וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: הנשק על הספינה מאיראן היה מסכן את אזרחי ישראל

5.3.2014 / 17:47

ראש הממשלה המבקר בארה"ב התייחס לתפיסת ספינת הנשק שהייתה בדרכה לעזה, ואמר: "ביצוע מושלם בלב ים, שמבוסס על מודיעין מדויק". יעלון: איראן היא יצואנית הטרור מספר 1

צילום: דובר צה"ל, דניאל בוק, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד; קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (רביעי) להשתלטות של לוחמי שייטת 13 בלב ים על ספינת נשק שעשתה דרכה מאיראן לרצועת עזה, כ-1,500 קילומטרים מחופי ישראל, ואמר: "המטרה שלנו כאן הייתה לסכל הגעה של נשק קטלני באמצעות איראן לארגוני הטרור בעזה - נשק שהיה מסכן את אזרחי ישראל". נתניהו המבקר בימים אלה בארצות הברית, הודה לראשי מערכת הביטחון וכן ללוחמים על "ביצוע מושלם בלב ים, שמבוסס על מודיעין מדויק".

תפיסת ספינת הנשק מאיראן - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
צפו: ההשתלטות של לוחמי השייטת על הספינה ובה טילים
הותר לפרסום: חיל הים לכד ספינה ועליה טילים מאיראן לכיוון עזה
חמאס על חשיפת ספינת הנשק מאיראן: "בדיחה מטופשת"

נתניהו תקף את המשטר בטהראן, האחראי כנראה למשלוח הטילים לרצועה, והסביר כי אחת ממטרות המבצע הייתה "לחשוף את פרצופה האמיתי של איראן, שמחייכת עכשיו, מפרה ברגל גסה את החוק הבינלאומי ומחמשת את ארגוני הטרור בנשק שובר שוויון. אלה דברים שאנחנו חושפים לעולם בצורה מדודה ושיטתית". נתניהו הוסיף: "נשחרר פרטים בהמשך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכון בדבר תפיסת הספינה שהייתה בדרכה לעזה מאיראן. מרץ 2014. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

זמן קצר קודם לכן כינסו שר הביטחון, משה יעלון, והרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מסיבת עיתונאים מיוחדת בבסיס הקריה בתל אביב, במהלכה התייחסו גם כן לחשיפת ספינת הנשק האיראנית. "איראן היא יצואנית הטרור מספר אחת בעולם. במקרה זה לרצועת עזה, אבל למעשה לכל העולם. זה המשטר האיראני המחייך לכאורה שמנסה להגיע להסכם עם העולם המערבי", אמר יעלון.

לדבריו, "צריך להבין שלמרות החיוכים, המשטר האיראני לא השתנה, וגם פעילותו לא השתנתה". שר הביטחון ציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו השוהה בארצות הברית ליווה את המבצע לכל אורכו. "המבצע מנע איום משמעותי על אזרחי מדינת ישראל", הוסיף. לוחמי השייטת תפסו ב-5:30 את ספינת הסוחר KLOSC ועליה דגל פנמה, בשעה שנשאה עשרות טילי M-302 המסוגלים להגיע לטווח של 100 עד 200 קילומטרים. הטיל, בעל ראש קרבי של יותר ממאה קילוגרמים, מיוצר בסוריה בעזרת טכנולוגיה איראנית.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ורמטכ"ל בני גנץ בעת השתלטות לוחמי הקומנדו הימי על אניית הנשק האיראנית, בחמ"ל חיל הים בזמן המבצע. מרץ 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון וגנץ במהלך המבצע ללכידת הספינה/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לדברי יעלון, "זוהי מערכה שבה אנו מנסים לצמצם את האיומים שמונעים בעיקר על ידי איראן וגם על ידי גופים אחרים. אנו עוקבים אחרי המשלוח הזה במשך זמן רב עם עבודת מודיעים מרשימה, והיום נקטפו הפירות". הרמטכ"ל גנץ אמר כי "המבצע הזה מתרחש בצל פעולות שמתרחשות כל הזמן. חיזבאללה פועל בסוריה כל הזמן. אנו עוקבים אחר הנעשה ברמת הגולן. נגן על הצד שלנו כל אימת שנידרש לכך. איראן מספקת אמל"ח לשחקנים שלה גם בצפון וגם בדרום ואנו צריכים לפעול נגד מה שניתן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחילת המבצע, שבו היו מעורבים קהילת המודיעין, חיל הים וחיל האוויר, הייתה במידע מודיעיני רגיש על אודות הברחת נשק העלולה להפר את המאזן באזור. משלוח של עשרות טילים הועבר באמצעות מטוסים ממפעלי הצבא הסורי לאיראן. אנשי משמרות המהפכה פעלו להסוואת הטילים בארגזים כך שייראו כציוד תמים ואזרחי. לאחר ההסוואה, הועבר הנשק לעיראק כדי לטשטש את מסלול יציאת הנשק, ומשם הועלה הציוד על ספינת סוחר אזרחית שעשתה דרכה אל נמל העיר פורט סודאן שבסודאן, לחופי הים האדום. על פי ההערכות, המבריחים אמורים היו לפרוק את הנשק בנמל ולהעביר אותו לגבול סודאן-אריתריאה, משם לסיני – ולבסוף לידי ארגוני הטרור ברצועת עזה.

מפקד חיל הים רם רוטברג על הספינה שהובילה טילים מאיראן, 5 במרץ 2014. דובר צה"ל
משלוח הטילים שנמצא בספינה/דובר צה"ל

מוקדם יותר, נמסר כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השוהה בביקור רשמי בארצות הברית, שוחח עם שר הביטחון יעלון, עם הרמטכ"ל גנץ ועם ראש המוסד תמיד פרדו ובירך אותם על המבצע. נמסר כי בשיחות אמר להם ראש הממשלה כי הוא "מבקש לברך את צה"ל, את גופי המודיעין של מדינת ישראל וכמובן את מפקדי וחיילי חיל הים שביצעו כאן מבצע מושלם של תפיסת אניית נשק איראנית חשאית".

לדברי נתניהו, "בשעה שאיראן מחייכת ואומרת כל מיני דברי נועם, היא שולחת נשק קטלני לארגוני הטרור, ועושה זאת ברשת מסועפת של מבצעים חשאיים חובקי עולם במטרה להזרים רקטות, טילים וכלי נשק קטלניים אחרים כדי לפגוע באזרחים חפים מפשע. זאת איראן האמתית, ואסור שהמדינה הזאת תקבל לידיה נשק גרעיני".

ראש צוות המו"מ של הפלסטינים סאיב עריקאת. רמאללה, אוגוסט 2013. רויטרס
"ישראל בדתה את סוגיית הספינה". עריקאת/רויטרס

בחמאס וברשות הפלסטינית התייחסו בביטול לפרסום אודות תפיסת ספינת הנשק. זהו שקר ישראלי חדש המכוון להצדיק ולהאריך את המצור על עזה", אמר טאהר א-נונו, דובר ממשלת חמאס בעזה. א-נונו אף כינה את הפרסומים הישראליים "בדיחה מטופשת".

ברשות הפלסטינית, שאנשיה מנהלים בימים אלה משא ומתן מדיני עם ישראל, דחו גם כן את ההאשמות מצד ישראל. "ישראל בדתה את סוגיית ספינת הנשק עקב ביקור נתניהו באמריקה, כדי ללחוץ על אובמה לחזור בו מההסכם עם איראן", טען ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת בדיווח שפורסם ברשת הלבנונית "אל-מנאר", המזוהה עם ארגון חיזבאללה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully