וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירי האיחוד האירופי: לא לחרם על מוצרי התנחלויות

6.3.2014 / 10:03

ההחלטה היא פרי עבודת שתדלנות נמרצת של היחידה האסטרטגית של המועצה האזורית שומרון ונציגי מפלגות מהימין שהשתתפו בדיונים של צעירי האיחוד. "התעשייה ביו"ש מונעת טרור"

צילום: באדיבות המועצה האזורית שומרון, עריכה: יאיר דניאל

היחידה האסטרטגית של המועצה האזורית שומרון הצליחה להעביר בסוף השבוע האחרון הצעת חוק בוועידת הנציגים הצעירים של מפלגת המרכז באיחוד האירופי. עיקרה הוא להפסיק את החרם על מפעלים ביהודה ושומרון. אף על פי שמדובר בנציגיה הצעירים של המפלגה ולא במנהיגיה הנוכחיים, במועצה מתייחסים לקבלת ההצעה כפריצת דרך משמעותית, משום שהיא עשויה להביא לכך שהנושא יעלה לדיון במפלגת האם באיחוד האירופי, ומשם - להצבעה באיחוד.

עוד על החרם:
נתניהו: "חרם על ישראל - אנטישמיות בלבוש מודרני"
שגריר דנמרק הודף הביקורת: "אנחנו לא נגד ישראל"
דני אילון: רק התגייסות אמריקנית תעזור לעצור את החרם

לאחר כשנה של פעילות דיפלומטית די שקטה, הצליחה היחידה האסטרטגית של המועצה האזורית שומרון בראשותו של סגן ראש המועצה, יוסי דגן, ובשיתוף פעולה של צעירי מפלגת הליכוד ומפלגת ישראל ביתנו להשפיע באופן ישיר על הצבעה שנערכה בכנס של צעירי מפלגת המרכז של האיחוד האירופי. משמעות ההצעה היא שייתכן ובעתיד הלא רחוק ייפסק סימון המוצרים המיוצרים בהתנחלויות ויבוטל החרם כנגדם.

"דור העתיד של מנהיגי המפלגה"

היחידה האסטרטגית של המועצה האזורית שומרון פועלת כשלוש שנים בתחום ההסברה ברחבי אירופה ובצפון אמריקה. בחודש יוני שעבר היא החלה בניסיונות להדוף את כוונות החרם של ארגונים מקומיים נגד התעשייה ביהודה ושומרון. במהלך החודשים האחרונים נעשתה עבודת מטה במועצה כדי לגבש הצעה שתביא להחלטה שלא להחרים את התעשייה באזור. עבודת ההכנה נעשתה בשיתוף פעולה עם דוד הרמלין יו"ר נשיאות צעירי הליכוד המקיים קשרים ענפים עם גורמים רבים באיחוד האירופאי ובעיקר עם צעירי המפלגות שלהם.

מטרת היחידה הייתה להעביר את ההחלטה בכנס של צעירי מפלגת המרכז של האיחוד האירופאי (EPP), שהיא מפלגתם של אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה וניקולא סרקוזי, לשעבר ראש ממשלת צרפת. למרות העובדה שמדובר בנציגיה הצעירים של המפלגה, "מדובר בדור העתיד של מנהיגי המפלגה ולכן ההשקעה בהסברה מולם חשובה", אמר דגן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוסי דגן, ממלא מקום ראש מועצת שומרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה פעמים בשנה מתקיימת וועידה של ארגון ה – EDS, ארגון המאגד בתוכו את כל הנציגים הצעירים של מפלגות המרכז ממדינות האיחוד האירופי. כל ועידה מתקיימת במקום אחר ובמהלכה דנים בהצעות שונות שמועלות על ידי חברי הארגון. גם מדינות שלא חברות באיחוד יכולות להצטרף בתור משקיפות - כך הצליחו נציגי הליכוד וישראל ביתנו להצטרף לדיונים.

ביום רביעי האחרון החלה ועידת הצעירים בבודפשט שבהונגריה באווירה מעונבת ורשמית. למקום הגיעו גם גורמים פוליטיים כמו סגן שר החוץ החדש של גרמניה וגורמים בכירים נוספים, דבר המראה את החשיבות הניתנת באירופה לדור ההמשך של ההנהגה האירופאית. ההצעה הקוראת לא להחרים את התעשייה ביהודה ושומרון נידונה בוועדה לזכויות אדם. במהלך הדיון הנציגים הישראלים ביקשו להשאיר בצד את נושא המחלוקת בין ישראל לפלסטינים בנוגע לשטחי יהודה ושומרון וניסו להדגיש את הדו-קיום שמתנהל באזורי התעשייה הללו המאפשרים לפלסטינים להתפרנס בכבוד.

"האבסורד הכי גדול הוא שאותם ארגונים קיצוניים שמקדמים את הניסיונות לחרם נגד מפעלים ביהודה ושומרון, הם אלו שפוגעים בדבר שיוצר דו-קיום ביהודה ושומרון", אמר דגן. "אלפים רבים של פועלים ישראלים ופועלים פלסטינים עובדים ביחד במפעלים ומקבלים את אותם התנאים. זהו למעשה דו-קיום. התעשייה ביהודה ושומרון מונעת טרור בפועל", טענו דגן וחבריו למשלחת.

"המפעלים הישראליים מוחרמים - הפלסטינים נפגעים"

כצפוי, טענות נציגי יהודה ושומרון לא עברו בשתיקה. נציגי האיחוד סרבו לדון בשאלת החרם מבלי לדון בשאלות מדיניות, ואילו הישראלים הוסיפו לטעון כי הראשונים שייפגעו מהחרם הם דווקא הפלסטינים. "האיחוד האירופי מעביר מיליארדי יורו כל שנה לפלסטינים, והבעיה היא שהכסף נתקע באמצע אצל הרשות והתושבים עצמם לא נהנים ממנו. למעשה כל מפעל ישראלי שמוחרם פוגע בפרנסה של הפלסטיני הבודד, שמפרנס רבים מבני משפחתו שאין להם עבודה, ולא מאפשר לו להתפרנס", אמר דגן.

לאחר יומיים של דיונים בוועדות השונות בהם תוקן נוסח ההצעה, ובמהלכם עסקו הנציגים הישראלים בעבודת שתדלנות נמרצת, הגיעו הנציגים לתהליך ההצבעה. כדי שההצעה תתקבל ותעבור לדיון במפלגת האם באיחוד, עליה לזכות ברוב של 140 קולות מתוך 188. לקראת ההצבעה עלו התנגדויות של הנציג הבלגי והנציגה הצרפתית, אך בסופו של דבר, ובסיוע לא קטן של חברי המשלחת השבדית, היא עברה ברוב גדול של 164 חברים. "אנחנו הסטודנטים האירופאים והדמוקרטים קוראים לכל מוסדות האיחוד האירופי, במיוחד לאור חידוש המשא ומתן לשלום באזור, לא לפגוע בעסקים המספקים עבודה ומקיימים שיתוף פעולה ישיר בין שני הצדדים ביהודה ושומרון", כתבו הנציגים הצעירים.

אבו מאזן בלשכתו. AP
הכסף נתקע אצל הרשות. אבו מאזן/AP

נציגי המשלחת הביעו שביעות רצון בעיקר מהעובדה שכחלק מהשינויים בנוסח ההחלטה, הוחלט להסיר מהכתוב את המונח הגדה המערבית ולקרוא לשטח הנתון במחלוקת יהודה ושומרון. דוד הרמלין יו"ר נשיאות צעירי הליכוד אמר "הצלחנו להעביר ברוב מיוחס את ההצעה נגד החרמת מפעלים ביהודה ושומרון אחרי שהצלחנו להבהיר שחרמות כאלו רק יפגעו בקידום המשא ומתן להסדר כלשהו בין הצדדים". לדבריו, "עכשיו כשיש את ההחלטה של בוחריהם ונציגיהם, זה יכול להשפיע על ראשי המפלגה להוביל שינוי מתוך הבנה שזה רצון הבוחרים שלהם".

גם דגן הביע סיפוק ואמר: "זו התקדמות היסטורית, הישג ראשון בדרך לשבירת ניסיונות החרם. זוהי החלטה תקדימית, אשר מעבר לכך שתעלה לדיון בפרלמנט האירופי עצמו, מציבה מצב חדש כשההנהגה העתידית של אירופה, חברי הפרלמנטים בעוד 5 שנים, מתנגדים לחרם ומביעים תמיכה מסוימת בהתיישבות".

ראש המועצה, גרשון מסיקה, ברך על הצלחת המשלחת ואמר: "עויינות האיחוד האירופי איננה גזירת גורל. בהרבה עבודה ועם מאמץ להכיר לאירופה את המציאות כפי שהיא, ניתן לשנות את התודעה. המועצה האזורית שומרון תמשיך להסביר ולחשוף את השומרון למקבלי ההחלטות ברחבי העולם ולשכנע בצדקת ההתיישבות הציונית בארץ ישראל".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully