וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "ליקויים חמורים בפינוי המאחז מגרון"

4.3.2014 / 23:00

בדוח הבדיקה לבחינת תפקוד צה"ל והמשטרה בספטמבר 2011 קובע השופט בדימוס שפירא שתיעוד פעולות פינוי והרס המבנים היה מונע תלונות מצד המפונים בדבר תוקפנות יתר מצד הכוחות

יוסף שפירא בוועידת המשפט- פאנל ראשי ערים תחת חקריה. בן קלמר
ליקויים חמורים. שפירא/בן קלמר

מבקר המדינה, יוסף שפירא פרסם היום (שלישי) את דוח הבדיקה בנוגע לפינוי תושבי המאחז מגרון שבחבל בנימין בספטמבר 2011 והריסתם של שלושה מבנים בו. על פי ממצאי הדוח, הצבא והמשטרה לא פעלו על פי הנהלים בכמה תחומים בעת הפינוי, והמבקר דורש מהם לעדכנו תוך 20 יום על הצעדים שיינקטו כדי לתקן את הדרוש.

ב-5 בספטמבר, לאחר שצו המניעה שהוצא על ידי בג"ץ בוטל באותו ערב, פינו כוחות הביטחון את התושבים מהמאחז והרסו את שלושת המבנים בו. לאחר הפינוי, פנו שלוש המשפחות שפונו מביתם למבקר המדינה. בתלונתם, קבלו המשפחות על כך שבניגוד לסיכום שנקבע בין הצבא לבינן, לא התקבלה התראה מראש על הפינוי. לטענתם, בעקבות חשיפת הילדים למהלך הפינוי - הם חוו טראומה שמשפיעה עליהם לטווח ארוך, בין השאר בדמות מצבי רוח משתנים ופחד.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
כוח דובדבן עצר בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בחברון
חשד: התחזתה לפלסטיקאית - והזריקה חומרים אסורים
הפרקליטות לזקן: קודם תיחקרי שוב - אחר כך נחתום

פינוי המבנים במגרון, ספטמבר 2012. דרור עינב
לוחם מג"ב ביום הפינוי ממגרון/דרור עינב

עוד נטען בתלונה כי הכוחות פרצו לבתים ופינו את בני המשפחה בברוטאליות, למרות שלא גילו התנגדות מיוחדת לפינוי. המשפחות הוסיפו וטענו כי אחד המבנים היה קראוון, אשר נהרס למרות שהיה יכול להתפנות משם בהובלה כפי שעושים במקרים אחרים. כמו כן, כך לטענתם, נגרם נזק לרכוש שהיה בבתים בגלל אופן פינוים מהם.

בתגובה לטענות שהועלו נגד הצבא, ענתה הפרקליטות הצבאית כי הפעילות במגרון בוצעה בהתאם להחלטות הדרג המדיני בנושא ולהתחייבות המדינה בפני בג"ץ. הצבא הכחיש שתיאם עם התושבים על התראה מראש, וטען שהפינוי בוצע לאחר שכל ניסיון תיאום כמתחייב על פי הדין ביהודה ושומרון לא צלח. משטרה מצידה, שללה מכל וכל את הטענה כי הילדים נפגעו בצורה כלשהיא מהתפרצות הכוחות לבתים. לגבי פינוי הרכוש, נטען כי הרכוש פונה על ידי התושבים לבקשתם, למרות שהדבר עיכב את זמן הפינוי.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פינוי המבנים במגרון, ספטמבר 2012. דרור עינב
הכלים הכבדים הורסים את אחד המבנים במגרון/דרור עינב

בדוח שפרסם המבקר, הוא קובע כי אחת הבעיה העיקריות בהתנהלות הכוחות באירוע הינה העובדה כי הם לא תיעדו את הפינוי, כנדרש על פי הנהלים, דבר שהיה יכול לשפוך אור על התנהלות הכוחות. כמו כן, מותח המבקר ביקורת על טיפול המשטרה בילדים בעת הפינוי. "על המשטרה להחיש את הטיפול אל מול כל שאר הגורמים הרלוונטיים ולקבוע נהלים אשר יבטיחו פגיעה מינימלית ומידתית בקטנים בהליכי פינוי", כתב המבקר. שפירא ציין כי הוא לוקח בחשבון שבעת פינוי יכולה להיות פגיעה גם בילדים, אך דורש כי פגיעה זו "תיעשה בדרך מידתית בהתאם לנסיבות העניין ולתרחישים שונים".

לסיכום, כותב המבקר, "בירור תלונת תושבי המאחז מגרון העלה שורת ליקויים באופן טיפולם של צה"ל, משטרת ישראל והמנהל האזרחי בפינוי המאחז ובראשם היעדר היערכות מספקת של הכוחות המפנים לפינוי הקטינים, תוך שיתוף גורמי הרווחה בהליך כדי למזער ככל שניתן את הפגיעה והטראומה בהם וכן היעדר תיעוד מספק של ההליך". עוד כתב כי "על כל הגופים לפעול, ביחד ולחוד, בהקדם האפשרי להפקת לקחים מהליקויים שנמצאו ובכלל זה לבדוק מדוע לא נעשה תיעוד כנדרש וכיצד יובטח כי כל אירוע עתידי דומה יתועד במלואו".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully