה האחרונה את הוויכוח ביניהן לפומבי, בדרך שחשפה את המחלוקות הקשות שהיו בין שתי הסיעות טרם הגשתו להצבעה.

אתמול בערב העלה יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב: "מחר נעשה היסטוריה עם חוק שקד שישלב את החרדים בתעסוקה ובצבא". מי שלא אהב את לקיחת הקרדיט על החוק היה השר יעקב פרי, שעמד בראש הוועדה הממשלתית שכתבה את הצעת החוק. פרי כינה את הפוסט של בנט "התהדרות בחוק שהם עצמם ניסו להכשיל, המהווה פגיעה באמונם של ציבור המשרתים".

פרי אמר היום לוואלה! חדשות: "מדובר בציניות פוליטית. במשך שמונה חודשים ובחסות רבני תקומה ניסו לעשות הכול, אבל הכול, כדי לחורר את החוק הממשלתי. אינספור מהלכים של רבנים ופוליטיקאים מטעמם של הבית היהודי נתקלו בחומה בצורה ונכשלו". לדברי פרי, "הם נכשלו בניסיון להוציא את חובת הגיוס, נכשלו בניסיון להחליף את הסנקציות הקבועות בחוק בסנקציות כספיות חסרות תוקף, נכשלו בניסיון לתת שיקול דעת לממשלה בהחלת חובת הגיוס, נכשלו בניסיון להוריד את הפיקוח ובניסיון להוריד את היעדים המספריים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יעקב פרי ועפר שלח בדיון על חוק המשילות. יואב דודקביץ'
הבית היהודי "מתהדרים בחוק שהם עצמם ניסו להכשיל". שלח ופרי/יואב דודקביץ'

בתוך כך, סיעת העבודה נותרה היום חצויה בשאלה אם לפרסם הודעת תמיכה הצהרתית בחוק הגיוס או להימנע מכך. הצבעה שנערכה בסיעה נגמרה בשוויון. מוקדם יותר, אמר יו"ר המפלגה, יצחק הרצוג כי הסנקציות הפליליות ירחיקו את החרדים משירות צבאי. קודמתו בתפקיד, שלי יחימוביץ', אמרה לעומתו כי אם הייתה נכנסת למליאת הכנסת מחר היא דווקא הייתה תומכת בחוק: "אין סוף לפגמים שיש בחוק, אולם מדובר בהצבעה שמגדירה את הזהות החברתית, הפוליטית והלאומית שלנו, ובהצבעה כזו השרות בצה"ל הוא חלק מהאתוס הציוני, השוויוני והסולידרי של מפלגת העבודה ושלי באופן אישי", אמרה יחימוביץ'.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

יקי אדמקר השתתף בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully