וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ואם נפסיד את העיר לחרדים בגלל הצבא?"

10.3.2014 / 11:28

על אף זכותם הדמוקרטית, רבים מ-1,600 החיילים המתגוררים בבית שמש לא הורשו על ידי מפקדיהם לצאת להצביע בבחירות החוזרות, שיקבעו את עתידה של העיר. "זה אבסורד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תושבי בית שמש מפגינים נגד תוצאות הבחירות, אוקטובר 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם הבחירות החוזרות בבית שמש יוכרעו בקולותיהם החסרים של חיילי צה"ל שלא יורשו להצביע? בעיר יתקיימו מחרתיים (שלישי) בחירות חוזרות לראשות העיר ולמועצה, לאחר שבית המשפט קבע כי במקום התנהלה "תעשיית זיופים" של מאות תעודות זהות שפגעה בהליך הדמוקרטי. בקרב האיתנים בין החילונים לחרדים – שיעצב את עתידה של העיר המעורבת – מתמודד המחנה הציוני הכולל מפלגות חילוניות, מסורתיות ודתיות-לאומיות מול המחנה החרדי. הבחירות באוקטובר, שנפסלו עקב הראיות על זיופים, הסתיימו בפער קטן של 900 קולות בלבד לטובת ראש העיר המכהן משה אבוטבול, שהתמודד מטעם ש"ס.

בבית שמש מתגוררים כ-1,600 חיילים בשירות סדיר. משום שירותם בצה"ל, יש להניח כי הם משתייכים למחנה הציוני על גווניו השונים. מכיוון שמדובר בבחירות חוזרות, לא יפוזרו קלפיות בבסיסים. במקום זאת, צה"ל אמור לשחרר את החיילים המתגוררים בעיר ל"אפטר" בבית על מנת שיוכלו להשתתף בהליך הדמוקרטי. רשויות הצבא אף שלחו איגרת לכלל המפקדים בצבא המורה להם לעשות כן.

אלא שמבדיקת וואלה! חדשות עולה שלא כך הם פני הדברים. בשורה ארוכה של בסיסים המפקדים לא שמעו כנראה על הפקודה והחיילים המתגוררים בעיר סיפרו כי מפקדיהם מסרבים לשחררם על מנת לאפשר להם להצביע. בין היתר, מדובר בחיילים המשרתים בבסיסי הטירונים של חיל השריון ושל חטיבת גבעתי, בבסיס חיל החינוך מחוו"ה אלון, בבה"ד 20, בבה"ד 6, במחנה 80, בגדוד 51 של גולני, בחטיבת כפיר וביחידה מסווגת חיל המודיעין. מדובר בעיקר בחיילים הנמצאים בטירונות או בקורס.

עוד בוואלה! חדשות:
האופוזיציה החליטה: נחרים הדיונים בכנסת על חוקי המריבה
תכולת האנייה מאיראן: 40 רקטות ו-400 אלף כדורים
צוותי סיור: איתרנו את זנב המטוס המלזי שהתרסק

"אם אצטרך, אברח מהבסיס"

"ניגשתי למפקד שלי מספר פעמים, הסברתי לו על הבחירות החוזרות ועל הזכות שלי להשתתף בהן", סיפרה אחת החיילות ביחידת המודיעין. לדבריה, "הוא סירב ואמר שלו לא ידועה שום הנחיה לשחרר חיילים לבחירות חוזרות. התחושה לא נוחה, ואין לי כחיילת צעירה שעוברת קורס יותר מדי מה לעשות בנושא".

חייל בחטיבת גולני סיפר: "לי אמרו שאם אני אצא להצביע, אני כבר לא אחזור לגולני. אם אצטרך, אברח מהבסיס. זה פשוט לא ייאמן שחיילים ציונים מתגייסים לצבא, משמשים חלק מהמערכת, ודווקא להם עושים צרות. הייתי אומר שאלו קשיים ביורוקרטיים, אבל זה הרבה יותר חמור מזה. מדובר בפגיעה בזכות דמוקרטית, ובמקרה של בית שמש – פגיעה שיכולה להכריע את הבחירות דווקא לטובת אלו שהמדינה והצבא ממש לא יקרים ללבם".

גורמים שונים מהמחנה הציוני שפנו ישירות למפקדים בחטיבות גבעתי וכפיר נתקלו בתשובות דומות. "אני נשמע רק למג"ד, והמג"ד לא יודע על שום הנחיה לשחרר", אמר מפקד פלוגה.

משה שטרית, חבר מועצת העיר מטעם הליכוד ונציג הצעירים בעיר מסר בתגובה: "ההנחיה לא ירדה לדרגים הנמוכים ביותר, ואני מקבל טלפונים מכל הארץ של חיילים שרוצים לצאת ולהצביע אבל המפקדים לא נותנים להם או שמאיימים עליהם. למשל, חיילת שעוברת קורס יוקרתי והמפקד איים עליה שאם תצא, היא תיאלץ לעבור את הקורס שוב. מפקד אחר, מפקד פלוגה בדרגת סרן מאחת מיחידות החי"ר, מסר לי שהוא לא מקבל פקודות מחברי מועצה או מהמיילים, אלא רק מהמג"ד שלו".

שטרית הוסיף: "הייתי בקבע כמה שנים. אני יודע בדיוק מה היא החשיבות שמייחסים מפקדים לפקודות במייל. הצבא לא עושה מספיק וזה בעוכרינו במערכת בחירות כל כך צמודה. תארו לעצמכם איזה אבסורד זה יהיה אם הציונים יפסידו לחרדים בגלל שהצבא לא שחרר את כלל החיילים בעיר".

ח"כ עמר בר לב (העבודה) שפנה ביום חמישי באופן דחוף לשר הביטחון משה יעלון, אמר כי "מעבר למשמעות המיוחדת של הבחירות בבית שמש, לא ייתכן למנוע מחיילים לממש זכות דמוקרטית בסיסית. בימים אלו בהם אנו עוסקים בשוויון בנטל, מתן זכות הצבעה לאלו שנושאים בו היא דבר אלמנטרי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פקודות צה"ל מאפשרות לכלל חיילי צה"ל שהינם תושבי העיר בית שמש לממש את זכותם להצביע בבחירות הקרובות, ולשם כך ישוחררו מכל פעילות צבאית. המקרים שהובאו נבדקו ונמצא כי בניגוד לנטען, לא נמנע מאף אחד מהחיילים שחרור לצרכי הצבעה. בד בבד הובהר לכלל המפקדים כי שחרור החיילים לצורכי הצבעה הינו חובה. בנוסף, נשלחו מסרונים למכשירים הסלולריים של חיילים בערים בהן מתקיימות בחירות המזכירים להם לממש את זכותם הדמוקרטית להצבעה".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully