וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון קרי בוועידת איפא"ק: "נעמיד את איראן למבחן"

שר החוץ האמריקני התייחס בנאומו הנועל את יומה השני של הוועידה להסכם הגרעין ולמו"מ הישראלי-פלסטיני. "מדובר בחלומות של ישראלים ופלסטינים, נעשה הכל כדי לשים קץ לסכסוך"

ג'ון קרי. רויטרס
"אתם יכולים להיות בטוחים". קרי/רויטרס

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נשא הלילה (שלישי) את הנאום שחתם את יומה השני של ועידת איפא"ק בוושינגטון, לקראת יציאתו הצפויה לקייב בהמשך הלילה, והתייחס בהרחבה להסכם הגרעין עם איראן ולתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. "לא מדובר בלסמוך על איראן", אמר קרי, "אלא להעמיד אותה למבחן".

קרי המשיך, לקול תשואות הקהל, המורכב ממנהיגי ארגונים יהודיים וקהילות בארצות הברית: "אתם יכולים להיות בטוחים – אם איראן נכשלת במבחן הזה, אמריקה לא תכשיל את ישראל. לא הורדנו שום אופציות מהשולחן. כרגע, סנקציות חמורות ודיפלומטיה חזקה כבר הופכות את ישראל ואמריקה לבטוחות יותר".

עוד בוואלה! חדשות:
דיווח: כוחות רוסיים חצו הגבול מרוסיה לקרים
אובמה: נתניהו מחויב לפתרון שתי המדינות
צה"ל תקף מהאוויר בעזה; "הרוג ושני פצועים"

שר החוץ הבטיח כי ממשלו יחתום על הסכם הקבע עם איראן רק אם הוא יבטיח בוודאות כי איראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני, כי תכנית הגרעין שלה תישאר למטרות שלום בלבד, ואם יגביר את שקיפות תכנית הגרעין. קרי הבהיר כי חשוב להבטיח מצב בו "אם איראן מנסה להשיג פצצה - נדע שיש לנו זמן לפעול".

לגבי תהליך השלום, קרי אמר שהוא מחויב למשא ומתן, כי הוא משוכנע שהשלום אפשרי. "כולם שואלים מדוע קרי נוסע לישראל כל כך הרבה", סיפר, "עם כל הכבוד, זו השאלה הלא נכונה – לא מדובר בי, אלא בחלומות של ישראלים ובקיום בכבוד של פלסטינים, ופיוס של שני עמים שרוצים לחיות חיים נורמליים ובטוחים באדמת אבותיהם".

"זו הסיבה שבגללה ארה"ב, בתור בידידה ובעלת הברית הכי קרובה של ישראל, צריכה לעשות הכל בשביל לעזור לשים קץ לסכסוך הזה", הדגיש קרי. הוא התייחס גם לנושא החרמות נגד ישראל ואמר: "עלינו לעמוד יחד ובקול אחד לדחות חרמות שרירותיים נגד ישראל – במשך למעלה מ-30 שנה, אני התנגדתי להם באופן עיקש, בקול רם ובלי להתנצל. זה לעולם לא ישתנה".

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
פתרון שתי המדינות "מורכב ודורש מכל הצדדים להתפשר". אובמה ונתניהו, אתמול/רויטרס

קרי סיים והבטיח כי הממשל האמריקני ימשיך ויעמוד לצד ישראל, ויעשה כל שניתן כל מנת להבטיח את ביטחונה. "ננצל כל כלי העומד לרשותנו כדי להדוף את מאמצים להתקיף את ישראל, באו"ם או מצד מדינות אחרות, ונעמוד לצידה", הוסיף.

אתמול נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר עתיד לנאום בוועידה היום, בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. בפגישה אמר הנשיא האמריקני לראש הממשלה כי פתרון שתי המדינות עודנו אפשרי, וכי הדבר "מורכב ודורש מכל הצדדים להתפשר" ונדרשות "החלטות קשות". באשר לגרעין האיראני, אובמה הבטיח לנתניהו שוושינגטון נשארת מחויבת למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

לבני: לא להחמיץ הזדמנות היסטורית

בוועידה אתמול נשאה דברים גם שרת המשפטים, ציפי לבני, שהתמקדה במשא ומתן עם הפלסטינים. על רקע פגישתם של ראש הממשלה נתניהו והנשיא אובמה, אמרה לבני כי "המשא ומתן הוא על הציונות, על היכולת לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. יש לנו עכשיו הזדמנות היסטורית ואסור להחמיץ אותה. שני הצדדים צריכים להתפשר ולהתקדם".

דובר נוסף היה ראש השב"כ והשר לשעבר, אבי דיכטר, שהתמקד דווקא בנושא האיראני. דיכטר אמר כי "אין מחלוקת בין שירותי המודיעין בעולם לגבי רצינותה של איראן וכוונתה לפתח נשק גרעיני. איראן מתכוונת להרוס את מדינת ישראל". דיכטר אמר כי "אם אי אפשר להגיע איתם להסכם צריך להרוג את התכנית שלהם בכוח".

אשת העסקים עפרה שטראוס, המשמשת כנשיאת לשכת המסחר ישראל-אמריקה, התייחסה להשפעה הכלכלית שעשויה להיות להסכם עם הפלסטינים ושאר מדינות ערב: "הממשל האמריקאי עובד קשה על התהליך עם הפלסטינים. אם יש פה הזדמנות לקדם הסדר- בואו נתפוס אותה, ונוכל להגיד לילדים שלנו שלא פספסנו את ההזדמנות. אם נעבוד ביחד- ישראל ומדינות ערב- המזרח התיכון יוכל להתחרות בכל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully