וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכאדלי: צפו בתמונות מדהימות של החלל

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א פרסמה בחשבון הפליקר שלה תמונות מרהיבות של החלל: ערפיליות, כוכבי לכת וננסים אדומים כפי שמעולם לא ראיתם. וגם: מיקי מאוס על כוכב הלכת חמה?

כמחווה לסדרת טלוויזיה חדשה שעלתה השבוע בארה"ב בשם "קוסמוס: אודיסיאה של זמן-חלל", סוכנות החלל האמריקאית נאס"א פרסמה בחשבון הפליקר שלה תמונות מרהיבות של החלל. הנה המיטב שלהן -

ערפילית הסרטן

ערפילית הסרטן. נאס"א, אתר רשמי
ערפילית הסרטן/אתר רשמי, נאס"א

במרחק של 8,000 שנות אור מכדור הארץ, בתוך קבוצת הכוכבים "עקרב", נמצאת לה ערפילית הסרטן (הנקראת גם ערפילית אומגה), בה נוצרות מספר רב של שמשות צעירות וחמות. הערפילית היא שארית סופרנובה (פיצוץ כוכב מסיבי) בקבוצת הכוכבים שור. הערפילית נוצרה בסופרנובה 1054, הסופרנובה הבהירה ביותר שנצפתה על ידי אסטרונומים סינים וערבים ב-1054. היא נמצאת במרחק 5,850 שנות-אור מכדור הארץ וגודלה כ-6 שנות אור, אך היא ממשיכה להתפשט. ערפילית הסרטן היא ערפילית גזית, המורכבת בעיקר ממימן ומהליום. מראה הערפילית שנוצרה בעקבות הסופר-נובה, משמר עד היום את זכר התהליך: גם כיום היא נראית מבעד לעדשת הטלסקופ כמו התפוצצות של אור.

כוכב הלכת חמה

9.	כוכב הלכת חמה. נאס"א, אתר רשמי
9. כוכב הלכת חמה/אתר רשמי, נאס"א

כוכב חמה (מרקורי) זוהר כפי שמעולם לא נראה - בנאס"א הצליחו לייצר מפה תלת ממדית של פני הכוכב הקרוב ביותר לשמש, ובעזרת אלפי תמונות שצולמו עלי ידי הלווין "מסנג'ר" בשנה הראשונה בה הוא מקיף את הכוכב, הצליחו להרכיב תמונה מלאה של פני הכוכב.

הצבעים החדים שנראים בתמונה מייצגים מצבים שונים של תצורות אבנים, שמסבירים מדוע אנו רואים את הכוכב כעננה חומה ולא בצבעים הזהובים וכחולים בהן הוא נראה פה. בראיון ל-BBC הסביר ד"ר דיוויד בלווט כי "האזורים בהם רואים צבע כתום אלו הם מישורים וולקנים. הכחול העמוק הוא אזורים שעשירים באטומים של מינרלים והם מסתוריים עבורינו כיוון שאיינו יודעים בדיוק מה הם עדיין. האור הכחול היפהפה שניתן לראות על שטח הכוכב אלו הם קרני אור שנוצרות בהתנגשות של סלעים".

כוכב הלכת נוגה

כוכב הלכת נוגה. נאס"א, אתר רשמי
כוכב הלכת נוגה/אתר רשמי, נאס"א

כוכב הלכת נוגה קצת יותר קטן מכדור הארץ. קוטרו כ- 12,100 ק"מ, בעוד קוטר כדור הארץ עומד על 12,756 ק"מ. בשונה מכדור הארץ, לכוכב הלכת נוגה אין שדה מגנטי המגן עליו מפני התפרצויות סולאריות ואת התוצאה של זה ניתן לראות בתמונה זו.

הירח "אירופה" של כוכב הלכת צדק

ירח אירופה של כוכב הלכת צדק. נאס"א, אתר רשמי
ירח אירופה של כוכב הלכת צדק/אתר רשמי, נאס"א

כך נראה הקרח על פני השטח של הירח אירופה, הנקרא גם "קרקע של כאוס". אירופה הוא הירח השישי של כוכב הלכת צדק. הוא התגלה על ידי גלילאו גליליי ב-1610, ונקרא על שמה של אירופה מהמיתולוגיה היוונית, שהוכתרה על ידי זאוס למלכת כרתים. קוטרו של אירופה הוא כ-3,000 קילומטרים, והוא קטן במקצת לעומת הירח של כדור הארץ והוא גם הירח השישי בגודלו במערכת השמש.

כוכב ננס אדום

כוכב ננס אדום. נאס"א, אתר רשמי
כוכב ננס אדום/אתר רשמי, נאס"א

הדמייה של אומן להתפרצות סולארית שוברת שיאים שהתחרשה בשנת 2008 על הננס האדום EV בקבוצת הכוכבים לטאה. ננס אדום הוא כוכב קטן יחסית בעל מסה שמגיעה כדי 1/3 ממסת השמש שלנו, הרוב המכריע של הכוכבים הם ננסים אדומים. בתוך ליבתו של הננס האדום מתחולל תהליך היתוך גרעיני של מימן להליום. טמפרטורת פני השטח של הננס האדום היא כ-3,500 מעלות קלווין. קרינתם חלשה פי 1000 עד פי 10,000 מקרינת השמש שלנו, בשל כך בשמי כדור הארץ לא ניתן להבחין בננסים אדומים בעין בלתי מזוינת.

גז נשאב לתוך חור שחור

גז נופל לתוך חור שחור. נאס"א, אתר רשמי
גז נופל לתוך חור שחור/אתר רשמי, נאס"א

בהדמיית המחשב הזו ניתן לראות גז שנוצר מהתפרקות של כוכב שהתקרב אל חור שחור במרחק של 2.7 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. חלק מהגז מתפזר במהירות גבוהה אל החלל.

אטא קארינה

כוכב אטא קארינה. נאס"א, אתר רשמי
כוכב אטא קארינה/אתר רשמי, נאס"א

צילום של טלסקופ החלל האבל, של הערפילית הכפולה המקיפה את אטא קארינה - כוכב בקבוצת הכוכבים שדרית הנראית בחצי הכדור הדרומי. אטא קארינה הוא אחד הכוכבים יוצאי הדופן בגלקסיית שביל החלב. זהו על-ענק כחול שמסתו גדולה פי 100 עד 150 לערך משל השמש, והבהירות המוחלטת שלו גדולה משלה פי חמישה מיליון. הערפילית נוצרה בהתפוצצות שאורה הגיע לכדור הארץ ב-1843. הכוכב עצמו נראה כאפון בוהק במקום שבו שתי אונות הערפילית נפגשות.

אזור יצירת הכוכבים בערפילית הקארינה

ערפילית הקארינה. נאס"א, אתר רשמי
ערפילית הקארינה/אתר רשמי, נאס"א

הערפילית משתרעת על יותר מ-300 שנות אור, והינה אחד מאזורי יצירת הכוכבים הגדולים ביותר של הגלקסיה שלנו. ענן הגז והאבק האדיר הזה הוליד את אטה קארינה, הנמצא במרחק 10,000 שנות אור מכדור הארץ, היה פעם הכוכב השני בבהירותו בשמיים. בערפילית נמצא גם קומץ כוכבים אחים מעט פחות מסיביים ממנו. כשכוכבים כה מסיביים נולדים – הם מתחילים מיד לקרוע לגזרים את הענן שיצר אותם, דבר הגורם לקבוצות של כוכבים חדשים להיווצר מתוך הגז והאבק. התהליך נמשך כלפי חוץ, גורם ליצירת דורות חדשים של כוכבים. יכול להיות שהשמש שלנו נוצרה בסביבה דומה.

ערפילית עין החתול

ערפילית עין החתול. נאס"א, אתר רשמי
ערפילית עין החתול/אתר רשמי, נאס"א

ערפילית פלנטרית הנמצאת בקבוצת הכוכבים דרקון, במרחק של כ-3,000 שנות אור מכדור הארץ. היא ערפילית פלנטרית קלאסית, השלב הקצר אך המרהיב בחייו של כוכב דמוי שמש. הכוכב הגווע המרכזי של ערפילית זו, יצר ככל הנראה את התבנית הפשוטה החיצונית של קליפות אבק בעלות מרכז משותף, על ידי השלת שכבותיו החיצוניות בסדרת עוויתות סדירות. יחד עם זאת, אופן היצירה של המבנה הפנימי המורכב יותר אינו מובן עדיין היטב. העין הקוסמית, הנראית היטב בתמונת האבל זו, הינה בקוטר של יותר מחצי שנת אור. יתכן כי בהביטנו אל עין החתול, אנו חוזים בעתידה של השמש שלנו, הצפויה להכנס לשלב הערפילית הפלנטרית בתוך כ-5 מיליארד שנים.

התפרצות סולארית ענקית על השמש.

סערה גאומגנטית על השמש. נאס"א, אתר רשמי
סערה גאומגנטית על השמש/אתר רשמי, נאס"א

ההתפרצות הזו התרחשה על פני השמש ב-2012. בהודעה שפרסמה אז נאס"א נאמר כי התפרצויות הפלזמה העצומות, המכונות "התפרצות שמש", ריחפו באטמוספירת השמש ("עטרת השמש") מאז תחילת אוגוסט וזינקו לחלל ב-31 באוגוסט. הלווין סיפק תמונות של ההתפרצות, שהגיעה לגובה של של כ-800 אלף קילומטרים.

מיקי מאוס על כוכב הלכת חמה?

מיקי מאוס על כוכב חמה. נאס"א, אתר רשמי
מיקי מאוס על כוכב חמה/אתר רשמי, נאס"א

תמונה שצולמה על ידי החללית מסנג’ר שמקיפה את הכוכב חמה. בנאס"א הסבירו כי "התמונה צולמה צפון מערבית למכתש מגריט, בדרום חמה. המכתש ממוקם מצפונם של שני מכתשים קטנים יותר. ההצללה תורמת להמחשת הדימיון המדהים ל’מיקי מאוס’, תופעת טבע שהתרחשה כתוצאה מהיווצרות מכתשי חמה בתהליך גיאולוגי ממושך”.

אורות הזוהר הצפוני על כדור הארץ במבט מהחלל

אורות הזוהר הצפוני על כדור הארץ במבט מהחלל. נאס"א, אתר רשמי
אורות הזוהר הצפוני על כדור הארץ במבט מהחלל/אתר רשמי, נאס"א
  • עוד באותו נושא:
  • חלל
  • נאס"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully