וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו סיפק לעולם את הסחורה, אך החשש מאיראן פחת

11.3.2014 / 21:09

כלי התקשורת המובילים בעולם סיקרו את חשיפת הנשק בספינה באילת, אך בד בבד שואלים אם רוחאני היה מודע לעניין. סקר: סין גברה על איראן בתואר "האויבת הגדולה של ארה"ב"

צילום: שי מכלוף, חדשות 10, עריכה: מתן חדד

ביום שאחרי המופע הגרנדיוזי בנמל אילת, השאלה המרכזית שמעסיקה כעת את גופי המודיעין בישראל היא האם גורמים בכירים בממשלו של נשיא איראן, חסן רוחאני, היו מודעים למבצע העברת הטילים לעזה? ההבדל בין הישג "הסברתי" קצר טווח לבין אירוע שיכריח את מנהיגי המערב לשקול שנית את יחסם לרוחאני, שממשיך ליהנות מתדמית מתונה וחיובית, טמון בתשובה לשאלה הזו.

אם יתברר שרוחאני עצמו, או גורמים שמקורבים אליו, היו מודעים למשלוח הנשק - לישראל יהיה קלף מנצח ביד, שיפגע קשות בתדמיתו של הנשיא ה"מחייך" מטהראן. אם, לעומת זאת, יתברר שמשלוח הנשק נעשה "מאחורי גבו" של הנשיא האיראני, ללא ידיעתו וברכתו, הדבר עשוי דווקא לחזק את הקולות במערב שקוראים "לחזק את רוחאני" אל מול הגורמים הקיצוניים יותר בטהראן. "במצב כזה, לא בטוח שבעוד כמה חודשים מישהו באירופה יזכור את הספינה הזו", הודה גורם מדיני בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות.

עוד על ספינת הנשק מאיראן:
נתניהו לצד הנשק: העולם משלה עצמו, מחר איראן תשלח מזוודות גרעין
בשל חשש ממטען בספינת הנשק: נמל אילת פונה
הושלמה פריקת המכולות מספינת הנשק באילת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון בוחנים את אמצעי הלחימה שנתפסו על האנייה KLOS-C. נמל אילת, 10 במרץ 2014. רויטרס
ראש הממשלה ושר הביטחון באילת, אתמול/רויטרס

ההישג קצר הטווח על כל פנים, כבר הושג: הטקס שנערך אתמול בנמל אילת בנוכחות ראש הממשלה ושר הביטחון זכה לסיקור תקשורתי בולט ברחבי העולם, כולל כתבות ארוכות ב"ניו יורק טיימס", "וושינגטון פוסט" (שם אף העלו גלריית תמונות מיוחדת של הנשק שנתפס), סוכנויות הידיעות המובילות וערוצי הטלוויזיה הגדולים בארה"ב ובאירופה. אלא שגם אל תוך הסיקור הזה, שבו דבריו של נתניהו נגד "מתקפת החיוכים" האיראנית כיכבו בכותרות, נכנסה שאלת מעורבותו של רוחאני.

"המניעים של איראן להברחת משלוח הנשק אינם ברורים", נכתב בעיתון "פייננשל טיימס", ובהמשך: "אנליסטים צבאיים העלו את הסברה שספינת הנשק הייתה מבצע של קבוצה קיצונית בתוך המשטר האיראני, שמעוניינת לחבל בפנייה של הנשיא רוחאני לעבר המערב. אפשרות אחרת היא שהמשטר של רוחאני בעצמו אירגן את המשלוח, כדי להדוף את הביקורת מצד גורמים קיצוניים בטהראן על הסכם הגרעין עם המערב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון בחשיפת הנשק בבסיס חיל הים באילת, מרץ 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"סברה שספינת הנשק הייתה מבצע של קבוצה קיצונית בתוך המשטר האיראני"/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

הוויכוח בין ה"מתונים" לבין ה"קיצונים" באיראן אינו מדומיין, וגם ישראל, למרות הקו התקיף של הממשלה נגד "מתקפת החיוכים" האיראנית, מודעת היטב לכך שמדיניותו של רוחאני נתקלת באופוזיציה אמיתית וכוחנית מבית. האתגר הגדול של נתניהו הוא לטשטש את הוויכוח הזה ולהוכיח שאין הבדל בין רוחאני לבין אנשי משמרות המהפכה, שעליהם הצביע ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, כאחראים הישירים למבצע הברחת הטילים. לא בטוח שספינת הנשק תתגלה כ"אקדח המעשן" שנתניהו מחפש, אבל ייתכן שעוד נופתע.

איראן כבר לא "האויבת הגדולה"

במקביל, מעניין לשים לב לסקר שפורסם לפני שבוע וחצי בארה"ב ומצביע על ירידה חדה במספר האמריקנים הסבורים שאיראן היא האויבת הגדולה ביותר של ארצם. על פי הסקר של מכון "גאלופ", שבמסגרתו מתבקשים הנשאלים לקבוע מיהי האויבת הגדולה ביותר של ארה"ב, יותר אמריקנים סבורים שסין היא האויבת הגדולה ביותר של ארצם מאשר אלה שמייחסים את התואר הזה לאיראן.

כ-20% מהנשאלים בסקר אמרו שסין היא האויבת הגדולה ביותר של ארה"ב, לעומת 16% שהשיבו כי מדובר ברפובליקה האיסלאמית. מבחינת איראן החדשות הטובות באמת הן לא ה"הפסד" לסין, אלא העובדה שרק לפני שנה, כ-32% מהנשאלים בסקר אמרו שהאויבת הגדולה ביותר של ארה"ב היא דווקא איראן. הנתונים הללו עשויים להצביע על כך ששינוי המדיניות האיראני (או מה שבירושלים מכנים "מתקפת החיוכים") מתחיל להשפיע גם על דעת הקהל.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully